بسم الله الرحمن الرحیم-امام باقر علیهالسلام میفرمایند: " ما سبب خلق مردم و سبب تسبیح و عبادتملائکه و مردم هستیم. و فقط به واسطه ماست که خداوند شناخته میشود و تنهابه واسطه ماست که خداوند عبادت میگردد. امام باقر علیهالسلام میفرمایند:
" تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَامِ"(10)
یعنیتمامیت حج به لقاء و دیدار با امام است. پس اگر کسی بیت را زیارت کند ولیامام علیه-السلام را زیارت نکند، حج او ناقص است و به حد کمال خود نرسیدهاست. اگرچه با پایان یافتن مناسک حج، حد واجب مراسم به پایان رسیده؛ ولینمره و امتیاز آن پایین است. ولی هنگامی که با امام علیهالسلام دیدار کرد،ارزش حجش بسیار بالاتر رفته، نورانیت و در نتیحه ثواب سیار بالاتری عائد او خواهد شد. در حدیث دیگری امام صادق علیهالسلام میفرمایند:
إِذَا حَجَّ أَحَدُکُمْ فَلْیَخْتِمْ حَجَّهُ بِزِیَارَتِنَا لِأَنَّ ذَلِکَ مِنْ تَمَامِ الْحَجِ(11)
هنگامی که یک نفر از شما به حج جا آورد، آن را با زیارت ما ختم نماید؛ چرا که زیارت ما از تمامیت حج است-ولی به هرحال این لقاء ظاهری، قطعی والزامی نیست؛ و حصول آن قابل تضمیننمیباشد. باید دانست آنچه که در این تشرفات اصل است، لقاء معنوی وباطنیاست. و الا دیدار جسم حضرت به تنهایی بدون لقاء باطنی، نمیتواند در فردتاثیر تعیینکنندهای داشته باشد. همانطور که ابوجهل و ابولهب از دیدارپیامبر اکرم صلیاللهعلیهو آله؛ و معاویه و خوارج ازدیدار امیرالمؤمنینسودی عایدشان نشد.
لقاء قلبی یعنی: پر کردن قلب از معرفت به امامت وصفات عالیه امام زمان علیهالسلام. محبت و انتظار ایشان و نگریستن با چشمقلب یعنی: دائماً ایشان را حاضر و شاهد اعمال خود دانسته، تمام زندگیمانرا مطابق رضایت ایشان تنظیم کنیم و خواست ایشان را بر خواست خود ترجیح دهیم- جزء مکمل لقاء معنوی، زیارت بدون مشاهدهی زیارت شونده است. از آنجاییکهحضرت مهدی علیهالسلام از همه احوال و اخبار ما مطلع هستند، بنابراین سلامیکه ما به ایشان عرضه می-داریم به حضرتشان رسیده و از آن مطلع میشوند. دراین مورد، دستورالعمل حضرتشان بسیار راهگشاست که فرمودهاند:" هرگاهخواستید به وسیله ما توجه کنید به سوی خدا (و یا توجه کنید) به سوی ما،پس بگویید: سلام علی آلیاسین ... "(15). لذا بسیار مناسب است که زیارتروزانه آلیاسین را در کاروانها مرسوم کنیم؛ تا از فوائد ارتباط مستمر باحضرتشان بهرهمند گردیم.
خلاصه اینکه، رجوع به امامی که ظاهراً قابلرؤیت نیستند، با زیارت ایشان از طریق سخن گفتن و بهتر از آن مستمسک شدن بهزیارات ماثور خصوصاً زیارت آل یاسین، قابل تحقق است.برگرفته از سایت-www.shia-news.com