بسم الله ارحمن الرحیم-تفسیرقران الجلالین- نظریات شخصی است موضوع مهم اول –هرکس حق دارد براساس دانش متقن که پیدا کرده است- قران را تفسیر کند- ولی حق ندارد بگوید- این تفسیر مبنای قانونی هم میتواند داشته باشد-مگر درجمع علما وشخصت های حقوقی حکومتی- بااین صفت خاص شناخته شده باشد- ساده کردن وروان کردن- بسیار جالب است ولی مسلما بعضی خصوصیات مهم را ازدست میدهد وشناخت را محدود میکند وباید درمقدمه بخوبی این امر روشن شود- تفسیرادبی ومعنهای دقیق کلمات بسیارمهم است وقابل توجه است وخودپایه درک وفهم است- انهم به شرطی تمام جزئیات وفوت وفن ها و ریزه کاری ها بخوبی مشخص شود ودرارتباط منطقی وسیستماتیک- معنارا تبین کند وچون در درک اساسی نقشدارد انهم باید کارشناسان خبره نظر دهند تفسیرهائی که توسط حدیث منبای تفسیرانها میباشد معروف تفسیر بالمثور باز درست بودن حدیث ودرک دقیق حدیث مطرح است- یک اشکال مهم این است که ماتصور کنیم چون زمان بوجودامدن یک تفسیر بسیار به زمان پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم نزدیک است پس بسیارمعتبر تر استدرحالیکه درطول زمان نادرست بودن بسیاراز احادیث کشف شد وقدرت درک عقلانی وعلوم تجربی یقینی تربدست امد امروزه وهابیت ادعا میکند فقط 65 حدیث درست وجود دارد که البته مضحک است- شناخت حدیث درست کاری اسان نیست کمک همگی مسلمانانرامی طلبد که فقط باقلب سلیم وعقلی بارور شده به کنکاش بپردازند- ویک دلیل مهم دیگر این است همین تفسیر جلالین باهفت تفسیر نخستین مغایرت ماهوی واساسی دارد مانند تفسیر طبری-خیلی جالب است که فرمودند این یک تفسیر ادبی است درباره قوانین ویا شریعت وتفسیر قران با قران نیست- چگونه ممکن است یک کسی قران را بخواند که مثلا یک رمان میخواند در رمان خواندن هم مقصودان نیست که نکات ادبی یادبگیرد بلکه میخاهد از داستان چیزی بفهمد وقران برای درک اصول دین وفروع دین است-میفرماید-این تفسیر دربر گیرنده چند عدد کم از عناصر دیگراست شاید کمتر اهمیت داشته باشند؟؟!!-مضاف بران –پرداختن به انتقال توصیفات حدیث وبیان حدیث دربارهایات قرانی است-2-تهیه لغات مترادف برای لغات مشکل قرانی میباشد- چون لغات هرکشوری حتی چند معنائی است مشکل دراینجا است ممکن است چند معنا درست از اب درایدبرای درک معنای دقیق لغت قرانی – اول باید تفسیربالتفسیریعنی جمع ایاتی که یک موضوعدربر میگیرد تا کمک به معنایدقیق لعت بکند دوم کشف حدیث دقیقی که ان لغت ویامعنای ان ایه را کرده است درتمام ادبیات جهانی این موضوع مطرح است- ولی در زبان عربی باب های متیوانندمعنای ها مختلف ایجاد کند بارلغات بسیار زیاد است ومیتوانند معنای های حتی متضاد ایجاد کنند حروفرابط معنایهای مختلف دارد درجاهای مختلف لغت وغیره به قول حضرت علامه ایتالعظمی سیدمحمد حسین طباطبائی رحمت الله علیه میزان درست درامدن جملات با معنای مختلف لغت وفقالعاده زیاد است که درجهان بی نظیراست واین امر کار را مشکل میکند ولی ایات قران بادرنظر گرفتن این مشکل سعی کردهاست تاحدزیادی این مشکل را برطرف کند .احادیث هم این سعی کردهاند ولذا تفاسیرزیادی که مختلف بوده است به همین دلیل طرفدار دارد واز طرفی امت واحده را متشدد کرده است-لذا میبایسا امام معصوم باشد که انجا ایه درزمان پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم مشکل نداشته است ولی بعد به مشکل برخورد کردند این مشکل اساسی رابرطرف کنند-3-درتوضیحات ایات مهارت های فقهی مذهب شافعی بکار رفته است- همین موضوع اثبات اماممعصوم علیه السلام را میکند تاامام معصمم نباشد این بحث مداوم به تکثر خواهد انجامید وراه برون رفتن از ان وجودنداردمگرهمه نسبت به امام معصوم علیه السلام متفق القول شوند بهترین مثال جندمذهبی وهابیت درعصر حاضراست-ادامه دارد
