بسم الله الرحمن الرحیم-تجدیدنظری به سیمای عاشورا- بحث مقوله امامت وسیاست- که یک بحث پایه ای بسیارمهم است ودر تمام سلسله منور انبیا اعظام رحمت الله علیهم اجمعینیک رکن اساسی ویایه ای بسیارمهم بوده است- کمتر موردتوجه واقع شده است که البته پس از انقلاب شکوه مند اسلامی ایران وارد بحث ونظر واقع شده است واخیر ا درغرب وامریکا مورد توجه واقع گشته است- غالیا بحث سیاسی-بصورت مستقل وبیشتر نظری تاعملی مطرح میشودوعجین باروح کلی مذهب وامامت نمیشود وتاثیرات ان همدرهمان عصر است ووارد عصر معاصر نمیگردد وارتباط ان با ایمان وتقوا بخوبی روشن نمیشود- .نقش این سیاست ددرپیشرفت دین درطول تاریخ بخوبی تبین نمیگردد وچون کلائی استکه در فروشگاه ها درمقابل دید مشتری ها غالبا نیست واهمیتی مانند مسائل نماز ندارد- سیاست باوجود انکه ثمرات زیادی رابوجود میاورد بخاطر حسایت واهمیتش کهمورد کانون تفکر واقع میشود بهتقسیم بندی ها ونظریات مختلف تقسیم میشود وبیشتر دررابطه تاثیرات تاریخی اش مطرح است وغالبا بصورت مجادله سیاسی بین گروه ها استکه بصورت کلیشه ای درامده است ویکفرم کلاسیک بخود گرفته است- وتنوریزه نشده است وباجنبه های فطرت وعقل هم سنجید نشده است وعملکرده ای ان هم غالبا ارزشیابی نمیشود وجریانات سوفیسمی وخرافاتی واباطیل هم دران راه یافته است ونقش واقعی انهم با ابهامات برخوردار است ویک علت ان قدرت جنبشی ان است که در هر مکتبی وجود دارد- که شامل چهارگروه میشود- حکمرانان-احزاب سیاسی- گروه فشار- وجمعیت های فعال سیاسی مذهبی- وبین سیاسیت ومذهب رابطه دوطرفه است- درسیاست مطالب ومحتوای درک مطالب سیاسی وپیام ها که شامل- اخلاق –رفتار .کنش ها ونتایج سیاسی – ساختار وساختمان کاملمذهب رابخوبی رشوم میسازد واندیشه ورفتارها وسنن واداب واحکام وفلسفه دینی راتبین میکند سیاست همیشه از یک جاده باریک بین ایده های مذهبی وامت مذهبی از بین احزاب سیاسی – گروه فشارمذهبی وگروه های فعال سیاسی مذهبی عبور میکند- برخورد های مذهبی درگذشته وبرخوردمذهبی باسکولارها درعصرحاضر بعلت بر جسب زدن خصوصیت انحصار طلبی مذهبی بوده است کهدرعصر حاضر اولین کنفرانس مذهب وسیاست درچالش باسکولاریسمدر سال 1993دردر دانشگاه بلگراد صربستان تشکیل شد-ادامهدارد