بسم الله الرحمن الرحیم-دفاع از مقام علامه حلی رحمت الله علیه- جناب علامه حلی حمت الله علیه بعضی از رواترا مورد تائید تام وتمام قرار داد که براساس علوم رجالی کلاسیک شاید مورد پذیرش نباشد به اصطلاح (وثوق سندی) مستحکمی ندارند وبعضی عظمت هائی هم هستند که مدعی این موضوع هستند که همه مسائل را میتوانند از طریق وثوق سندی کلاسیک حل کنند انشائ الله این طور باشد لذا کسانیکه از این علوم رجالی را گشترش دادند را مورد شک وتردید واحیانا رد کردهاند- اولین اشکال ازنظر این حقیر این است که عقل را بدون دلیل منطقی محدود کرده اند درحالیکه خود این جنابان عقل را میدپزنند واز ان استفاده شایان میکنند به نظر میرسد کاری درست نباشد- نکته مهم در زمانی که ازعقل استفاده میکنیم اولا بدو شاهد نیازی نداریم خود استدلال مورد توجه است تا زمانیکه عقلا انرا رد نکردهاند قابل قبول است وفردی هم که از راه استدلال وارد میشودد تمام شرایط را لحاظ میکند یا عقل درست فهمیده است یا به خطا رفته است جواب خطا را دادن انهم دلیل عقلانی میخواهد درست مانند منطق ریاضی است- کتاب های رجالی سابق نیاز نیست که ثابت شوند همگی ناقض هستند شرایط ان روز امکان کامل نوشتن وجمع اوری کردند موجود نبوده است وبرای این امر دلائل فراوان است واما ایران در زمان صفوی اولین کشوری است که بودجه هنگفتی برایجمع اوری حدیث هزینه کرد گرچه به صورت کامل نتوانست موفق به این امرشود ولی درجهان اسلام بی نظیر بود وبعدها هم همت زیادی به خرج داد وشخصیت های اولیه بزرگ شیعه درایران غالبا یا مسلمانان دانشمند عرب لبنانی بودند ویا ازاعراب شیعه برجسته عربستان ویا کشورهای دیگرعربی بودند—اما دلائل علمی ان است درهر علمی چند قاعده مهم همگانی وعمومی پیروی میکند– هر شناخت موضوعی که بخصوص کاربردهای فراوان دارد براساس سیستم باید علم بدست اوردوعمل کند- 2- درهر سیستمی چند اصل پایه .یا ارکان وجودارد که باید یقینی باشد ومابقیه اصلها که به ان سیستم اضافه میشود یک شرط لازم ان این است که با اصول پایه درتضاد تناقض نباشد – 3- درکاربردها زمانی که شرایط فرق میکند باید حکم هم فرق کند- لذا در اسلام که درهر موضوعی فروعات زیادی دارد بایداحکام های انها باهم فرق داشته باشد4- برای حکم باید سندی از قران وسنت داشته باشیم-5 – چناچه سندی از قران وسنت نداشته باشیم شرع راه دیگری برای ما درنظر گرفته است ولو ما از لحاظ عقلانی جواب مسئله رادقیقا بدانیم-6- امکان ندارد که امام معصوم مسائل پیش پا افتاده ضروریرا بیان نکرده باشند حتی بعضی دانشمندان اسلامی شیعه معتقد هستند که اگر جمهور مسلمانان شیعه درمورد راه خطا میروند وامام توسط غیب مطلع میشود وحتما عکس العمل به خرج خواهد داد—جناب علامه حلی درحل مسائل مردم متوجه میشدند که یک مسئله مهم ضروری وهمگانی وپیش پاافتاده است وجواب عقلانی انرا دقیقا میدانستند ودراحادیث میگشتند وانرا پیدا میکردند که برای نگارنده دقیقا رخ داده است وان حدیث را صحیح میدانستند وراوی انرا با درنظر گرفتن بعضی نکات دیگر موثق میدانستند ولو درکتب کلاسیک بعنوان فرد موثق دکرنشده بوده است