بسم الله الرحمن الرحیم-اول راجع به حکومت حضرت علی علیه السلام- پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم-سه مقام دارد-اول نبی ارشادی- یعنی افراد را تشویق میفرمانید که ا حکام را انجام دهند وازمنکرات دوری کنند افراد ازاد هستند دوم مقام رسالت- که کتاب جدید ودین بسط یافته واصلاح شده مطابق نیاز روز- سوم امامت یعنی حکومت کردن واحکامرا پیاده کردن ومجازات وپاداش دادن وتمام ابعاد حکومتی را دارا بودن وچون امامت امتحان میخواهد حضرت که به معراج تشریف فرماشدن درجه امامت وامامت حضرت علی علیه السلام راهم خداوند به ایشان ابلاغ کرد که حضرت علی علیهالسلام سه امتحان دادند که هیچ موجود ذی الشعور قدرت ان امتحانات را نداشته است علم رسالت با علم امامت یکی است ولی زمانی که از عهده امامت بر امد حکم تکلیفی معین میکند وبران نظارت میکند وحاکم اجرائی است وحکومت میکند حضرت علی علیه السلام نبی نیستند ورسول هم نیستند ولی امام هستند شرط عصمت وامتحان پس دادن وعالم رسالت باید داشته باشند که حضرت رسول اکرم صلواته الله علیه واله والسلام فرمودند علی جان انچه من میدانم شماهم میدانید دراین منزلت با حضرت رسول اکرم صلواته الله علیه درامامت برابر هستند حضرت هارون علیه السلام درنبوت با حضرت موسی علیه السلام برابر بودند وحضرت علی علیه السلام درامامت باحضرت رسول اکرم صلواته الله علیه واله والسلم برابر هستند امکان ندارد که در زمان رسول اکرم صلواته الله علیه واله والسلم مردم از امامت رسول اکرم صلواته الله علیه واله والسلم بهرمند باشند ونسل های بعد چنین موهبتی نداشته باشند بلکه خلیفه یا هر حاکم دیگری باید در مراحلی ارشاد کنند وکوری عصا کش کوری دیگری باشد-در حدیث است اگر علم را صد قسمت کنیم نودنه درصد علم علیه السلام را کسی نداردویک درصد تا قیام قیامت میزان علم بشر به مراتب کمتر علم حضرت علی علیه السلام است وعصمت ایشان هم محرز است-اینجا است که سنت الهی مشکلی دران بوجود نمیاید وشک وشبهه ای نخواهدبود واین مقام دریازده امام معصوم علیهم السلام هم صدق میکند برای استدلال این مطلب هم ایات الهی وهم احادیث وهم اعجاز موجود است چه دلیل دارد که انسان کج اندیشی کند مانند غرب وشرق وبعضی فرق اسلامی مداوم درچاه بیفتد وسرش بشکند