بسم الله الرحمن الرحیم- نظرایت شخصی است سخن ناشر کتاب معزز مفاتیح الحیات حضرت ایتالله العظمی جوادی املی رحمت الله علیه فامیلی ایشان هم بامسما است یعنی در ارتباط باشخصیت وعملکر ایشان است- ه بعضی جاها یکنظر بسط دهندهم حقیر دارد-مفاتیح چندمعنا مجازی دارد ازسکولار گرفته تامعنویت= اصول مهم یک کتاب که بسیار کارگشا در درک ان است است کلید به ان میگویند مفاتیح کلمه جمع است یعنی کلیدها- مفرد ان المفتاح است که نظ استادمعززومکرم وکم نظیر کلید درجات بهشت است- درضمن کلید شناخت اسلام عزیز هم است-دومقدمه بسیار جالب دارد یکی متعلق به ناشر ودیگری مقدمه نویسنده کتاب است- جناب ناشر از صفحه 33 تا 38 است- مقدمه نویسنده از39 تا 60 است که پانزده اصل مهم راتعریف کرده است- اغاز-حیات که دانایی با توانایی است- از خصایص ذاتی حضرت پرودردگار به شما می اید-=من=اگر ما درمورد حدیت بهتری وعقلانیت بیشتری وعلمیت بهتری راپیداکردیم حق ان است که انراانتخاب کنیم-درهمه موجودات هم این امر اثبات میشود توانیی وعقانیت وعلمیت لحاط شده است - بخصوص دراعتقاد واحکام بایدعقانیت ودانایی را لحاظ کرد- باب علم اموزی کتا ب هوش را زسرانسان اولن سوره که برپیامبر اکرم صلواته علیه والسلم توسط حضرت جبرائیل علیه السلام خوانده شد سوره علق است وبعداز اغاز کائنات این جهانی اس که از مرز عدم شروع میشود وبکجا ختم میشود تصورمن این است به درستی از ان بهره بگیرد-براساس اموزه های وحیانی حظ انسانی از این موهبت ربوبی به مراتب گسترده تر است-رااز مرز عدم اغاز مشود تا سرحد وجوب امتداد می یابد- وبه اقتضای جامعیت وجودی انسان چنین حیات جامعی را رقم زده است-=من= برای درک کامل ای واعلم بشری توسط قوای خود و وحی استفاده زیادتری کرده است-- ازاغاز خلقت هستی تا خلقت انسان تاانتهای که انسان رادربر میگیرد میداند هم تاریخ قباز انسان وهم تاریخ بعداز خلقت انسانرامیداند-تاسرحد وجوب منتهی میشود به اله الناس میرسد چه مثبت وچه منفی وجوب دارد- حیات جامع نسبت به حیات دیگران جامعیت بیشتری دارد- -این سئوال مطرح است اگر انسان بهتراز فرشته است انسان باید مراقب فرشته باشد نه برعکس ولی بایدتوجه داشت که باید انسان درجات را طی کند تا به جامعیت عینی وحقیقی برسد--{ سوره تین- ایات -4-5}-میفرماید {لقد خلقنا الانسن- فی احسن تقویم*ثم رددنه اسفل سفالین-)-که ما انسان راددربهترین وزیبا ترین صصورت ونظام وسامان چه جسمی فریدیم-وسپ اورا به پاین ترین مرحله جهنم روانه خواهیم کرد مگر کسانی که---ان خصوصیات رادشته باشند- احسن از ماده حسن یعنی زیبایی هم درجسم وهم در روح- درزبان عربی صفت تفضیلی- یعنی نسبی بتهراز بعضی ها وباصفت عالی مطلق اول بودند یک کلمه خاص است ولی باتوجه به قران واحادیث مشخص میشود که صفت عالی است چرا هشدار را جلوتراز خوبان ا ورده است چون خداوندمنان روانشناسی انسان رابخوبی میداند که این هشدار را میدهد- تقویم دراصل به معنای طول وعرض جغرفیایی شهر ها بوده است ومحسابات در خرید وفروش شرکت ها وتقسیم زمان وتعین ارزش پول ها -یعنی خداوندمنان بهترین محاسبات را درانسان کرده است-ادامه دارد