بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- فلسفه با اغاز بشریت همراه است بعضی محققین بیان میکینند- با امدن سیل و زدن صاعقه به جنگل وزلزله وامدن باران وغیره این سئول مطرح میشود که این اتفاقات کار کیست مسلم است دوجواب کلی دارد یا سکولار ویاغیزه سکولار منجله کار خداوندمنان ودیگر موجودات ذی الشعور چه فرضی وچه حقیقی مان بعضی حیوانات که خدا هستندند وفرشتگان واجنه برای پاسخگوئی دودسته شدند فیلسوفان الهی وفیلسون مادی – درمراحل اول دانشمندان علم کلام بودند که از طریقعقل ونقل از کتاب مقدس این نوع مسائل را پاسخ میدادند- ولی بعدا فیلسوفان اسلامی به موازات وحی از طریق عقمحض هم ان مطالب را اثبات میکردند نه انکه تفسیر وحی میکردند- زیرا عدهای به وحی اعتقادی نداشتند- اما فلیسوفان اسلامی سعی کردند مطالب عقلانی وحی را اثبات از طریق عقل محض کنند- بعدا درفلسفه اسلامی –مقدمه مهم نبود که از چه سنخی است – عقل محض است علوم تجربی است- وحی است ویا شهود است یقینی بودن انها مهم است مثلا درموجودات نظم پیچیده ای موجود است ناظم کیست؟؟ فلسیوه اسلامی به خداوند منان درنهایت میرسد-همین مطلب راهم قران مطرح میکند متکلم از طریق عقل ونقل انرا اثبات میکند- بحث دیگرعلوم عقلانی است این دانش عام است بقول اقایان راجع به ازادی ومحیط زیست فمنیست وغیره میتوان بحث کرد علم تفسیر وعلم فقه یکنوع علوم عقلانی است در رشته خوداش به کشف حقایق میپردازد ودرعلوم تجربی این عقل میشود فلسفه علم که علم را رای کشف حقایق راهنمائی میکند مهم این است بدانیم زمانی کهما وارد عقل میشویم یکجهش پیدا میشود از زمین وارد اسمان شدیم-که به ان متفیزیک غربی ها میگوینددرحوزه متافیزیک ما حقایقی را از هستی درک میکنیم حال این حوزه متافیزیک درجه بندی داردتا بی نهایت میتواند سیر کند