بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است-کتاب فقه براساس طفته حضرت ایت الله موحد رحمته الله علیه - هزار صفحه است- بنام فقه استدلالی - البته قبل از ان میابیست احدیث وتفسیر قران دقیق بدست بیاید-کابی حضرت ایت الله العظمی مرحوم خوئی رحمت الله علیه که درحقیقت شاگردان ایشان تهیه کردند که من جلد پنچم ایشان مقداری درتحت نظر حضرت مرحوم استاد عزیز عبدالله زبر جد رحمت الله علیه مطالعه کردم وبه کمک بزرگوران مباحثه کرىم نام ىقیق انرا فراموش کرىم ولی مصىران تنقیح است- تنقیحه معنا های زیادی دارد پاکیزه کردن- تصحیح کردن ولی بهترین معنا از نظر حقیر نقد انتقادی است-که بهترین نقد را پیدا کنند- پانزده جلد است وهر جلد هفتصد صفحه بزرگ است-البته مثال من یکمثال شخصی است - بحث کتاب وضو بوده است- رکوع- دریک حدیث هفت شرط دارد- ولی تصور کنیم شخصی کمراش شکسته است وگچ کرفتند نمیتواند شرط رکوع انجام دهد یا دردریا افتاده است درحال شنا است وقبلاز رسیده به ساحل وقت قضا میشود ایشان چگونه بایدنماز بخواند- یک حدیث است که دران هفت مورد که خاص است سئوال شده است امام صادق علیه السلام پاسخ دادند یک حدیث است که امام علیه السلام دهمورد پاسخ داده است یک نکته عقلانی هم فرموده است- این نکته عقلانی بسیارکارگشا است- من نمیدانم ایا فقه خورشید امام الراحل صلوالته الله علیه واله والسلم- تبدیل به کتاب یاسیدی شده است- نادرانجا فرمودند که مسئله دررکوع است که قابل حل نیست دوراه دارد یاان انرا مسئله ای تصور نکنیم که دقیق این است یا هرمجعیتی که نظرداد میشود به ان عملکرد- اما به مرور زمان روش تحقیق کاملتر میشود- امروزه میگویند یک فیش علمی سرانجام یک رشته بزرگ خواهد شد- شایعه است از حضرت علی علیه السلام که فرموده است من میتوانم ااگر از ازل تا قیامت هرلحظه یک ورق درباره بسم الله الرحمن الرحیم بنویسیم که هنوز اندکی از -ان است ویا الحمدالله- زمان یکه امام الزمان علیه السلام ظهور میکنند- علم هرکس بیست وپنج برابر کل علم سابق خواهدبود وفرشتگان به صورت انسان می ایند وباافراد درموردی تحقیق میکنند- شخصی بیان کرده است جناب مولوی دربخشی که مثبت بوده است برای هر ایه وحدیث - درقابی که بهتربگویئم دریک دایره شانزده ایه وحدیث ومطلب عقلی درباره ان ایه یا حدیث یا دقیقا معنا میدهدویا نزدیک به ان ایه وحدیث است قرارداده است که ایه به کدام جهت نزدیک تر است چون ایشان زیادفرد مطلوبی نبوده است ولی نبوغ عجیبی داشته است عربی را حوزه یادگرفته است وفقط دوسال درقیبله نزدیک بصره بوده است یکمقاله به انگلیسی خواندم یک امریکائ یکه دکتری عربی درامریکا گرفته است نامه ای به دانشگاه بغدادنوشته است منچندسال درس بوان که بهزبان عربی مسلط شوم گفتهاند چناچه نبوغ داری از اول دانشگاه بایددربغداددرس بخوانی تا دکتری بگیر وچهارده سال درقبیله باشید جناب اقای صدام حسین لعنت الله پول تحقیقات دانشگاهی حذف کرد که ماپول نداریم دانشگاه بغداد سیستم دکتری انها مانندانگلستان است- البته کمی لاغرتر- دردانشگاه لندن اولا بخشی از دانشگاه بودجه اش بیش از درامد ایران است- بمب هدرژنی سالی کهمن بودمدانشگه لندن ساخته بود وسه راکتوراتمی ریز لندن مال ایندانشگاه است من اینمطلب از مرکز لتمی دانشگاه سئوال کرد وسیزده تا راکتورهای جنبی دارد- انها دانشوی لیسانس برای هرفیش طبق نظر است حداقل شانزده صفحه بونیسد وماکیزمیم هشتادصفحه است چناجه در نزد هیت ژوری که پنچ نفر هستند دقیقابه سئوالات پاسخ دهد هرسال شصت نمره بر ای گرفتن فوق لیسانس دارد در دکتری مهم روش تحقیق بداند- یک مقاله سبکویک مقاله متوط ویکمقاله سنگنی درباره یکموضوع انتخابی بایدبنویسد ان زمان دکتری اماتور دارد فقط میتواند پول درحد دکتری بگیرد بیتدریک مرکز تحقیقاتی کار کند ومطالب تحقیقتی که قبلا شده است است پنچاهمورد پیشرفت بدهد انهم درنزد دانشگاه لندن وان زمان دکتری حرفه ای میگیرداز خرین مشاور بالامیاید تابه ریاست تحقیق برسد- دانشگاه بغدر تا سه مقاله داشت ودیگر ما بقیه رانداشت ان جناب مذکور فرموده است جنابمولوی شانزده تا دردایره داشته است ومن هشتاد- واین اصطالحات هم من تاحدی تکامل دادم- پس دکتری ادبیات باید جناب مولوی را بگرددد بگذارد وگرنه دکتری فارسی ابکی است