بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است بحث نصب وجعل ولی فقیه اعلم منظور امام معصوم علیه است-بعنوان ایده ال ودر شرایطی که شخص ایده ال وجود ندارد هرکس دانش بیشتری دارد ویا به مسله اگاه است- این سنت الهی است- پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم فرمودند هر حدیثی که از من نقل وقول شده است- با قران مطابقت کنید واگر درست بود بذرید واگر درست نبود نپذرید وبه دیوار بزنید- بخوبی روش است درک وفهم حدیت منظور است که مطابقت دارد با محتوا وفهم مطالب قران را دارد ویا ندارد ولی درکل کارعلما است به خاطرانکه همه جا قراندرک اش ساده نیست اولا سنت الهی از اغاز تاغیبت صغری امام زمان علیه السلام بریک روش ونهج بوده است- غیبت کبار نمیتواند ان سنت را بهم بزنددر حقیقت غیبت کبار تاکتیک عوض شده است نه استراتژِی- زیرا مانعی درکار است که امام علیه السلام مصلحت بران است که در غیبت باشند- پس ملاک ما دوران کلی سیر دین میباشد که اعلمیت ملاک است- اما شرایط نمیتواسته درهمه جا اعلمیت حضور پیدا کند ودسترسی به اعلمیت مشکل بوده است بعنوان مثا ل انکه بگویئم هر خانمی میخواهد وضع حمل کند میبایست دریک بیمارستان مجهز ودر نزد یک دکتر متخصص زنان باشد- درحالیکه گاهی در عشایر ویا روستادی یک خانم با تجربه کار خانم دکتر متخصص را انجام میدهد- ان زمان هم مین طور بوده است ولی درک عمومی از احادیث بخوبی منظور اعلمیت که از رفتار معصومین علیهم السلام درک میشود منظور اصلی است- وامروزه کار از صرف حدیث معتبر وایات قران گذشته است نیازمند تعقل وتوجه عمیق به ایات واحادیث واستنباط های پیچیده نیاز است از جمله جناب ابن عربی است که پی به این نکته رسید که توحید داشتن چه خصوصتی هائی وارزش های ویا حل مشکلاتی رابرای انسان فراهم میکند وحتی به توحید درمانی رسید که بعدا هاعرفا ئی مانند سعید ابوالخیر ازان سودجستند که امروزه من چند کتابی رادیدیم- درضمن هم بدانیم بعداز امام صادق علیه السلام شرایط بیان وارتباط با شیعیان مداوم سختر شد واوج ان در زمان غیبت است لذا انتظار نیست که تواتر وبسط سئوالات زیاد باشد ومیبایست بادرک عقلانی وتواتر بسیار اندک مسائل را حل وفصل کنیم