بسم الله الرحمن الرحیم-نقدی بر مقاله-جناب استادعزیزدکتر شایگان- بنام":زیستن در محل تلاقی فرهنگها وز مان ها-بخش دوم- ارفحوای مطالب ایشان به این نتجه ای که درغرب بسیار مصطلح است که باید ملاک نقد خارج از عقل انسان واز عقل دیگری باشد وبقول ایشان نمیتوان هم یک بسته معرفتی داشت همزمان به نقدان پرداخت ونقد از نظر ایشان مطلب راعقلانی به انسان میشناسند یک دانشمندامریکائی میخواسته مثلا درحل یک مشکل یک اسحله پیجیده بخش اساسی انر طبق نقشه ای بسازد ونمیتوانسته مطلب راحل کند وپای تلویزون به یک برنامه یک مشاور برجسته گوش میکرده است وان شخصیت مداوم تاکید میکرده است اندیشه های خود با دیگران درمیان بگذار تا به نتجه بهتری برسی واگر کسی پیدا نشدول به فرزند پنج ساله ات درمیان بگذار وشاید جرقه درمغزت بزند ایشان بادختراش که در دبیرستان درس میخوانده شروع به بحث میکند وناگهان جرقه ای زده میشود ومسئله راحل میکند-واین امر نمونه زیادی داردایشان از قول حضرت ایتالله عظیم الشان اشتیانی که در زمان خود اسوه فلسفه بوده است نقل میکند که ایشان فرمودندمن فلسفه خودرا نمیتوانم تبین کنم یعنی ممکن است که من انرامستدل بدانم ودیگری انرامستدل نداند وحق باو با او باشد ولی من با جازه ان سرور ان این امر نمیپسندم – در زمان قبل یک کنسروهائی میروختند که روی ان یک کلید بود- معرفت وایدلوژی به همین طریق است اگرکلید رانداشته باشد ایدلوژی نیست حقه بازی است چه مذهبی باشد وچه سکلولار باشد حضرت امام صادق الله علیه واله والسلم روزی از اصحاب پرسیدند ایافردی میشناسید که درجه ایمانش شما رامات ومبهوت کرده باشد همگی گفتند بله فردی متذکر شدند که درپارک محله مداوم درحال عبادت است وهمه کارش براساس دستورات شما است- امام علیه السلام پرسیدندعقلاش علم اش درچه حد است مثلا گفتندفلسفه وعلم کلام بلد نیست امام علیه السلام ناراحت شدند وفرمون که ایمانش ارزش زیادی ندارد همه تعحب کردند وفرمودند پذیرش ثواب به اندازه عملی است که باعقل همرا باشد یعنی ایشان میفموردندخداوندرابرای نعمتاش شکر گذاری کرد برای انکه درقران امده است ویا ام صادق لیه السلام میفرمایدوتوحید هم به همین نحو ولی نمی توانسته اعجازقرانرااثبات کند ویا حتی امام بودن امام صادق علیه السلام اثبات کند وبه همین دلیل امام علیه السلام دربحث علم کلام وفلسفه وحکمتها بطور مستقل سعی ولفر کردند وق4ران بسیاری موارد استدلا ل عقلانی همراه خود دارد- دلیل عقب افتاد امریکای لاتین نسبت اروپا در مسئله سکولار نیست دراین است میزان وقف درانگلستان به مراتب بیشتر از امریکای لاتین است به سواد توجه بیشتر کردند والبته دربعضی موارد عقب تراامریکای لاتین هستند انها سعی بر استعمار کردن نداشتند یک مذهب صوری ضعیفی بر خلاف دستورات حضرعیسی علیه السلام به اجرا دراوردن دستورات دین بیشتران کلی وعقلانی است ومصداقها جزئی وکاربردی ومنطبق با شرایط روز است مذهب فرمان درجا زدن نمیدهد بلکه انها را به پیشرفت مداوم دعوت میکند انسان است چه درسکولار وچه درمذهب به بعضی قوانین دل خوش میکند البته در مسائل عقلانی مشاوره وتوجه به یافته های دیگران میتواندموثر باشد ولی این به این معنا نیست که مامتوانیم از طریق عقل سکولار مشیت الهی را به کمال وتمام ان نائل شویم واگر چنین نشود ما درجا میزنیم چه بسا مشکل ساز شود؟؟ چناچه ان احکام ودستوران ناب باشد اثارملکوتی خوداش را اشکار میکند همانطور که خداوندمنان امر فرموده است بامخلوقات بنگرید ومن را دراینه انها بقول استادمعزز حضرت ایتالله شهید مرتصی مطهری رحمت الله ببیند