بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-تزکیه وتعلیم- اگر انسان را دارای دوبعد ادراکی- حسی بدانیم- یکی مرکز ان قلب است- که فطرت را دربردارد- ودیگری نفس- که – هوا را دربر دارد—فطرت تعلیم میخواهد- ونفس تزکیه میخواهد- بعضی صفات که مثبت هستند در قلب رشد میکند- وبعضی صفات که منفی هستند که درنفس رشد میکنند- صفات مثبت را ما درباره انها به شناخت پیدا میکنیم انچنان که رسول اکرم صلواته الله علیه والله والسلم فرمودند خودرا درمعرض ان نسیم های ملکوتی قرارمیدهیم ودر فطرت که بسترمناسبی برای رشد این صفات است انهارا باور میسازیم ورشد میدهیم کهازسیستم وقانون مندی وساختار منطقی برخودار هستند- ولی نفس توسط تخیل وشهوت ولذت بدون قانون مندی و منطقی حجیم میشود واندازه ان دراختیارخواست نفس است- وساختار منطقی ندارد- لذا درچالش علمی وعقلانی را برنمی تابد- برخلاف فطرت که بحثای علمی وعقلانی رابخوبی پشتیبانی میکند- لذا تزکیه بدنبال حذف صفات منفی نفس است- که ریشه عمیقی ندارد ومیوه های مطلوبی هم ندارد برخلاف فطرت که ریشه عمیق ومیوه مطلوب دارد وعقل بخوبی دراین موارد میتواند داوری کند انچنان امام حسن عسکری صلواته الله علیه واله والسلم فرمودند ریشه بدبختی انسان در دروغ گفتن است اگرانسان داوری عقل رابیان کند و حق وباطل بخوبی مشخص میشود- برای عقل فطرت رسمی است ونفس غیر رسمی است- برای حل مشکل دو واژه را درنظر میگیریم- تربیت کردن وتربیت شدن ویاتربیت داشتن که به جای تربیت کردن شاید تعلیم یافتن ونتجه ان تربیت داشتن است- و- یا تحقق تربیتا-حال کدام تربیت درست است- مسلم است که تربیت اسلامی که زیرساخت مناسب انرادارا است وصفات مثبت ی که وحی درنظر گرفته است رابخوبی رشد میدهد مناسبترین وبهترین نوع میباشدکه لباسی مناسب برای پوشش شخصیت انسان است- که نه به تجربه نیاز دارد ونه به اصلاحات-وبا حقایق کونی و معنوی وتشریعی هماهنگی نظری وکاربردی دارد- ودرتمام دوران سنی را دربر میگیرد- وچون تربیت یک مقوله-فلسفی-سیاسی است است درارتباط چند وجهی باخداوندمنان وحکومت- وخانواده وجامعه راشامل میشود باید درابعاد های مختلف درحد ایدهال باشد وساختارهای سازمانهای بشری را به سمت رشد نه افول ترقی دهد-درفطرت –حکمت- طهارت خیرات-برکات انگیزه برای رشد وجود دارد وقران براینفس از کلمه ضلالت- گمراهی بین واشکار وروشن وشفاف تعبیر میکند-ادامه دارد