بسم الله الرحمن الرحیم—میفرماید- انسان ظلم را درک میکند ومتنفر هستند- ولی عدالت را نمیشناسد؟؟ ویک تصور رویائی دارند-که-عدالت انهارا به همه جا میرساند!!- هیچ- فقه پا درهوا است- ربطی به دنیا ندارد- این فقه عاما استبداد است ؟؟!! ودرضمن میفرماید فرقی بین حضرت ایت روحانی ویک دانشمند دیگر نیست وروحانیت نمیتواند درتمام ابعاد حضور داشته باشد؟؟- برای روشن قضایا چند مقدمه لاز م است—اول از همه- احکام اسلامی- از سه منبع تغذیه میکند—منبع اول –حکم اولیه است—حکم اولیه- حکمی است یاوحی بصورت قران ویا حدیث- مستقیما انرا حل وفصل کند- درطول تاریخ فقه تواستند از یک حکم اولیه قبلا تاپانزده حکم استنباطی درست بدست اورند که امروز رکورد بیست وپنج تا است وجمع احادیث وایات قران به دمراتب بیشتر مسائل راحل وفصل میکند- استنباط حکم اولیه است- دوم حکم است این حکم متعلق است به امام زمان علیه السلام هرگا مجتهدی به فرماید حکم یعنی دستور امام زمان علیه السلام است همه مراجع باید پیروی کنند—درباره حضرت امام راحل علیه است- بعضی یک بار وبعضی ها دوباره ایشان فرمودند-حکم—یک مورد-ان را من شخصا قبول دارم- این است امام راحل علیه السلام درجواب جناب اقای دکتر مرحوم مهندس بازرگان رحمت الله علیه فرمودند- بای حکومت شما مانع ساخته میشود ولی برای اسلام مانع ساخته نمیشود—این حرف یک مجتهد نیست- برای علی هلیه السلام مانع ساختند برای امام حسن علیه السلام مانع ساختند – برای امام حسین علیه السلام مانع ساختند- برای امارضا علیه السلام –مانع ساختند- کسی که نمیتواتد اینده را تشخیص دهد-بله –امکان دارد که برای حکومت اسلامی مانع درست کنند- درجائی امام راحل رحمت الله علیه میفرماید- ما امروز شرایط حکومت کردن را داریم وزمانی که مانع شد مانند امام حسین علیه السلام کنارمیرویم خود این مطلب اسلام را چند قدمی جلو می اورد- این حرف یک مجتهد است- سوم حکم ثانوی درست یعنی حکم دوم- این حکم دوقسمت است- یک زمانی حکم اول قابل پیاده شدن نیست تمام احکام اولیه به راحتی قابل پیاده شدن است ولی براساس عادت که کمی مشکل میشود بایدارام ارام- جلو برود- زمانی که برای حکم اولیه مانع ایجاد شد مثلا نماز بخواند کشته میشود-شرع مقدس راه نجات به عقل اوسپارده است- ولی سعی نکند خداوندمنانرا گول بزند- زمانی مانع برطرف شد به حکم اولیه مراجعه – مسئله دیگر ان است که دران حال سه راه حکم اولیه دارد حضرت رسول اکرم صلوالته الله- شخصی به یمن فرستاد وایشان گفتند کن درحل مسائل چگونه عمل کنم- حضرت فرمودند اگر حدیث را میدانی ویا ایه قران رامیدانی ازانها استفاده کن ایشان گفت شاید-سه حدیث به نظرمن اید از شاهکار های پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم فرمودند سه تا قرعه یعنی تیر- روی یک بنویس عمل کن وروی یک تیربنویس عمل نکن- وروی تیرسوم هیچ چیزی نویس- وان سه تیر زیربالش بگذار برای حدیث اولیک تیراز زیربالش بیرون اور اگر خنثی بودن اور بود یا نبایست عمل شود- تیر دیگربیرون اور یعنی دوباره سه تیر باشد وبهانج رسیدی عمل کن-خداوندمنان تور را راهنمائی میکند ولی لگر حدیث نبود براساس عقل عمل کن واگر چند مورد عقلانی پیدا شد همین کار بکن- بعدا حکم الهی برای انها ارسال میشود-درغرب به همین رسیدند- مثلا درجنگ سه تانظر است- بههمین طریق میگویند عمل کنید وبعضی موارد ازیک سرباز کنید کدام بهتر است ویافرد دیگری- میگوید به نظرمن این راحل اسان تراست یابیشتردوست داریم به ان عمل کنید-حتی فردی که نظامی نیست- فیلم پلیسی ساختند انها درسه مورد به تساوی رسیدند کی ازانها تلفنی را شانسی گرفت یک دختر خانم پشت تلفتن از او سئوال کرد ایشان یکی را انتخاب کرد اتفاقا خوب ازدرامد احتمال است که دراین مورد امامزمان علیه السلام-کمک کند—دوم حکم ثانویه است- اصلا ما حکمی ودستوری نداریم- مثلاازانفال پولی به کسی ببخشیم- یامثلا-سم به درخت بزنیم نه نزنیم- درانجا عقلای متعهد ومتخصص شیعی مذهب ملاک است اما دو شریط دارد- شریط قبلی این بود بااحکام تایده شده اسلام درتضادنباشد- شرط اخیر این است که با احکام تائیده وروح اسلامی نزدیکتر باشد ویابتوان دستکاری کرد که نزدیکتر شود- لذا امام راحل علیه السلام میفرماید اسلام یعنمی اسلام ناب لنگی ندارد واز تمام فرق بالا تر است-ادامه دارد