؟؟
ر سال 2010، در پولتاوا، یک تک نگاری جمعی "درباره فیلسوفان مذهبی روسیه و اوکراین: مقالات شخصی" منتشر شد که توسط دکتر فلسفه تهیه شده بود. ن.، پروفسور دانشگاه دولتی اورال B.V. Emelyanov، دکترای فلسفه ن.، پروفسور G.E.Alyaev (Poltava)، دکترای فلسفه. ن.، پروفسور N.G. Mozgovoy (کیف)، دکترای فلسفه، پروفسور. T.D.Sukhodub (کیف).
این نشریه همزمان با هفتاد و پنجمین سالگرد بوریس ولادیمیرویچ یملیانوف است و نوعی ادای احترام دانشمندان اوکراینی به کوریفئوس تاریخ فلسفه روسیه است.
یکی از ویژگی های تک نگاری دو زبانه بودن آن است - برخی از مقالات به زبان روسی و برخی به زبان اوکراینی منتشر شده است. در مجموع، این کتاب شامل 13 مقاله است که به سیلوستر گوگوتسکی، پامفیل یورکوویچ، پیوتر لینیتسکی، ولادیمیر سولوویف، یوگنی تروبتسکوی، لو شستوف، پیوتر کودریاوتسف، نیکولای لوسکی، سرگئی بولگاکوف، نیکولای بردیایف، سمینکف و سمینسکی اختصاص دارد.
از مقدمه تک نگاری "درباره فیلسوفان مذهبی روسیه و اوکراین: مقالات شخصی":
«موضوع این مقالات، نظامهای فلسفی و دیدگاههای فیلسوفان دینی روسیه و اوکراین در دوران اوجگیری اندیشههای فلسفی داخلی است. از ترکیب گمانهزنیهای عقلی فلسفی و مکاشفات دینی، کلامی و عرفانی، شاید جالبترین و بدیعترین ساختهای ذهنی در کشور ما متولد شد. بیان نهادی چنین ترکیباتی، درهم تنیدگی مکاتب فلسفی آکادمی ها و دانشگاه های الهیات روسیه بود که تجسم آن سرنوشت برخی از فیلسوفان گردآوری شده در این کتاب است.
البته در این مقالات به دور از همه شخصیتهای موضوع طرح شده ارائه شده است - انتخاب آنها تا حدی تصادفی است و عمدتاً با علاقه پژوهشی نویسندگان مرتبط است و نه با هیچ مفهومی از روند تاریخی و فلسفی. . ایده اولیه ای که این کتاب از آن زاده شد، کامل بودن و دایره المعارفی نبود، بلکه فرصتی برای صحبت در مورد فضای معنوی روسیه و اوکراین بود که امروز از هم گسیخته شده است، به عنوان چیزی یکپارچه، همانطور که در قرن 19 - اوایل قرن 20 بود. و در مورد فلسفه دینی به عنوان مظهر و تا حدی اساس این وحدت. ما تصمیم گرفتیم در این مورد به زبان های مختلف، اما کاملا قابل درک برای یکدیگر صحبت کنیم، به این امید که ایده ما بیشتر توسعه یابد.
این مونوگراف پروژه مشترک دانشمندان روسی و اوکراینی است و به سالگرد بزرگ محقق روسی در تاریخ فلسفه روسیه، پروفسور بوریس ولادیمیرویچ املیانوف اختصاص دار-در این مقاله-تءوری ىو دانشمند غربی را بیان میکند ویک تءوری یک دانشمند تابه حال روسی هم را اثبات.- دمیکندانشمند اول غربی- میفرماید درجنگها مبارزات وچالش ها هرکدام برای ملتی ضعف داشت انرامدرن میکند -چه مادی وچه معنوی-درمقاله بالا غول های فلسفه مادی چه در روسیه وچه دراوکراین بعد همان غول فلسفه روسی درباره فلسفه مذ هب کار میکند- درتاریخ فلسفه وبخصوص فلسفه مذهب درروسیه که دانشمندان روسی نوشتند-من درحال ترجمه به انگلیسی هستم- مذهب راستین نه مذهب درباری تحت سلطه دیگران بود ولی هرگز فراموش نشد انهم خواست الهی است درزمان کمونیست در روسیه پنچاه درصد بی دین شدند- و وجه غالب داشتند- امروزه یکچهارم شدند وجه غالب راندارند- مذهب در غیر از مذهب عزیزشیعه یکدانشمند غربی درمجله مذهب شیکاگو درباره مذهب مدرن روسیه-ئ همانطور درعلوم وهنر وغیره امروزهقانون سرتاسری استکهاز همه جا گرفته میشود تا خودراغنی کندمذهب هم همینکار میکند اولاز مذاهب میگیرد وبعد از علوم وانرامذهبی میکند همانطور که اکنون درروسیه رخ میدهد ئهمانطور جنگهای مادی باعث رشداسلحه میشودجنگهای معنوی یکغریمیگیود باعث رشد معنوی میشود حتی درچالش فرنگها وتمدن یک دیگر بهچالش میکشند ومیخواهند انراافول دهند دقیارجرخوانی اعراب جاهلی