بسم الله الرحمن الرحیم-نگاهی به قران مجید- بخش چهارم -ایات متشابه در ظاهر متشابه هستند نه درمحتوا بلکه محتوای انها محکم است- چناچه محتوای انها متشابه بود انزمان بیان انها بیهوده بود ماند رمزی که ارسال میشود ونمونه ان ماند تثلیث در مسحیت است که باطن انهم متشابه است وقابل باز گشت به محکمات نیست وقران کامل بودنش در این است که متشابهات را میشود بوسیله محکمات قران درک کرد ویا بوسیله احادیث وحتی بعضی علوم عقلانی وعلمی انرا درک کرد ماند ستارگان بوسیله ستون نامرئی از افتادن حفظ میشوند قران اشاره دارد که علوم الهی بی حد است وبامثال زیبا وجالب که اگر تمام درختان قلم ودریاها مرکب شود علم الهی پایان نمییابد وهمچنین نعمت های الهی پایان نمی یابد وهر نعمتی از علوم بسیاری بر خوردار است وهرکس تفسیری ویا رای را بیان کند که به وسیله محکمات قابل تفسیر نباشد غلط وتفسیر به رای است ودر جائی باقران وعلوم اسلامی زاویه پیدا میکند واستادمعزز مرحوم حضرت ایت الله العظمی شهید مرتضی مطهری رحمت الله علیه به این نکته اساسی متذکر شدند ویا مجبور است از ذان بدون دلیل بگذرد وبقولی انرا تعطیل کند ویا انرا ماست مالی کند مثلا کسانی به جبر معتقد هستند مجبور ایات قرانی که اختیار لحاظ میکند محتوی انر جبر بدانند وازادی مغایر باقدرت الهی بدانند وخداوند به نحوی مستبد نه دمکرات معرفی کنند البته خداوند منان درموردبشر یکنوع دمکرات خاص است وبقول اقایان درضمن انکه دمکرات است روی میز همه چیز است وهمیت ایات متشابه بقول استاد اشتیانی رحمت الله علیه ایات نورانی هستند ولی برای اهل درک وفهم که دراوج راسخون فی العلم- خیلی عجیب است که بعضی بزرگواران سوره فاتحه وتوحید جزو سورهای محکم گرفتند درحالیکه در سوره حمد ویا فاتحته الکتاب مغضوبین والظالین مسلمانان کی ها بودند که نمونه های سابق مغضوبین بعضی از قوم یهودبودند بخصوص انهائیکه میمون ویا خوک شدند ویا عذاب های الهی بر انها امد واظالین هم بعضی مسیحیون بودند واز طریق ایات انهایکه منافق شدند چون در السفل درکات جهنم هستند مسلم است که مغضوبین هستند والظالین شخصا به احادیثیکه روشنگر باشد بر خورد نکردم ودر سوره توحید که خداوند منان مانند هیچکدام ازمخلوقین خود نیست واین امر بسیاری رابه خطا انداخته است که بهترین نظر متعالق جناب ملاصدرا رحمت الله علیه واله والسلم است که خداوند منان هستی بالذات است ودیگران هستی بالغیر یعنی هستی خودرا ازخداوندمنان وام گرفته است ومانند یک شی وسایه اواست وانسان وجوداش سایه وجودالهی است واگر این ایه متشابه نبود اینهمه مشکلات واندیشه غلط وناروا وجود نداشت- قران میفرماید که ما مطلب سنگین اسان کردیم که بخشی ازان میبایست توسط معلمین الهی یاد گرفت وفرموده است که که اگر این علم بر کوه ها فرود میامد انهارااز ازجهت سنگینی هم ریز ریز میکرد وبه همین علت است که علمما میفرمایند توسط پتک عقل مطلب سنگین را ریز ریز کرد وهمین که میفرمایندبایدانالیز وتحلیل کرد -