بسم الله الرحمن الرحیم است- نظریات شخصی استنیم نگاهی به کتاب گرانسنگ – ولایت علوی اقتباس از بیانات معظم له میباشد- بحثی مستوفی دارند- که درهرعصری ولی باید یکی باشد وسرانجام هم جهان باید بدست یک ولی اداره شود حال این ولی چه خصوصیاتی بابد داشته باشد محل بحث است- ایشان از ایه 22 سوره انبیا که میفرماید- لوکان فیها ال?ّ-الا الله لفسدتها- اگر در اسمان وزمین خدایی دیگری بود همه مخلوقات تباه میشدند پس – انچه(انها –مشرکین) بیان میکنند خداوندمنان ازان ان مطالب منزه وبری است-فرض کنیم انچه مشرکین میگویند درست باشد بت ها خداوندمنان خلق کرده است وانها شافعین الهی هستند که افراد به خداوندمنان نزدیک کنند وخلقت هم به انهامحول شده است نبایدبین انها تضاد وکوبیدن یک دیگر ونفیه یک دیگر باشد بلکه همه انها درجهت تکامل وبهروزی بشر باهم تشریک مساعی کنند پس ضدیت انها باهم نشانه است انها مخلوق الهی نیستند تحولات لازمه اش تغیراست- بدون تغیر تکامل حل مسائل امکان ندارد- بعنوان مثال غذا گرم میشود ومازاد ان دریخچال قرارمیگیرد –در ماشین بنزین موتور را گرم میکند واب در رادیاتور موتور راخنک میکند حال دینا درتغیرات است ودرجهت تکامل است این تحولات براساس حکمت است که انسان اگر تحقیق کند پی به حکمت ان تااندازه درک بشری پی میبرد- واز نظمی به یک نظمی دیگری نمیتواند همیشه انهم که بسیار پیچیده باشد کارتصادف باشد- اختلافات دربشر واینجهان لازمه تکامل انسان واین دنیا است اگراین اختلافات نباشد انسان ودنیا به سمت تباهی میرود- استادمعزز رحمت الله علیه میفرمیاند بعضی میگویند اگر دوتا خداوندباشد- هردو بر اساس حق عمل میکنند لاجرم مشکلی فراهم نمیشود درحایکه تصور میکنند تعدادزیادی حق وجود دارد که خدایان بایداز ان تبعیت کنند درحالی که این طور نیست مثال بیاورم هرکشور ی قوانین داد گستری دارد ومی فرماید حق این است- قاضی مسیحی درامریکا همجنسگرائی جرم سنگین می داند حقوق بشری ها انرا حق افراد میداند هردو تصور میکنند حق باانها است- خداوند هرطور خلق کرد وباهر قانونی انهارابوجود اورد ان قوانین –حق است انسان که نمیتواند قوانین فیزیک وشیمی وغیره را تغیر دهد خداوندمنان قوانین فیزیک وشیمی دربرزخ به نحو دیگری است درقیامت بنحوی دیگری است دربهشت وجهنم به نحوی دیگری است خداوندمنان میتوانست اینجهان را به نحوی دیگری خلق کند حال دوخداوند خلقت انها باهم فرق خواهد داشت مانند دوحزب- حضرت استادمعزز ایت الله مرحوم زبرجد رحمت الله علیه میفرمودند دوتا خداوند باشد هرخدائی میتواند مخلوق اورا حفظ کند ولی بین ایندو خدا یک رقابت ایجاد میشود که میگویند هر مخلوق پیش ما بیاید درجات اش را بالا میبریم یار کشی میشود ودرنتچه خدایان باید مداوم امتیاز بدهند واین امر باعث نابودی بشریت وخلوقات میشود که دردنیا یک عامل فساد همین است درحالی که چنین نیست- پس یک خداوندمنان برهستی حکومت میکند وهیچکس نمیتواند قوانین پیرفت بشر را کشف کندحتی فرشتگان چه برسد به انسان که شهوات وجهل وغفلت براو حاکم است