بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است تحتتاثیر بیانات علامه حضرت ایت الله محمد حسین طباطبائی رحمت الله علیه است –ذات الهی در حالی که بسیط است جز ندارد ویا بقولی یک جزاست بینهایت صفت دارد در حالی که هرچه ماده ساده تر از ترکیب به سمت اجزا حرکت کند هر جز صفات کمتری دارد- ومشخص میشود خداوند منان یک روح بسیار پیچیده است- دوم صفات ذات که به این تعین اول هم میگویند مقام احدیت هم گفته میشود –میتوان تصور کرد با فرمول شیمیائی اب یعنی دوهیدرژن ویک اکسیژن این فرمول ذات اب است اگر یک جز این فرومول نباشد ان موجود دیگر اب نیست- اگر یک صفت در ذات الهی نباشد دیگر وجودی بنام خداوند وجودندارد پس خداوند باصفات محدود در ذات وجودندارد یعنی یک موجود بالذات نخواهد بود به خود پایدار باشد واین امر اگر گفته شود یک توهم است مانند ماتیرالیست ها که ماده قائمرا بالذات میدانند- از شگفتی ها این استکه هر موجودی ولو خداوندمنان ذات را که پیدا کرد تعدادی صفات غیر ذات همراه ان ذات هست- که حضرت استاد رحمت الله علیه انرا از خواص اصالت وجود میداند مااند اب که رفع تشنگی میکند- قدرت حلالیت دارد نورر امنعکس میکند گرما وصوت را انتقال میدهد –یکنوع ارتباط باصفات ذات دارد که بحث پیچیده ای دارد- مانند روح که صفت درک راهم دارد- هر موجوی که صفات ثانونی ان یامقام واحدیت ان بی نهایت نباشد پس ذات یی نهایت ندارد-در حدیث است کس به درک ذات الهی نمیرسد –جزو خداوندمنان که عالم به ذات خود است ولی از حضرت علی علیه السلام حدیثی است که ایشان همان طورکه خداوندمنان ذات خودرا میشناسد من هم میشناسم—خداوند ازاینکه این گنچینه به ایشان رسیده است-در شگفت ولذت خاص است- لذا برای مخلوقات خداوندمنان ایجاد شگفتی میکند یکنوع شگفتی مثبت- که لازمه وشوق وانگیزه برای حرکت وایجادروح شاداب برای انسان است-که نظیر ندارد مانند روابط جنسی- شیطان ایجاد شگفتی منفی میکند که خیلی زودکم ارزش ومعمولی وخستگی اور است وخداوند با قدرت قاهره همچنان در سوره بقره فرمودند اتش ان شگفتی را خاموش-میکند ومد تها درحیران هستند تا راه جدیدی پیدا کنند