بسم الله الرحمن الرحیم--- نگاهی به قران مجید- بخش چهارم-در شناخت قران باچهار علم کلی روبرو هستیم- اول تفسیر که معنای ایه انطورکه علوم تفسیری روشن میکنند که درتمام علوم اسلامی هرجا علوم نتوانستند به قطع یعنی یقین برسند رای امام علیه السلام ملاک است ومعنا معنای شکلی ویاصورتی ومعنای محتوائی وباطنی انرادرک میکنم- دوم علم تنزیل ویا شان نزول یاعلت خارجی دارد بقول خارجیان داستانی دارد واین داستان یک پیام ویا پیام ها دارد ویا انکه یک حکمتی وعلمی را واگاهی را میخواهد بیان کند تنزیل غالبا دووجه دارد یک وجه غیر الهی ویک وجه الهی- علوم بردوبخش تقسیم میشود یا مستقل هستند ویا وابسته هستند برای مستقل ها حساب جداگانه باز کرد وبه نظر حقیر صحیح نیست که علوم قرانی به روایت ودرایت تقسیم کنیم رواین یعنی نقل کردن ودرایت یعنی عقلانی فهمیدن شاید دراول فقه این ودرک قرانی اینچنن بوده است ولی تنزیل غیر از هردو است و تاویل درک فلسفه وعلت علوم الهی که در دستورات وشکل بندی ها ومحتوی الهی ویادرحکمتهای الی نهفته است ویا انکه دربعضی موارد تاویل به علوم عقلانی بر میگیرد وبقل یک طلبه پیش کسوت دربسیاری موارد خطری است وعقل به این سادگی نه میتواند دقیقا به مطالب برسد ویا وحی را اندازه گیری دقیق کند اطمینان بیشتر به وحی ناب است واینهم بایدمستقل باشد وسپس استنباط که توسط علوم خاص خود انجام میگیرد واین هماندرایت است وهرکدام احادیث خاص خودرا دارد وبه احتمال زیاد ایاتش را دارد یک طلبه پیش کسوت با من درحوزه بودند ولی باهم درس مشترک نداشتیم ولی باهم گاهی سوار یک خط میشدیم ویکجا باهم پیاده میشدیم وگاهی برعکس اینچننین میشد یکروز باهم از حوزه بیرون امدیم ومن متوجه شدم کمی گرفته است ود راتوبس متوجه شدم اثار ناراحتی دراو ظاهر شد واز ایشان پرسیدم اتفاقی افتاده است ایشان فرمودند امروز ما باجناب حضرت ایتالله معزز وپرعظمت مرحوم زبرجد رحمت الله علیه درگیر شدیم ایشان فرمودن بحثی در مکاسب است که در چه شرایطی میتوان به حاکم ظالم مالیات داد اول قرار بود دوهفته بحث شود تا امروز به دوماه کشیده شده است چون بقول ما طلبه های خطری است وایشان امروز کمی خشگمین شدند وفرمودند این مکاسب پنچ سال اینده هم تمام نمیشود هرکس مایل است به قم تشریف ببرد درانجا دوره پنچ ساله مکاسب هست وشخصیتی را معرفی کردند که ایشان یک خلاق تمام عیار وبا تجربه زیاد میتواند مشکلات مکاسب در ظرف مدت کوتاهی تدریس کند که فرد قانعشود وما میگفتیم فرض کنید مکاسب دهسال طول بکشد چه اشکالی دارد وجریان این بودیک حاکم ظالمی حکومت میکند ولی یک طاغوتی جرارتر ازاوبه کشورمیخواهدحمله چناچه حاکم ظالم شکست بخورد وضع بدتر میشود وبایدبه این حاکم ظالم کمک مالی داد ولی حرف مااین است یک نماینده از شیعیان باشد که بر پول نظارت کند که انحاکم پول صرف خرید مشروب بریا سپاه نکند وکار دیگر وبه اندازه نیاز پول داده شود جناب استاد رحمت الله علیه میفرماید حاکم ظالم طاغوتی که نمایده شیعه راقبول ندارد چخ بسار پس از پیروزی به سشراغ شیعیان ومردم بیچاره بر اید ودرحدیث چننی امری صراحت ندارد وما جواب میدهیم چون عقلانی بوده است مطرح نشده است مگر امام صادق صلواته الله علیه واله والسلم علی بن یقطین نداشتند وبحث بالاکشیده است این بحث به ظاهر ساده ابعد های زیادی ومواجه بااحدیث دیگری هست که قوانین اسلام در شرایط اسلامی منجمد است ودر شرایط غیر اسلامی انعطافهای خاصی دارد-ادامه دارد