بسم الله الرحمن- خداوند منان در قران برای اتمام حجت وبیدار کردن عقول ودرک توحید خالقیت وتوحید ربوبیت وسودمندی وتوحید برنامه ریزی وطرح ریزی با این ایه شروع میکنند که " خدای شما احد است و وخدائی دیگری نیست جر ایشان که هستند که رحمان والرحیم میباشند:" خداوند تعدادی از مخلوقات سودمندی که بسیار اساسی وعمومی هستند و همه روزه با نها سرکارهست متذکر میشوند مانند افرینش اسمانها وزمین- تفاوت شب وروز وگکشتی هادی که به سود مردم درحرکت است- ابی که از اسمان میفرستند وزمین مرده را زنده میکند وغیره که هم خالقیت وهم ربوبیت وهم سودمندی انان به خوبی مشخص میشود اصلا تدبیر زمانی حکیمانه است که هم ربوبیت وهم سودمندی مناسب راداشته باشد وبهمین علت هم خداوند صفات الرحمان والرحیم را بکاربرده است نشانه احد بودن خداوند همانطور که حضرت امام موسی بن جعفر علیهم السلام به هشام تذکر میدند که کل هستیاین جهانی از این قانون تبعیت میکند که ازخاک بوجود میایند ورشد میکنند وسپس پیر میشوند وبعدا میمیرنند وهیچ موجود این جهانی نیست که از این قانون تبعیت نکند- واگردوخداوند بود طرح ها مختلف دراین هستی بود امروزه دراین دنیا درست برعکس منش تدبیر الهی هر حرف مهمل و عمل حتی ظالمانه برای رسیدن به منافع دنیائی انجام میدهند ونمیفهمند که لعب ولهو این دنیا برایچه امری است استراتژیک است یا تاکتیک است هدف نهائی چیست ومقصود از خلقت چه هست واگر فرمانها انها وقوانین انها مخالف قوانین فطرت سالم بشر باشد وحتی باقوانین تکوین هم مغایر باشد برای انها مهم نیست به همین دلیل هم روشنفکرانی درگوشه های دنیا با اسناد به همین موضوع مخالفت خودشان را اشکار میکنند وبه مین موضوع اشاره مینامیند که قوانین تشریع باید با قوانین تکوین هماهنگ باشد خداوند مثال زیبائی در قران دارد که به مشرکان میفرماید بر فرض اگر ما بت ها راخلق کرده بودیم انها از قوانین ما تبعیت میکردند نه انکه مستقل از ما ودرعرض ماباشند ومساوی با ما بشند همچنان که بردگان وکنیزان شما از شما تبعیت میکنند ومساوی باشما نیستند ومیترسید که روزی انها ادعا کنند که ما باید باشما درهمه امور مساوی باشیم وبه همین دلیلا ست که خداوند همه چیزر امساوی خلق نکرده است وسلسله مراتب ایجادکرده است ودرجه بندی کرده است پس بر فرض اگر بت ها را ما خلق کرده بودیم تابع خداوند بودند وثانی برخلاف فطرت انسان وقوانین تکوین عمل نمیبکردند-