بسم الله الرحمن الرحیم-یک سئوال فلسفی مطرح است چرا ازادی به بن بست میرسد منظور ازادی بادامنه وسیع ان تجربه تاریخی نشان داده است که جوامعپس از مدتی به یکسری اصول وارکان وزیر ساخت میرسندکه با ان به یک شبه تعادلمیرسند تا حدود زیادی جوامع انرا میپذریند تغیران کاری مشکل استبخصوص سیاست مداران اجازه تغیر انقلابی را نمیدهند وجامعه حاضر به یک سری تغیرات شوک اور هم نخواهد بود- خیلی فرانسویان کوشیدند که انگلیسی ها به یکسری ملاک جهان هماهنگ شوند مثلا رانندگی از سمت راست باشد اوزان ومتراژههاباجهان یکسان شوند ولی جامعه انگلیسی نمیخواهد مانند دیگران باشند میخواهند استثنا باشند یکی از علتهائی که رنسانس بوجود امد کارسخت بدون تفریح بودتنها تفریح گفتمان افراد در کلیسا بودامروزه تفریح به خاطرکار ازار دهند اساس است ویک سری تفریحات جا افتاده است قابل تغیر نیست مداوم فلسفه ها جدید باب میشود که امکان تجربه حتی فردی راندارد چه برسد به جمعی ومداوم فرق مذهبی جدید بوجود میاید باقوانین فردی واجتماعی جدید که باز امکان تجربه کردن ندارد- لذا ازادی فقط درعالم ذهنیت ازاد است ونوشتن وبایگانی کردنومتافیزیک با بینش تاریخی مردم همانگ نیست بلکه مخالف است بعنوان مثال برای هم جنس گرائی از بی نهایت منفی تا مثبت صحبت شده است مردممنتظران هستند کهتجربه چه چیزی را اثبات میکند ولی مخالفت باازاد ی هم نباشد-اعدام وعدم اعدام هم هم چنین لذا جامعه خوداش را نسبت به مسائل جدید فیلتر میکندچگونه میشود هم تغیر ایجادکرد وهم مردم راضی باشند کاری سخت است وحشت دارندکه سنتی راکه پذیرفتند که کارائی دارد ازدست ندهند هنوز ظرفیت عظیم فکری کهبت.واند خوب محاسبه کند وحقایق را کشف کند بوجودنیامده است- یک خانم المانیاستاددانشگاه شیراز بود ودرضرب المثل های ایران کار میکردروزی منزل ماباپدرم دراین موردبحث میکرد به تاریخ ایران بسیار اشنابود-چون مدتی مترجم اساتید المانی به فرانسه بریا شوهراش درموردتاریخ ایران بود که تاریخ اقتصاد ایران درحددکتری یاد میگرفت ایاشن بحث رامطرح کرد که این ضرب المثل ": برای فاطی این تنبان تنبان نمیشود:" ایشان فرمود این مال عشایر ترک است واین زمانی است که به اوج مذهب شیعه رسیدند-هیچگاه انان فاطمه نخواهند گفت زیرا فرهنگ انان این است