بسم الله الرحمن الرحیم-نیم نگاهی نقد وانتقادبه مقاله دانشمند معزز جناب دکتر عبدالجواد فلاطوری با عنوان – ایا اندیشه های حقوق بشرغربی با قران(ارزشها) سازگار است ؟؟- -برگرفته از مجله چشم انداز ایران- شماره 96-ایشان مینویسد—تکلیف ما دربرابر تحلیل های حقوق بشر غربی چیست؟تا کجا میتوان سازگاری ویاعدم سازگاری این مصوبات با گفته های قرانی رانشان داد؟؟- اندیشه جهان اسلام درباب عمل به حقوق بشر چیست؟- ومسائل ومشکلات اساسی اجرای حقوق بشر چیست؟- اعلامیه حقوق بشر یک دیباچه دارد وسی ماده-که به وسیله مجمع عمومی ملل متحد در دهم دسامبر1948 تا کنون تصویب وبه اطلاع عموم رسیده است- منشا این قوانین و مواد -اول این است که انسانها درانسانیت برابر هستند- دوم- منبع دیگر-ان- عقل مطلق است که این عق درهم انسانها یک سان هستند- ومیتواند امر مطلق ویا ارزش مطلق را تشخیص دهند- وپایداری وجاودانی انهم به همین علت است- بعضی ها انسانیت را در مردم درخود مطلق ودر دیگران نسبی میدانند- ازجمله یهود- که انسانیت کامل مال انها است وعقل مطلق هم برای انها است- وغربیان هم اگرچه وانمود نمیکند ولی درعمل چنین تلقی دارند- درحالیکه دراسلام وادیان واقعی اللهی- همه از عقل مطلق وانسانیت یکسان وبرابر برخوردار هستند- ایشان متذکر شده است که یونسکو درسال 1981 به ایننتجه رسیده است که دراسلام بیش از بیست تا از حقوق بشر را ذکر کرده است؟؟ درحالیکه به مراتب بیش از این است- شخصی باامام کاظم صلواته الله علیه واله والسلممکاتبه داشت وارزش های اخلاقی وحقوقی درخواست میکرد تا نامه به هفتاد ارزش وحقو.ق کلی رسید وایشان درنامه بعد باز درخواست کرد امام همام صلواته الله علیه واله والسلم درجواب فرمودند که بیش از این نیاز نیست زیرا میتوانم تا هفتصدتا بنویسیم ولی اگر اجرا نشود مجازات دارد- ما-درقرانبا تعممیم های عقلانی بسیار میتوانیم ارزش ها را بدست اوریم—بعنوان مثال اصل توبه- اصل قصاص- یهودبعلت انکه خودربرتراز دیکران دانست وحتی برپیامبران یهود حس برتری داشت وبه قوانین الهی عمل نمیکردازحق وحقوق الهی گرفته تامردم – یا حق را منکر شد ویا تحریف کرد ویادورزد موردغضب قرار گرفت- ومسیحیت چون مردم رافریب داد وگمراه کرد مورد غضب قرار گرفت- اصل تقوا- هم شامعل امرهای عقلانی میشود وهم امرهای وحیانی امرهای عقلانی مانند دایره کوچکی در دایره بزرکتر وحیانی هستند بیشترارزش های وحیانی توجیه عقلانی شده است وانهائیکه نشده اند حتما عقلانی هستند- یا در سوره حضرت یوسف علیه السلام- فساد وفریب وتحمیل خلاف- جلوی ازادی بیان را گرفتن حقوق افرادرانادیده گرفتن وبی جهت زندانی کردن وغیره میتوان استنباط عقلانی کرد- یا در داستان حضرت ابراهیم علیه السلام مبارزه با بداندیشی- وظلم به انسانها است میتوان انراتعمیم داد- جلوی ازادی بیان گرفته است ومیتوان بهمین دلیل با کتب مضر ومنحرف مبارزه کرد وبا نوشتن ردیه ونقیضه دقیق انهارااز چاپ کردن جلوگیری کرد ولی درخارج ازقلمروی اسلام نبایدکاری کرد وهمانطور نویسنده محترم بیان کرده است از صفات الهی ماندجوشن کبیر وادعیه ها میتوان دارزش های زیادی بدست اورد- دراسلام دونوع گناه داریم که نباید انجام شود یکی گناهانکلیره است ودیگر گناهان صغیره است است-حضرت رسول اکرم صلواته الله علیه واله والسلم به بت پرستان مدینه به بعضی از انها خرما میداد که قلب انهاراتلطیف ونرم کند واتفاقا موثر واقع شدانها خودرا ازدیگر کفار کنار کشیدند- خلیفه دوم خدمت ان سرور کائنات رسید صلواته الله علیه واله والسلم- دلیل این امرا پرسید حضرت رسول اکرم صلواته الله واله والسلم- جریان را گفتند وهمان زمان ایه ای دراین مورد نازل شد- اسلام افراد را درمورد ایمان وحقوق دودسته اول ودوم نمیکند-انسان فی نفسه تمامیت انسان برای او مطرح است لذا تازمانی که کافر اهل مبارزه وخصومت با مسلمانان نیست حرمت وکرامت انسانیت اش را باید مراعات کرد ودارای این کرامت انسانی میباشد