سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خونِ جوشانِ امام حسین علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم- رابطه طینت واستطاعت- متاسفانه- بسیاری کسانیکه دست به تفسیر حدیث میزنند دارای علم ودرک دقیق ان نیستند وکتب های علمی برجسته ایکه دراین مورد وجود دارد مطالعه نمیکنند وتا بیانات انها درحد کفر است- که باعقل ووحی تضاد اشکار دارد- بسیاری فکر کردهاند که :" طینت :" جسم است درحالیکه ": روح :"است- وبی جهت یک مطلب عام را به خاص نسبت میدهند که هیچ ربطی ندارد به ان امر خاص ندارد- فلسفه های غلط که اشکارا با وحی متضاد است سعی میکنند که وحی راتغیر شکل دهند وتحریف کنند تا باان فلسفه غلط جور شود که به خیال انها نقاظ ضعف وحی را درست کنند یعنی کسی ازخواندن وحی دچار اشکال عقلانی نشود – بعنوان مثال بحث استطاعت راموردتوجه قرار میدهیم که فرد باید توانائی کاری را یابهتر بگوئیم تکلیف الهی را داشته باشد وگرنه مسئولیت انجام ازان فرد سلب میشود یک بحث کاملا عقلانی ودرست است به اصطلاح تکلیف مالا یطاق نمیشود یعنی انجام کاری که ازعهده وتوانائی انسان خارج است – امام صادق علیه السلام در جواب راوی که درباره استطاعت سئوال میکنند- میفرمایند- خدا مخلوقی را افرید وابزار استطاعت را درانها قرارداد( استعداد ها وتوانمندی ها) ولی کار را به ایشان واگذار نفرمود( تکالیف ها)- پس ایشان چون کاررا انجام دهند هنگام کار وهمراه کار استطاعت بران کار دارند- یعنی در زمان انجام تکالیف میبایست استطاعت ان کار را داشته باشند وخداوند منان هم این لطف راهم کرده است—امام علیه السلام اضافه میکند زیرا خداوند عزوجل مقتدر تر ازانستکه کسی درملک اوبا او رقابت کند- نکته بسیار حائز اهمیت این است که جمله دراین روایت محققا نیفتاده است این عظمت امام است که از روی علم غیب اندیشه راوی را میخواند ومیخواهد مافی الضمیر راوی که یا درست میفهود ویا اشتباه میفهمد تحریک کند که بیرون بزند این امر فقط مخصوصا پیامبران وائمه اطهار است- مرد بصری میگوید پس مردم مجبورند؟ بایدازفرد بصری باید سئوال کرد چه ربطی به جبر داشت؟ مردم تکالیف رانمیتوانند تشخیص دهند یک امر مسلم است پس خداوند منت گذاشت وتکالیف را مشخص کرد جبر شد؟ امام فرمودندکه اگر جبر بود معذور بودند یک ایراد ان است که اگر جبر بود تکالیف مشخص نمیشد دوم عقاب وپاداش نبود با فرد بصری سئوال میکند که پس به ایشان واگذار شده است- امام میفرماید نه- جمله اولیه امام علیه السلام راوی درک نکرد که کسی نمیتواند در ربوبیت با خداوند رقابت کند راوی پرسید پس درچه حال هستند- فرمود ( پیش از انکه خداوندجل وجلاله الشریف انها را بیافریند) کار وضع انان را میدانستند پس ابزار همان کاررا دروجودشان قرار داد وچون انجام( تکلیف) بخواهند دهند- مقارن عمل استطاعت دارند- بخوبی روشن است که دستورمطلق وکلی است- ولی بعضی ها درتفسیر این حدیث شریف میفرمایند که این حدیث مشکل طینت را برطرف میکند بحث ان گروه شریف این استکه چون خداوند میدانست که انها بهشتی میشوندویاجهنمی میشوند طیینت بهشتی یا جهنمی به فرد داده میشود بر جهنمی ها مهر شقاوت زده میشود وبر بهشتی ها مهر ملکوتی زده میشود البته براساس انچه دراینده عمل خواهند کرد ونمیدانند که ندانسته به دامن جبر غلطیدهاند ودنیا محال ازمایش وامتحان است پس اتمام حجت برانها توسط انبیا عظام کاری عبث استدرحالیکه هرکس وارد این دنیا میشود درمرحله صفر است واگر روح به سمت ملکوتی شدن حرکت کرد خداوند بعنوان پاداش افاضات ملکوتی که از سنخ افاضاتی به ائمه اطهار کرده اند درحد خاص که برای ائمه اطهار علیهم السلام وتهنیت باشد به وسعت مطلق داده شده است ولی چناچه به سمت شقاوت سیر کندخوداش روح سجینی را برای خوداش تدارک میبیند وعذاب های لهی برای متنبه شدن وبیدار شدن برای او میاید وتا دم مرگ میتواند باز گشت کند وگرنه توبه معنی نداشت


ارسال شده در توسط علی

بهمن 1388
اسفند 1388
فروردین 1389
اردیبهشت 1389
خرداد 1389
تیر 1389
مرداد 1389
مرداد 89
شهریور 89
مهر 89
آبان 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
مرداد 90
شهریور 90
مهر 90
آبان 90
آذر 90
دی 90
بهمن 90
اسفند 90
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
تیر 91
مرداد 91
شهریور 91
مهر 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94
فروردین 95
اردیبهشت 95
خرداد 95
تیر 95
مرداد 95
شهریور 95
مهر 95
آبان 95
آذر 95
دی 95
بهمن 95
اسفند 95
فروردین 96
اردیبهشت 96
خرداد 96
تیر 96
مرداد 96
شهریور 96
مهر 96
آبان 96
آذر 96
دی 96
بهمن 96
اسفند 96
فروردین 97
اردیبهشت 97
خرداد 97
تیر 97
مرداد 97
شهریور 97
مهر 97
آبان 97
آذر 97
دی 97
بهمن 97
اسفند 97
فروردین 98
اردیبهشت 98
خرداد 98
تیر 98
مرداد 98
شهریور 98
مهر 98
آبان 98
آذر 98
دی 98
بهمن 98
اسفند 98
فروردین 99
اردیبهشت 99
خرداد 99
تیر 99
مرداد 99
شهریور 99
مهر 99
آبان 99
آذر 99
دی 99
بهمن 99
اسفند 99
فروردین 0
اردیبهشت 0
خرداد 0
تیر 0
مرداد 0
شهریور 0
مهر 0
آبان 0
آذر 0
دی 0
بهمن 0
اسفند 0
فروردین 1
اردیبهشت 1
خرداد 1
تیر 1
مرداد 1
شهریور 1
مهر 1
آبان 1
آذر 1
دی 1
بهمن 1
اسفند 1
فروردین 2
اردیبهشت 2
خرداد 2
تیر 2
مرداد 2
شهریور 2
مهر 2
آبان 2
دی 2
آذر 2
بهمن 2
اسفند 2
فروردین 3
اردیبهشت 3
خرداد 3
تیر 3
مرداد 3
شهریور 3
مهر 3
آبان 3
آذر 3