بسم الله الرحمن الرحیم- نگاهی به اعجاز قران- غرب مدتها است از اعچاز قران وحشت پیدا کرده است به طرق مختلف سعی میکند که ایرادهای بر قران پیدا کند تاانرا از اعجاز خارج کند وجلب انکه عدهای ازدانشمندان غرب به نکاتی از بیانات قران رسیدهاند که نشانه هائی از اعجاز دران پیدا کرده اند درکلاس درس انگلیسی که یکفردلبیائی که درسطح دکترا بود حضور داشت بحص به اسلام کشیده شد- ایشان فرمودند چه نظری میدهید که یک گروه تحقیقاتی برای شناخت ماهی ها به الاسکا برود وعده ای مجبور باشند باقایق ازکشتی جداشوند وهوا بسیارسرد باشد ودربین راه احتمال زیادی که گرمایش انها ازبین برود زیاد باشد من از بیان این مسئله حاج واج شدم فکرکردم که جزو مقولات هوشی وفکری است که درغرب بسیار رایج است باید یک راحل منطقی داد جناب دکتر فرمودند یکته بندی با مشروب بکند وبروند وبگردند من مات برد ومبهوت شدم واوین بار درعمرم چنین راه حلی میشندیم ایشان تصور کردبود که من از این جواب ناراحتشدم جناب خانم استاد فرمودند چناچه مدت زمان بیشتر شد چه بکنند ایشان نگاهی به من کرد وگفت باید از کشتی لوله کشی گاز بکنند خانم استاد فرمودند این امکان ندارد وباز جناب دکتری فرمودن رفتند منتفی است ایشان فرمودند واجب است من گفتم هیچ راحلی جز مشروب ندارد گفتند هیچ راه حلی جز مشروب ندارد گفتم اشکال ندارد به اندازه رفع مشگل میتواند مشورب را صرف کنند وایشان با نارحتی فرمودند پس قران درباره مشروب حکم غلط داده است من گفتم چراحکم غلط داده است؟ ایشا نگفت مسلمانان معتقد هستند درهر شرایطی نوشیدن مشروب حرام است وقتیکه تعجب من را ملاحظه کرد متوجه شد هوش های عجیبی که واقعا انسان را به شگفتی وامیدارند من انزمان متوجه شدم این داستان را برای اشکال گرفتن به قران جعل کردهاند ودوسه بار این داستان توسط افرادی تکرار شد باز با لبخند من متوجه شدن واشکلات دیگری هم مطرح میشد دال بران بود که حتی یک شناخت سطحی هم از قران نداشتند درحالیکه اینطور تصور میکردند که به تمام ابعاد قران پی بردهاند در سر کلاس از خانم استا د علوم ایدولوژی همین سئوال کردم که ایا قران معجزه است ایشان فرمودند به نظر من معجزه است زمان برای اثبات معجزه بودن قران کافی است وقوانین احتمالات انرا بخوبی میتواند اثابت کنداول نیاز ی به کامپیوتر زیادندارد زیرا برای کلمه ممکن است چهار کلمه باشد که به راحتی تشخیص داد انتخاب قران دقیق است ازتمام ابعاد صحیح است وحال به فصاحت وبلاغت اول توجه میکنیم کامپیوتر زمانی کارائی دارد که بخواهد یک لغت جدید بسازد ویا یک لغت که از لحاظ اهنگ فصیح است پیادکند ویک معنی جدید به ان بدهد که بلاغت پیداکند ویا یک لغتی که بلاغت دارد دستکاری کند تا فصاحت پیدا کند تمام این شروط باطل است چون جزو شرط نیست با ید باهما قاعده روز اول کار کرد قاعده را نمیشود عوض کرد زیاد خداوندجل وجلاله الشریف میتواند این اعتراض دارد منهم باید ازاین قواعد جدید استفاده کنم تنها این است به همه کلمات همه معنا هارا بدهیم این هم باز خلاف قاعده است مشکل بیشتر در ضرب المثل است چناچه در امروز درجهان عرب بهتر پیدا میشد مطرح میشد وائمه اطهار که اسوه ادبیات عرب هستند نتوانستند بهتر از ضرب المثل قران وهمیشه به ان استناد کردهاند ومال خودشان ویا دیگران پائین تراز ضرب المثل قرانی اسن زیرا فقط بهتر نسبت به دیگران اشاره دارد ولی معنای علمیندارد که مال قران معنای علمی هم دارد- این دم زیاد درغب مطرح نیست اندویکه زیادمطرح است این است ایاقران به اندازه کافی مطلب را گفته است ومکن است به خاطر فصاحت وبلاغت نتوانسته باشد بعضی مطالبرا بگوید وچناچه این طورنباشد حتما درانتخاب کلمات درظول تاریخ عرب جامعه را بستر سازی کرده است تا به این کلمات دست پیدا کند البته که اینطور است ودرتمام علوم انسانی ومورد نیاز انسان هم همین طور است اگر خدواند انسان را هدایت کند هرگز نمیتواند مشکلات خوداش راحل کند بستر سازی باخداوند است واین نه تنها نه اشکالندارد بلکه حسن هم هست اشکا مهم دیگر ان است چرا درقران فرمولها علمی مورد نیاز نگفته است جواب این است که خداوند انرا به عهده انسان گذاشته استا لبته پیامبران وائمه اطهار علیم السلام رل مکمل دارند ولی انرا درخرد جمعی وکوشش همگانی قرار داده است تا طناب ها به هم گره بزنند واین امر درمسیر فطرت انسان است وبه نفع انسان است وچناچه از این قاعده عدول کند مجازاتشود وتا تنبیه گرد ومنتبه شود وچناچه نشد حذف شود واین سیاست موردتوجه تمام فیلسوفان با مکاتب مختلف جهان است