فدارسیون شورای اسلامی استرالیا و AFIC بسم الله الرحمن الرحیم- بر گرفته از سایت-حوزه-میباشد
ation of islamicialan fede Councils Aust + می نامند وبیش از 75انجمن و شورای اسلامی ایالات را تحت پوشش خود دارد. پرزیدنت (دبیر)این شورا آقای دکتر نعیرالحق است .او پاکستانی الاصل وازنظر عملکرد, فردی متعادل می باشد.
عربستان سعودی در هر سال بیش از یک میلیوندلار برای تبلیغات اسلامی استرالیا و... هزینه می نمایند. بانک توسعهاسلامی جده در سال پیش , 550 هزار دلار برای بنای مدرسه شاه فهد درسیدنی اختصاص داد. مسجدامام علی[ ع] که اینک بیشتر به لاکمبا معروفاست , در سال 1975 به کمک سعودیها ساخته شد.
امامت این مسجداز سال 77 تا 82 به عهده خالدزیدان بوده است . مخالفت صریح او باانقلاب اسلامی حمایت علنی از رژیم عراق و توهین بهامام جماعت مسجدالزهرای سیدنی , باعث شد که عربستان در یک حرکتتاکتیکی او را بر کنار کند. وی ,اینک , در روزنامه تلگراف در حالقلم زدن به نفع عراق و میشل عون می باشد. شیخ تاج الدین الهلالی پس ازخالد زیدان به امامت آن مسجدانتخاب شد.
وی مصری الاصل است و می گوید: سیاست از دیانت جدا نیست و روحانیت نباید به دولت وابسته باشد. ویاز شیفتگان امام امت وانقلاب اسلامی است و در مدح امام ,اشعار زیادیدارد.
فشار کشورهای مرتجع و صهیونیسم و همچنین هول و هراس بی جهتاسترالیا باعث شد که دراواسط سال 1364,از تمدید ویزای او, خودداریکنند,اما تظاهرات مردم مسلمان و گروههای مختلف جلوی پارلماناسترالیا, موضع آن دولت را عوض کرد. شیخ تاج در یک مصاحبه 40دقیقه ای با تلویزیون ,از دسیسه ها و توطئه های فراماسونری , صهیونیسم , بهائیت و قادیانیگری پرده برداشت .
شیعیان , که حدود یک سوم مسلمانان استرالیا را تشکیل می دهند, درمسجدالزاهرا گرد هم جمع می شوند.امامت این مسجد را سیدهاشم نصراللهبه عهده دارد. موضع گیریها منشورات این مسجد در راستای خط امام وانقلاب اسلامی است .
مسجد فیصل از دیگر مسجدهای سیدنی استکه به کمک رژیم سعودی ساخته شد, ولی جوانان پرشور آن محل , نام مسجدراالفجر گذاشته و فعالیت چشمگیری دارند.
ایالت ویکتوریا مسلمانان زیادی را در خود جای داده است . مسجد پرستون , مسجد مرکزی ملبورن و مسجدکوبرگ محل اجتماع مسلمانان ترک زبان است وامامت مسجد تابع سفارتترکیه است . یوگسلاویاییها, باامامت امام اعظم افندیرا,از طرفدارانمظلوم انقلاب اسلامی ایران هستند. آنان چون ازایالت بوسنی کوچکرده اند و ظلمهایی رااز طرف دولت یوگسلاوی متحمل می شدند و ملیت خودرا بوسنیایی معرفی می کنند.
در جلسه ای که از ما دعوت شده بود,استقبال شایانی به عمل آوردند. درابتدا, یکی از آنان , شعار [ الله اکبر ، خمینی رهبر] را که حفظکرده بود برای حضار باز گو کرد. پس از سخنرانی , حدود دو ساعت جلسهپرسش و پاسخ راادامه دادند.
