بسم الله الرحمان الرحیم-عرفان چیست-باالهام گرفتن از حضرت اقای خلیل بهرامی قصر چمنی-عرفان از دیدگاهی فرضی معرفتی ومقامی است که دران جهان در نزد قهار رحمان بدست میاورد میخواهد دراین دنیا بدست اورد- مرجله اول مومن- درجایگاه عاد وزاهد بودن استکه بهشت را بدست اورد": منفعتها": وجهنم رااز خود دور کند- ضررها-منبع تمام مراحله بهترین ان منبع وحی است- که میبایست از نظر – معرفت وعلم وحکمت ودیدگاه نظری وعملی در این جهان به ان لباس عینیت وواقعیت بخشد ودر این جهان از عوامل مانع کننده ومخالفت کننده وایجاد ازار واذیت ساز وبوجود امدن غفلت که بعضی عامل انرا شهوات میدانند که فردرا از رسید ن به مقصود باز میدارد که سرنجام عذاب پشیمانی وعذاب مجازات الهی دارد محو ونابود سازددراین مرحله انسان حکم تاجر وتجارت کردن دارد نیمه ای برای ونیمه ای برای خود است-در تمام مراحل درک عمیق- بدست اوردن ملکات اخلاقی- واگاهی ومعرفت های لازم ضروری است- درحالیکه این مرحله- مرحله اول عرفان است مرحله دوم –مرحله متکلمان است- که میخواهند ازتقلید واطلاعات ساده وسطحی بگذرند واگاهی های خودرا بسط- دهند واز طریق عقل وارد شرع شوند ویکنوع استدلال برای شرع اول از خودشرع وسپس عقلی که شرع قبول که مقدماتش درشرع است سودبجویند- اینان هم ممکن هست تاجر باشند- ولی بعضی حجاب هارا کنار زدند وبعضی تاریکی هارا یا تشخیص دادند ویابهتر درک کرده اند- وپی به بعضی دقایق ولطائف وحکمت هاوعلوم هم نایل شدند- مرحله بالاتر فلیسوفان وفقها ودانششمندان برجسته علوم الهی هستند- که به این نتیجه رسیدند- که درک حقایق هستی وانسان چونسرچشمه از ذات صفات الهی سرچشمه گرفته است وقدرت وعلم ومشیت الهی درتمام مخلوقات جاری وساری استوشناخت بدون درک ذات بخصوص صفات الهی ممکن نیست که به نتیجه دلخواه بی انجامد درذات وصفات الهی سیرزیادی میکنند- اینان هم ممکن است تاجر باشند واین مراحل - مراحل عرفان هم هست- درنتجه نجات انسان وتشخیص درک صحیح از علط وموانع پیجیده بهتر میشود وپیدا کرن راه برای او اسانتر وبهتر میسر میشود—ولی مرحله اخر-عرفان است که خودرابقول جناب سعدی کشته است- عاشقان گشتندگان معشوق اند-برنیاید زگشتگان اواز- هرچه هست او است- همیشه دربارگاه وجودمطلق بایدبود واورا نظار ورصد باید کرد- درتمام این مراحل یک وجه اشتراک است- اول -من عرف نفسه- اول بایدنفس خودرا شناخت- دوم این ایه- انما اعظکم بواحده ان تقوموا الله مثنی وفردا- یک راهنمای کلی خداوند منان میکند بخاطر خداوند منان قیام کنید-اول دوتایئ(جمع) وسپس فردی- زیرا انسان درمرحله اول استادمیخواهد اسوه اگاه میخواهد واگر استادنبود خود را استاد کند که دربعضی موارد امکان ندارد این جا است که وسیله میخواهد مهمترین مسئله استاد است سومزدرتمام مراحل قیام مطرح است ساده نخواهد بود-چهارم درهمه مراحل به نسبت رشد باطنی بسیاراهمیت دارد که درعرفان به اوج میرسد- تجلیات الهی هدایت گر است وکمک دهند که برای فرد حکم فرقان دارد وتشخیص میهد چه هدفی را بیان میکند درخشش جدیدی به انسان میدهد- ودرنتجه اتش ی دردل میاورد که سرانجام تمام منیت را میسوزاند وهر انگیزه دیگری نابود ومحو میکند- وانچه میطلبد طبق دستورالی وموجب رضایت الهی است که قرب نزدیکتری راموجب میشود- به ان کمالات ونعمتها اعتنائی ندارئ ولی شکر گذار است چون نجات بخش از دور شدن است رضایت درقرب الهی است ثنویتی درکارنیست وسهمی برای خودندارد جز لقا الله-ادامه دارد