بسم الله الرحمن الرحیم- نگاهی به خصصویات قران مجید- کتابی که بعنوان محوربحث انتخاب شده است کتاب ": شمیم تاویل در ایات تنزیل:" سرکار خانم جناب دکتر مریم زیبائی نژادمیباشد- وعلت ان بود که شخصا در حوزه متوجه چنین بحثی شدم- از سپاس های گرانسنگ پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم از خداوندمنان نزول فرقان ومبعوث شدن برای عالمیان بشیر ونذیر بودن برای عامیان ودرک وفهم قران مجید است که قران خورشید وماه منیر است سپس پاک شدن پیامبر اکرم صلواته علیه واله والسلم واهلبیت عظیم الشان ایشان سلام الله علیهم اجمعین است ومسلم است که این کتاب از هرنقصی وضعفی وپلیدی میبایست پاک باشد تا شایسته چنین پیامبری عظیم الشان باشد وبالعکس- تمام کتب الهی سابق را به راحتی با تحریفات وباطلها وموهامات بریا انکه ثابت شود کتب الی نیست که بخش عمده انرا یهود وبخش اقل انرا بت پرستان کرده اند- وبعنوان نمونه تمام اعداد در انجیل درموردخاصی به انواع مختلف ذکر شده است وبعنوان مثال چون در درک الهی عاجز بودند خداوند منان به صورت یک موجو مادی انسانی تصور کردند که بعدا همین مسئله در اسلام رخ داده است وبااقتباس از یهود خواستند مسئله راحل کنند برای بهتر درک شدن بعوان مثال در احادیث متاسفانه مانند کتب سابق الهی هرنوع دخل وتصرف شده است حتی درمورد شناخت عقلانی از باب بسم الله بقول خانم استادانگلیسی در بیان اصول ها دست انداز وجاده فرعی فر اوانی بوجود اورده اندچه برسد که اصول فقه ویا تفسیر مشخص کرد ودقیقا همان جواب خلیفه دوم را میداند که هرچیزی محل اختلاف است کنار گذاشته شود ولی در اسلام از زمان جناب ابوحنیفه موسس مذهب حنفی ایشان اصرار داشت که بیادهمه مسائل جوابش پیدا شود ولو ایشان نتوانسته است انها را بدست اورد مردم موظف هستندکه کتابچه ای که ایشان راه حل نشان میدهد به کشف پاسخ ها برسند وچون عباسیان بر اساسی جناب ابوحنیفه حدیث انتخاب کرده بود واستنباط میکرد رافهمیدند شروع به انتخاب حدیث برهمان منوال کردند وبسیاری جعل کردند درنتجه ائمه بعدی از نوشتن روش انتخاب حدیث ونحو استنباط خودداری کردندگرچه بعدها توانستند تا حدودی به قوانین انان دست پیدا کنند که نسبت جنبلی ها پس از چهار صد سال امکان پذیر شد- کلمه خورشید وماه نشان نورانیت عمیق قران است در حدیث های مختلف ژرف بودن قران بخوبی روشن میشود وبحث از ظاهر وباطن قران است ژرف بودن یک عاملش ان است که ایات قران تنوع طیفی وسیع از مصداقهای گوناگون دارد که هم میتواند مادی باشد وهم میتواند غیر مادی باشد هر ایه یک ایده ای مطرح میکند وخود ایده دارای انواع مختلف است ویک سیستم سه بعدی در طول وعرض وارتفاع چهدر مادی وچهدر معنویت وغیر مادی را حائز میشود وخود ایات باهم یک سیتسم ایجاد میکند که بسیار پیچیده است- بعنوان مثال یک ژن انسان در سیستم یاهو 23 زاویه دارد ود علوم انسانی به مراتب بیشتر است-ادامه دارد