شورای انجمن اسلامی ویکتوریا, که در ملبورن واقع شده است و ریاستآن را بلال به عهده داردازاواخر سال 1988 مجله انگلیسی زبان [ القبله] را منتشر کرده است . مسلمانان افغانی هم , با برگزاری جلساتوانتشار روزنامه با یکدیگر مرتبط هستند.از مجلات اسلامی , می توان به [ العوده الی الله] و[ الهدی] اشاره کرد که مربوط به مسجدامام علی[ ع] و مسجدالزهرا می باشند. روزنامه های عربی زبان عبارتنداز: [ النهار],[ التلغراف] ,[ صدی لبنان] ,[ صوت المغترب] ,[ الاشاعه] , [ البیرق] ,[ الاهرام] و[ الاستقلال] سه روزنامه اول طرفدار عون و عراقهستند. مسوولیت صوت المغترب را ندیم احمد, که سوری الاصل است و زنییهودی دارد, عهده دار می باشد.او در دهه هفتاد در یک شبکه بین المللیمواد مخدر کار می کرده واینک , سالانه , 200 هزار دلاراز عربستان کمکمی گیرد .
البیرق , مارونی است و سردبیر آنجوزف خوری است . دو روزنامه اخیر هم مصری هستند. نشریه الاخبار, کهحامی لیبی وایران بوده , تعطیل شده است .
مسلمانان استرالیا با چند مشکل عمده دراینسرزمین مواجه هستند.از نظراجتماعی مسلمانان مقید به آداب اسلامیمورد بی توجهی قرار می گیرند. طبق آمار 74% مردم استرالیا ترجیحمی دهند, همسایه مسلمان نداشته باشند و حجاب زنان را, آشکارا یاپنهانی , مورد تمسخر قرار می دهند.
ایرانیها و لبنانیها مشکلات فزونتری دارند, چرا که سه واژه [ اسلام] ,[ ایران] و[ خشونت] یک مفهوم را برای آنان تداعی می نماید. برداشت آنان ازاسلام , دین زور و شمشیر واهانت به حقوق بشر و مقاموالای زن است . ولی به این نکته باید توجه کنیم که خود آنان می گویند: هر آنچه ازاسلام وایران می دانند, مطالب منتشره از بنگاههایتبلیغاتی غرب می باشد.
پس شاید بتوانیم نتیجه بگیریم کهتوده مردم گناه چندانی ندارند واگر کردن آنان وظیفه خطیر ماست کهمتاسفانه از آن غفلت کرده ایم .
اختلافات فرهنگی و دینی مسلمانان کشورهای مختلف , به دلیل وجود پدیده [چند فرهنگی] , که بدان اشاره کردیم , به استرالیا منتقل شده است . وبااشکال مختلف : دینی , فرهنگی , نژادی و زبانی رخ می نماید. علاوه براین , مقتضیات محیط, باعث می شود که مسلمانان به رفاه روی آورند و بهسادگی از عقاید خود دست بردارند.
از آنجا که جامعه استرالیا, با رفاه و مصرف و سرمایه داری , بنیاننهاده شده است , هیچ کاری بدون داشتن پول کافی میسر نیست . مسلمانانبرای ساختن مدرسه و مسجد وامور تبلیغی خود, با مشکل روبرو هستند. از جانب دیگراز توان اقتصادی خوبی و برخوردار نیستند که بتوانند بهتجارتهای عمده دست بزنند.اکثر مسلمانان استرالیا, شغلهای سطحپایینی دارند و در مورد دریافت وامها واعتبارات بانکی , با مشکل ربامواجه می شوند به همین دلیل است که مسلمانان , به کشورهای خارجیوابسته می شوند وانقلابیون و شیعیان , خود را بدون حامی می بینند.
جمهوری اسلامی ایران علی رغم , محبوبیت خاص , بین مسلمانان و خصوصاشیعیان , به خاطر مشکلات ناشی از جنگ و نداشتن مبلغان کیفی و به دلیلتوجیهات دیگر! نتوانسته است در برابر فرهنگ مصرفی و سیاستهایصهیونیسم و بهائیت وارتجاع عرب , نقشی موثر و وحدت آفرین , بینمسلمانان این قاره ایفا کند.
مظلومیت تبلیغات خارج از کشور
یکی از آرمانهای امام امت , رضوان الله تعالی علیه , همانندرسول اکرم[ ص] , صدورانقلاب اسلامی بود.از باب نمونه : در تاریخ 1362/06/03می فرمودند:
حوزه کسی را به عنوان مبلغ اعزامنمی کرد...اعزام به خارج که در ذهنها و هیچ کس هم فکر نمی کرد کهامکان دارد کسی را به خارج فرستاد... فضلاءازاین که زبان خارجیبدانند در خارج تبلیغ کنند, در حد کفر بود و واقعا, فکرها عقبافتاده بود.اگر ما همه زبانها را برای تبلیغ اسلام بدانیم , عبادتیبزرگ است . ما, با زبان اینجا که نمی توانیم برای مردم آمریکا و سایرکشورها مسائل اسلام را بگوئیم .امروزاسلام , دراکثر کشورها مطرحاست .
