بسم الله الرحمن الرحیم-نقدی بر مقاله-جناب استادعزیزدکتر شایگان- بنام":زیستن در محل تلاقی فرهنگها وز مان ها":- من تعجب میکنم که استادعزیز همشه درسکوی یک روشنفکر ان لاین غربی مستقر میشوند درحالیکه این شانس راداشتند که دریک کشوری که بعلت یکسری سیاستهای سازمانهائی مانند –سیاوکلوب های سیاست مردان کهنه کار غرب است- در اخراین مقاله متذکر میشود که ایشان فرمودند که روشنفکران دیگر پیامبران فکری بشر نیستند- درحایکه اسلام عقل بشری را پیامبر درونی میشناسد واین همه دستورات خرد وکلان ایشان راچگونه میبشود تعبیر کرد که عاشق مدرنیته هستند- اشکال ایشان دراین است که ازمحسوس بودن ملاک عقل مطلق به نتایجی میرسد وباعقل نسبی ایا میشود به یقین رسید وفلسفه ایجاد کرد ولی البته سیاست هائی درست وغلط میتوان پیدا کرد وبقول استا دمعزز ایت الله جعفری رحمت الله علیه میکرب ها دراین میدان قوی تر از گلوبول های سفیدهستند وبسیاری مواقع انها را گول میزنند وبقول استاد معزز حضرت ایتشهید مرتضی مطهری رحمت الله علیه غرب برای نجات خوداش مجبوربپذیرش این تساهل و تسامح هست که اسمش را جامعه باز گذاشته است وحقایق اسلامی رانام اش جامعه بسته مینامند؟ این امر بعلت نداشتن علوم واقعی است- زمانی در غرب میفرمودند بچه ها رابشدت پررو وهمه مردم دست به تجرب بزنند- سر کلاس در یک دبیرستان ابتدائی امریکائی پسری بادختری درحین درس کل کل میکرده است ومعلم بهد تذکر میدهد وایشان با کلت معلم را میکشد وممکن بود ایشان دراینده یک خبرنگار بسیار شجاع باربیاید ویا جنگجوی قهرمانی شود وحال ادم کشته است زمانی بقول شما روشنفکران پامبر نیستند ولی بیادپیامبران به مردم معرفی کنند چگونه انسانهای معمولی میتوانند درهمه چیز تجربه کنند؟ بتدریج معلم بیاد درضمن مهرانی وبسیاری از خصوصیت های دیگری معلمی از ابهت رونی به ابهت عقلانی وعلمی برسد واین که افراد را بشدت براساس معیارهائی انتخاب میکردند به ظاهر یک فیلم امریکائی بشدت روشنفکرانه وشهوانی که یک سناتور ایرانی مسئول شرح وبسط ان قبل از نمایش بوده است ایان فرمودند فلان خانم دراین فیلم دوست دختر من است وفلان پسر دوست پسر خانم من است که ته قضیه ساختن افراد برای کلوب سیاسی شاه بوده است—اگر قهرمانی در سکوی اول ایستاد ایشان جامعه بسته است ولی یک پایه ان درسکوی دوم باشد ویک پایه ایشان درسکوی اول باشد جامعه باز است؟محل تجربه علوم انسانی غرب نیست بلکه قم ودانشگاهائی که باملاک ناب اسلامی مجهز هستند اصطلاح ": روسانتیمان" در اسلام عزیز بوجود نمیاید بعلت غنی بودن در بعد اخلاقی وروانشناسودیگر ابعد انسانیداست که بخبی نقد وتحلیل وراه جوئی شده است مع الاسف عده ای انرا بسندند ایا علمای دمزیک هم خواهند پسندید؟ یانکه برای این روش ملاکهای سفت وسختی را گردمیاورند- درخاتمه که دایان عرفا را مردمانی چند وجهی میداند که بسمت هفت شهر عشق درحالذسیر هستند این هفت شهر در طول هم هستند یا درعرض هم هستند- اخیرا انگلستان والمان ولهستان در لهستان سمیناری بر ای تمدن عبری وهولو کاست بر پا میشود که میخواهند هزاران مقاله دربارانسان شناسی مردمشناسی ودیگر علوم انسانی مطرح کننددرحایکه حد تمدن عبری وجریان هولکاست کاملا مشخص است وفلسطین از طرف جامعه اسلامی سنگ قبر انرافراهم کرده است- درمتن": جناب اقای سعید پیوندی ":منتقد وتحلیل گر مینویسند که—پرسشاصلی کتاب جوهر ومعنایامروزی اگاهی-وجدان-وهویت انسانیمعاصر ودرگونی ان در گذار زمان است این پرسشی است که نویسنده بارها وبارها از نیم قرن پیش به این سو به میان کشیده بدون انکه پاسخ ها همیشه شبیه یکدیگر باشند":- ومامیدانیم درعلم دونوع قضیه است وبعضی بایدباشند وبعضی متغیر وهمچنین میدانیم که درعلوم پچیده یک ملاک از چندین ملاک تشکیل شده است چه در دانشگاه لندن وچه درحوزه هردو معتقد هستند ه حتی ملاک کوچک خدشه برداشت ان ملاک کلی از بین میر ود ودرعلوم احتمالی بادنگ وفنک خوداش باز با مطلب یقینی فاصله دارد وبای ملاک ایشان اگر به برزخ رویم خواهدن گفت هیچ مرجعی این امر را ملاک نمیداند وجمله غربی هارا تداعی میکند ما فقط یک سر وگردن افرادعامی با لاتر هستیم ونکتخ ئیگر ایشان فرمودهاند علم امروز همه جائی است وبسوی بی نهایت میرود ودرختی نیست- اگر منظور بینهایت پاسخ است که عقل انرانمی پذیرد واگر درختی نیست نه وحی میپذیرد ونه عقل ولی باید گفت درخت هستی است که درهمه چیز ریشه دارد انچنان امام معصوم رحمت الله است ادامه دارد