بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- در فرق اسلامی- عده ای اهل حدیث هستند- یعنی فقط حدیث قبول دارند- ومعنای حدیث ملاک است به استنباط ایمان ندارند که ممکن است شامال مصداق های دیگر هم بشود یعنی بسط پیدا کندبقول خارجیان- باز- باشد- دونوع مقلد دارد- مقلد اگاه ومقلد نا اگاه- مقلد اگاه تحقیق میکند ومتوجه میشود معنا کردن درست است- مقلدنااگاه به فردفتوا دهنده ایمان دارد هرچه ایشان گفت قبول میکند واین تئوری مردتوجه علمای اسلامی تا امروز بوده است- بعد از اواخباری هستند تاحدی استنباط راقبول دارند ولی دلیل عقلانی نمیخواهد فهم فتوا دهند کافی است- بعداز ان اصولی هستند که بعلاوه عقل است بایدفهم خودرا عقلانی اثبات کند- حال اینمطلب مطرح است که اگرمانص- یعنی مطلبی که مسلما از وحی گرفته شده است داشته باشیم میتوانم از فرق دیگر چه اسلامی چه غیر اسلامی استفاده کنیم یانه- گروهی معتقدهستد نمیشود- وگروه ای معتقدهستندباتوجه به عقل میشود- فرق های زیادی درتمام مذاهب ایجاد شده است درشیعه هم- فراوان است مثلا- شیطانیه- فرقای درایران بنام کرامتیه- انها مخالف بخش خصوصی بودند که ازمزدک گرفتند- ههم اخباری هستند وهم عقل محض قبول دارند درنتجه فتواهای دجناب اقای ابوحنیفهد که عقلانی است است قبول کردند وهم به ریاضت سخت معتقدهستندکه متعلق به بودائی ها است- اما وهابی جمیع این مراتب دارد- از نصرانیت خاص ویهودیت خاص هم تبعیت میکند- ایا خداوندمنان این وضعیت رامیدانست یانمیدانست-؟؟ خداوندمنان درقران میفرماید اگرمن پیامبران صلواته الله علیه واله والسلم بامعجزات نمیفرستادم وشما راه عقل طی نمیکردید- درروز قیامت میفرمودید- عقل ما اینمقدار رسید- -لذا خداوندمنان را درست راطی کرده است وعذری پذیرفته نیست که میبایست هایدخاص خودرا مشخص کند کهکسی مجبورشود به طرق دیگرراه مثل پیدا کند واین چنین هم شده است