صدورانقلاب , مسلما باارسال اسلحه تحقق نمی یابد. آشکارترین بعدآن ابعاد فرهنگی و صدور پیام انقلاب واسلام در جای جای جهان است . پیامبر گرامی اسلام , بلافاصله , پس ازاستقرار حکومت اسلامی , دنیا را بهدین اسلام , دعوت کردند. به طور مثال : یک گروه چهل نفری به چین که دردور بودن و غرابت فرهنگی در روایات فضلیت علم , ضرب المثل شده است : ( اطلبواالعلم ولو بالصین ),اعزام می دارند: ولی ما در طول یازدهسال , حتی یک روحانی , برای تبلیغ دین در قاره وسیع استرالیانداشته ایم .امام , خطوط کلی را مشخص کرده اند. طلاب عزیز هم آمادگی خودرااعلام داشته اند و به زبان خارجی هم مسلط شده اند, مشکل ارزی همندارد, چرا که اولا مقدار معتنابهی ارز در سازمانهای مربوط, هزینهمی شود و ثانیا با جلوگیری ازاسرافهای کلان به راحتی می توانند بهوظیفه شرعی خود بپردازند .
در بعد شعار دادن وبلندگو دست گرفتن و گفتن :اسلام مظلوم است و باید پیام انقلاب به همهجهان صادر شود که کمبود نداریم ! پس عیب کار در کجاست که این آرزوهاعملی نمی شود؟
ظاهرااهم مشکلات ما به نقص مدیریت و هماهنگی های لازم و همچنینآگاه نبودن حوزه به مسوولیت خطیر و پتانسیل قوی خود و قدرت اشخاصیهمچون : سیدجمال الدین اسدآبادی و محمد منتظری ... که در حقیقت با دمخود سروداین هدف مقدس را زمزمه می کردند و مشکلات دیگری , که بازگوکردن آنها مجالی دیگر می طلبد, بازگشت می کند.
راستی اگر به دلیل ارائه نشدن اسلام حقیقی , مسلمانان جهان وازجمله مسلمانان استرالیا ه فرهنگ منحط غرب پناه بیاورند, چه کسی درروز واپسین و بازپرسی اعمال , جوابگو خواهد بود چرا باید, بخشی ازبودجه های دولتی و شرعی را در راههای غیرضروری ,از جمله : ساختن مسجددر کنار مسجد و... صرف کنیم و مدرسه ای برای مسلمانان خارج کشورنسازیم ؟ چرا درایام تبلیغ , آنچنان احساس تکلیف شرعی می کنیم که دوسه نفری به یک ده سرازیر می شویم , ولی از وجود ضرورتهای بزرگتر ومهمتر در خارج کشور غفلت می نماییم ؟ آیا نه این است که به[ مهم] می پردازیم و ردوایرادهایی که مهم نیستند, حیاتی جلوه می دهیم وازاهمغافل می شویم .
امیداست که که گره ها, هرچه زودتر به نفع اسلام و مسلمانان بازشوند. در روایاتی ,از جمله:[ من سمع رجلا (نه مسلما) ینادی یالمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم] بیشتر دقت کنیم و کلام معصومین , علیه السلام , را مشعل فروزان عقیده و عمل خود قرار دهیم .
والسلام
مسئله دیگر, مسئله تشریفات حوزه های روحانیت است که دارد زیادمی شود. وقتی تشریفات زیاد شد, محتوی کنار می رود, وقتی ساختمانها وماشینها و دم و دستگاهها زیاد شد, یعنی بااین بساطها نمی شود شیخمرتضی و صاحب جواهر تحویل جامعه داد.این موجب نگرانی است و واقعانمی دانم بااین وضع چه کنم !!این تشریفات باعث آن می شود که روحانیتشکست بخورد. زندگی صاحب جواهر را با زندگی روحانیون امروز که بسنجیمخود می فهمیم که چه ضربه ای به دست خودمان می زنیم .