بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- نیم نگاهی به سنخرانی گرانسنگ- حضرت حجت اسلام والمسلمین-جناب اقای داوود-فیرحی- در عاشورای 94که به صورت- کد-های بیان میشودبرگرفته از مجله گرانسنگ-چشم انداز-ایران-شماره -96-دراین سخنرانی عاشور از دیگاه هائی جدید دیده شده است-زیستی ارزش وحر وازادگی- در مقابل زیستی جاهلی مستبد ضد ارزش-بنده نفس—میفرمایند-ابنخلدون متفکر بزرگ اهل سنت میگوید-":وقتی که دعوا بین علی ابن ابی طالب(ع) ومعاویه لعنت الله-علیه-رخداد—اگرداستان برمدار تعصب قبیله ای میچرخید—معاویه برنده بازی بود—ابن خلدون-به نکته درستی اشاره کرده میکند- یعنی اگر داستان برمدار تعصبات قبیله ای باشد- معاویه برنده است- ومیدانید که معاویه پس از علی (ع)از سال 40 تا 60 هجریبیست سال حکومت کرد وبی انصافی است کهشخصیتی مانند معاویه- را دست کم بگیریم—چرا که دشمنان-علی علیه السلام- وحضرت ابا عبدالله (ع)دشمنانی بسیارقوی بودند-معاویه شخصیت سیاستنداری بود-میدانست چه میکند- ومسیر تاریخ را نیز تغیر داد-ئر ئروهمعاویهشاهد چند ین بدعت هستیم-درجای دیگر میفرمایند—به رغم بدعت های متفاوت- استبداد بخرج میدهد—اما این استبداد عریانی نیست- جامه مذهب میپوشد—معتقد است چون خدا گفته است عمل میکنم—برای نخستین بار استبداد-هاله ای-از مذهب دارد- وبسیار خطرناک است—که باید اضافه کنم-که تا امروز جاری وساری است—از زمان های دور-در- جهان- اسلام-و- حتی مسیحیت- هیچگاه دین از سیاستودولت نتوانست جدا بشود—حتی در دوره سکولاریسم- ومدرن هم دین نتوانست از دولت جدا یشود از جمله بدعتهای معاویه-حاکم- بودن اراده-مردم –به- قدرت میرسد—که این امر برای اولین بار در جهان اسلام-رخ میدهد وباید اضافه کرد تا امرروزهم الگوبرداری شده است- -و- دوم اینکه—حاکمدرشرایط حکومت از جمله عدالت ندارد- یعنی هر چه حاکم کرد بدون قیدوبند است ومورد رضایت الهی است؟-سوم حاکم-استبداد بخرج میدهد—درحالیکه خداوندمنان استبدادبخرج نمیده!!-عبدالرحمن کواکبی—از متفکران-جهان اسلام—در کتاب-طبایع ال استبداد—درتعریف-استبداد:-می گوید—استبداد-یعنی خود رائی—در جائی که-حق مشرک وجو دارد—یعنی جایی که حق مشترک وجود ندارد- استبداد هم نیست—مانند ادمی واموالش—اما اگر فرد دیگری هم دراین مال شریک بود- ونظر شریک را نخواست- به یکفرد مستبد-تبدیل میشد-اضافه بران اقای کانت میگوید زمانی یک دستور قابل قبول است که همبتوانندانرا عینا عمل کنند وعقلا ومردم بهمشکل برخورد نکنند درنتجه میتواندتبدیل به قانون شود ولی اگرانینطورنشد ان استبداداست-اخلاق- نیست-ادامه دارد