بسمالله الحمنالرحیم-غم وگریه بر امام حسین علیه السلام-اشک ریختن پاسخی است که از بخش هیچان مغز سرچشمه میگرد ویک سیستم موتور مخفی پیچده انرا هدایت میکندکه توسط ارتباط عصب باغدداشکی بوجود میاید وبردو نوع کلی است- منشا هیجانی ومنشا غیر هیجانی بعضی دانشمندان معتقد هستند گریه مخصوص انسان است درحالیکه بعضی به ان معتقد نیستندجناب چارلز داروین درکتاب توصیف هیجان درانسان وحیوان مینویسد مسئول فیلها درباغ وحش لندن به من گفت فیل های هندی زمانی که بسیار غم انگیزمیشوند میگریند دربسیار از فرهنگها یک امر اجتماعی قابل پذیرش این است که گریه بچه ها وزنانامر معمولی .قابل قبول است وزیاد موافق گریه مردان نیستند ترکیبات شیمیائیدر زمانی که منشا اشک هیجانی است کاملا با تیپ های دیگر گریها متفاوت است ودارائی ترکیبات باکمیت بیشتری از هومون های پرولاکتین-وادرنوکورتیکوتروپیک –لئو-انکفالین وعناصری پتاسیم- ومنگنز درمنشا گریه هیجانی یک عامل ان درداست-درد بهدو دسته تقسیم میشود منشا جسمانی وفیزیکی ودرد هائی که منشا روانی وروحی دارد حتی انساندرد های سخت فیزیکیرا درگذشته کشیده است وبعدها که انرا به خاطر میاورد باز گریه میکند ویاشرایط سختی که از لحاظ ر وانی کشیده است میتواند باز ایجادگریه کند درزمان جاهلیت کسانی که ضربه های سخت بدنی توسط نیزه ویا شمشیر ومانند ان کشیدهاند حتی تا یکسال بیرون نمیامدند ودرخانه مداوم گریه میکردند که کسی انکسارانها را متوجه نشوند ولی اشک برای انسانیت نداشتند بلکه برعکس ازاین که نتوانستند خوب تلافی وحشیانه بکنند سخت ناراحت بودند- امروالقیس شاعر معروف عصر جاهلیت چون غالبا مست بود ومعتاد به الکل بود دکمه عبایش پس وپیش بود ویا کمربنداش شل بود کسی با تعجب به اونگاه میکرد میفرماید قبل ازانکه ابرویاش پائین بیاید سرش را میزدم- خون میخوردند که هار شوند مار میخوردند که گزنده شوند وگوشت گراز میخوردند که درنده شوند ولی ازانسانیت خبری نبود وانرا غیر علمی میدانستند وهمه راوحشی میدیدند که باید باقدرت با انها برخورد کرد پیامبر اکرم صلواتهالله علیه واله والسلمدرست برعکس انان عمل کرد ورحمت واسعه الی را نشان داد وبرعکس برای انسانیت ومعنویت اشک ریخت که تمام پیامبران علیهم السلام چنین بودند نمونه زیاد دارد وجالب انکه اسرا را که اوردند فرمودند این مرد را ازاد کنید اصحاب گفتند این مردافراد زیادی را ازما کشته است حضرت فرمودند که جبرائیل علیه السلام همین الن فرمود این مرد سه خصلت خوب دارد ونااگاه بوده است چرا حضرت به جبرائیل متکیشد یعنی ازجانب خداوند است براینکه به نظر حقیر دراینده بنام دین وخداوند جل وجلاله الشریف جنایت های هولناک خواهند کرد وبعد فرمودند اگر کسی ازانان به شماخدمت کرده است شفیع شویدومن میپذ یرم وحتی اگر بزرکی اقومی ول ومسلمان نشده باشند وازمن بخواهند انرا ازاد میکنم-ادامه دارد