بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-دردانشگاه شیرازبودم- البته بسیاراز کتب تاریخی ما بزبان انگلیسی خواندیم- درسرکلاس یک استاد که دردانشگاه سوربون فرانسه چون دردانشگاه تبریز شاگردممتاز شدهبود ومدتی هم- ایشان درزندان بعلت تشویق به مرام کمونیستیی بوده است وتوبه نامه مینویسد وازادمیشود معتقدبود- فصل کتاب قبلا در کتب مختلف مطالعه شودوسپس درس با گفتمان پیش رود- ایشان کتاب یک ایرانی درفرانسه-که جزوکتابه ی برجسته ان تاریخ بود به فرانسهبود ترجمه میکرد ومابحث میکردیم- وبحث بیشتر درباره نقش اسماعیلیه بود- تنها اصطلاحی که درفارسی وجود - کلمه –داشت- کلمه اسیسن یعنی حشاشیون یا حشیشیون- دقیقا این لغت ازفارسی به فرانسه رفته وتلفظ اش ان شده ومعنای تروریست پیدا کرده است انزمان افرادیاخودارعقیم میکردند برای ماموریت های تروریستی ویا حشیش زیادمیکشیدند که حالت جنسی وترس ازبین برود- وبعضی اصطاحالت مدتها مامعنای دقیق انرادرکنمیکردیم- وخودایشان میگفت منمدت ششماه طول کشید تا معنای اترادرک کردم وازمترج سفارت نمیدانست با وزرات علوم تماس گرفتم نمیداستند وایرانیان پرادعا نمیداستند دریک چاپخانه که یک روزنامه که مقالات تاریخی مینوشت درمحوطه دانشگاه سوربون وانخا متوجه میشود وان نویسنده تاریخیمجل میگویداینه درچاپکردن شرکت کن ومن به تو واصطاحات ومسائل رایادمیدهم- انسان ذاتا ازانسان کودن وتنبل بداش میاید- اقایان میگفتند شما بروید سماع کنید وهوبکشیدتاهمه چیزا یادبگیرد وتمدن سازی کنید برویدمولوی بخوانید دارومیاید مجلات انزمان گرچه بظاهر میخواستند تمدن غرب رانشان دهند مانند دانشمند مداوم از شاهکارهای تکنولوژِی غرب که فوق العاده- برجته بود مانند ساختن تلویزیون وغیره تاثیر گذاربود مثلاکتب تارخی دانشگاهتهران برای ما مانندمعلوماتعمومی برای خانمهای خانه داربود ومن نمتوانستم ان اصطاحات ومکاتب درانها پیدا کنم- یک استاد تاریخ ایران از کانادا به شیراز امد متخصص دردیوان سالاری صفویان بود درخواست مترجم کرد کسبی حاضرنشد وایشان نجبور شد بافارسی خوداش که اتفاقا-تاحد زیادی روان بود ولی سعی میکرد که اصطاح بکانبرد چون اصطلاح فارسی انرابلدنبود خیلی طول کشیدتاچندنکته ساده رابیان کند- حال روزنامه مانند العربی دقیقا فرهنگ غرب باتمام قوا بیان میکند- ایس کریم- یعنی بستنی درسردر مغازه مینویسد ال ایس کریم اینجا کله ال بهمعنی برحسته ترین بینظیرترینمعادل وان یا یک غرب است- اینحدیث بسیارعجیب است-کهدراخرالزمان بیسودان وکم مایه ها نجات پیدا میکنند وپرمایه-ها جهنمی میشوند ومدتهامعنای انرا بخوبی درک نمیشد-امیداست که حوزه دانشگاهوشخصیت ها به این مسائل توجه بسیار داشته باشند