بسم الله الرحمن الرحیم—بخش دوم- عدالت فقهی- سئوال این است که فقه نفت چه معنا دارد-مقدمه اول- نفت جزو انفال است انفال زمینها ونعمتهای که دست انسان دربوجود اوردن ان دخالت نداشته باشد—این نعمت ها به دودسته تقسیم میشود- دسته اول هرفردی سهمی ازبخش سوخت –حال میخواهد خار باشد یا چوپ باشد ویا نفت بایدشد دارد- ومقداری از زمین اطراف محل سکونت انسان- که تعداد زیادمیشود به تعداد میتواند زمین اطراف ان محل به اندازه متعارف مالک شوند واز انفال خارج شود امروزه فتوا براین است به نیاز زمینهائی کهمثلا برای کارخانه کهموردنیاز مردم است- یافرودگاه وغیره هم برداشت کنند ومابقیه جزو انفال است- این انفال ملک پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم است غیراز خمس وزکات وخراج وباج است وبههمین علت هیچگونه حکمی درباره ان نیامده است که چگونه ازان استفاده شود هرنوع خواستی که رسول اکرم صلواته الله علیه واله والسلم تصمیم بگیردولی قید شده است شامل بیت الرسول الله صلوات الله علیه واله والسلم است-جناب اقای معاویه درجریانی به امام حسین علیه السلام- دراین مورد گفت این امرمتعلق به ولی است- یعنی متعلق به ایشان است ولی من بعلت گرفتاری حق شما رانپرداختم-عذر میطلبم هرچقدربفرمائید پرداخت میکنم-در زمان حضرت رسول اکرم صلواته الله علیه واله والسلم از انفال فرمودند به اندازه مصرف شخصی وبرای تجارت میتوانید استفاده کنید وپولی هم پرداخت نکنید—ولی این حکم نمیتواند- حکم ابدی باشد باید دید حضرت علی علیه السلام چه برنامه دارد- زمان امام صادق علیه السلام- چون به معادن-مراتع- اب وغیر نیاز شدید داشتند کهاینها دراختیار حکومت بود وبخش ناچیزی دراختیارمردم بود فرمودند استفاده کنید وخمس بدهید- وقتیکه این موضوع به گوش عباسیان رسید که انزمان- شیعه بود وضد شیعیان وامام علیه السلام بودند بشدت ترسیدند که اگر خمس انرا به امام علیه السلام بدهند شیعیان ثروتمند میشوند- علت جذب افراد برای عباسیان موضوع پول بودورق بر میگرددلذا گروه ای نزدامام صادق علیه السلام فرستاند که اگر امام صادق علیه السلام این حکم را تائید کند درجا ایشان رابقتل برسانند- نزدامام علیه السلام امدند وجریان جویا شدند وامام علیه السلام فرمودندتاظهور حضرت مهدی علیه السلام من انفال را بخشیدم- بعدا از رفتم ایشان اصحاب معترض شدند که شما به ما میفرمائید کهخمس بدهید ولی به عباسیان میگوئید ازاد است- امام علیه السلام فرمودند من مجبوربودم تقیه کنم- بعضی از اقایان دراویش میفرمایندتا ظهورحضرت مهدی علی علیه السلام بایدتقیه کرد پس انفال ازاد است- جواب این است درحکومت اسلامی که تقیه معنا نمیدهد- درخارج از حکومت اسلامی درشرایطی تقیه معنا میدهد- ونمیشود که خمس بایدبدهند چون دراختیارامام علیه السلام نبوده است-ادامه دارد