بسم الله الرحمن الرحیم-مبانی روش وقواعد تفسیری -حضرت رهبرعظیم شان ولی امرمدبر-یک از نشانه ها تفسیر قران ایشان است که برگرفته از کتاب تفسیری سوره ی برائت ایشان است-الف)روش تفسیر- ازمجموع مطالب ارائه شدهچنین برمی اید که روش این تفسیر روش اجتهادی است که درکنار ان :بطورچشمگیری-ازروش قران به قران وروایی نیز بهره گرفته میشود(هرمخلوقی- یکشناهت ظاهری وباطنی دارد که ان شناخت یک تفسیرداردمهمترین مخلوق یکی قران است که شناخت ان وتفسیر ان درک اهداف الهی است)-مراد از روش اجتهادی-کوشش فکری-و- بکاربردن نیروی عقل-درفهم ایات الهی وراهیابی به مقاصد ان است-درتفسیر اجتهادی-برعقل ونظر وتدبر(بازگشت مجهولات بهمنابع عقلی وعلم ناب)- تاکید میشود- درمقابل تفسیرنقلی- یعنی تفسیر ایه توسط حدیث بدست بیاید-که تاکید فزونتربرنقل است-زیراقران درکل دستورات کلی است- وعقل میتواند مصداقها وانواع زیادی را بدست اورد-درموارد بیشماری ازاین تفسیر مبتنی برهمین شیوه=روش-به استنباط=هرروشی که توسط منابع عقلی بدست بیاید- به ان میگویند-معارف قرانی و فهم ایاتپرداخته شده است-نمونه هایی از این دست -درمباحث بعدی وبویژه بحثهای همچون -نواوری درتفسیر اراءه-خواهدشد-تفسیر قران به قران خداوندمنان یک ایه به سبک دیگری بیان کرده است ویابا خصلتهای جدیدی راانرابیان کرده است مثلادردشمن شناسی یکی از جهت احساسی مثلافامیل ما است انسان ممکن کوتاه بیاید وبعدخود ودیگران ازان ضربه بخورند .ویا شیفته مقام وسخنان وابهت کسیشود وباورنکند که او ادم خطرناکی است مانند شیطان-وغیره قران به روش های مختلف ان مطلب راشکافته وتبین وروشن کرده است- تفسیر قران بقران-نیز دراین تفسیرنمودی برجسته دارد-بدین معنا-که ایه ای به کمک ایات دیگرتفسیر میگردد( پرواضح است هرچه به درک جامع نزدیکترشویم تاثیرات عمیقتری میگذارد-)ومقصود ازان روشن میشود-ادامه دارد