بسم الله ارحمن الرحیم-تفسیرقران الجلالین- نظریات شخصی است موضوع مهم اول –هرکس حق دارد براساس دانش متقن که پیدا کرده است- قران را تفسیر کند- ولی حق ندارد بگوید- این تفسیر مبنای قانونی هم میتواند داشته باشد-مگر درجمع علما وشخصت های حقوقی حکومتی- بااین صفت خاص شناخته شده باشد- ساده کردن وروان کردن- بسیار جالب است ولی مسلما بعضی خصوصیات مهم را ازدست میدهد وشناخت را محدود میکند وباید درمقدمه بخوبی این امر روشن شود- تفسیرادبی ومعنهای دقیق کلمات بسیارمهم است وقابل توجه است وخودپایه درک وفهم است- انهم به شرطی تمام جزئیات وفوت وفن ها و ریزه کاری ها بخوبی مشخص شود ودرارتباط منطقی وسیستماتیک- معنارا تبین کند وچون در درک اساسی نقشدارد انهم باید کارشناسان خبره نظر دهند تفسیرهائی که توسط حدیث منبای تفسیرانها میباشد معروف تفسیر بالمثور باز درست بودن حدیث ودرک دقیق حدیث مطرح است- یک اشکال مهم این است که ماتصور کنیم چون زمان بوجودامدن یک تفسیر بسیار به زمان پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم نزدیک است پس بسیارمعتبر تر استدرحالیکه درطول زمان نادرست بودن بسیاراز احادیث کشف شد وقدرت درک عقلانی وعلوم تجربی یقینی تربدست امد امروزه وهابیت ادعا میکند فقط 65 حدیث درست وجود دارد که البته مضحک است- شناخت حدیث درست کاری اسان نیست کمک همگی مسلمانانرامی طلبد که فقط باقلب سلیم وعقلی بارور شده به کنکاش بپردازند- ویک دلیل مهم دیگر این است همین تفسیر جلالین باهفت تفسیر نخستین مغایرت ماهوی واساسی دارد مانند تفسیر طبری-خیلی جالب است که فرمودند این یک تفسیر ادبی است درباره قوانین ویا شریعت وتفسیر قران با قران نیست- چگونه ممکن است یک کسی قران را بخواند که مثلا یک رمان میخواند در رمان خواندن هم مقصودان نیست که نکات ادبی یادبگیرد بلکه میخاهد از داستان چیزی بفهمد وقران برای درک اصول دین وفروع دین است-میفرماید-این تفسیر دربر گیرنده چند عدد کم از عناصر دیگراست شاید کمتر اهمیت داشته باشند؟؟!!-مضاف بران –پرداختن به انتقال توصیفات حدیث وبیان حدیث دربارهایات قرانی است-2-تهیه لغات مترادف برای لغات مشکل قرانی میباشد- چون لغات هرکشوری حتی چند معنائی است مشکل دراینجا است ممکن است چند معنا درست از اب درایدبرای درک معنای دقیق لغت قرانی – اول باید تفسیربالتفسیریعنی جمع ایاتی که یک موضوعدربر میگیرد تا کمک به معنایدقیق لعت بکند دوم کشف حدیث دقیقی که ان لغت ویامعنای ان ایه را کرده است درتمام ادبیات جهانی این موضوع مطرح است- ولی در زبان عربی باب های متیوانندمعنای ها مختلف ایجاد کند بارلغات بسیار زیاد است ومیتوانند معنای های حتی متضاد ایجاد کنند حروفرابط معنایهای مختلف دارد درجاهای مختلف لغت وغیره به قول حضرت علامه ایتالعظمی سیدمحمد حسین طباطبائی رحمت الله علیه میزان درست درامدن جملات با معنای مختلف لغت وفقالعاده زیاد است که درجهان بی نظیراست واین امر کار را مشکل میکند ولی ایات قران بادرنظر گرفتن این مشکل سعی کردهاست تاحدزیادی این مشکل را برطرف کند .احادیث هم این سعی کردهاند ولذا تفاسیرزیادی که مختلف بوده است به همین دلیل طرفدار دارد واز طرفی امت واحده را متشدد کرده است-لذا میبایسا امام معصوم باشد که انجا ایه درزمان پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم مشکل نداشته است ولی بعد به مشکل برخورد کردند این مشکل اساسی رابرطرف کنند-3-درتوضیحات ایات مهارت های فقهی مذهب شافعی بکار رفته است- همین موضوع اثبات اماممعصوم علیه السلام را میکند تاامام معصمم نباشد این بحث مداوم به تکثر خواهد انجامید وراه برون رفتن از ان وجودنداردمگرهمه نسبت به امام معصوم علیه السلام متفق القول شوند بهترین مثال جندمذهبی وهابیت درعصر حاضراست-ادامه دارد
بسم الله الرحمن الرحیم-روزنامه العربی سعودی – در مقاله –که روسها درخاور میانه جاه طلبی خودرا دارند به عمل تبدیل میکنند از سخنرانی جناب اقای پوتین در پایگاه هوائی در سوریه درنطقی که دال بر پیروزی- روسها بر دنباله وعوامل غربی بود مثال اورده است- اسمی از یمن نیاورده است ولی عجیب است باهمکای با اقای دکتر بشار اسد وایران وارد جاه طلبی درلبنان میشود- پس دلیل شکست عربستان وامریکا درلبنان روسیه است ومیفرماید دوسال ونیم درگیرشدن روسیه در سوریه-مشخص است کهمنطقه درکنترول روسیه است وجالب انکه همرائی عکس وزیر دفاع روسیه –سرگی شوئیگو در سوریه مزید بران است-من هم دارم کم کم سیاست یاد میگرم- وروسیه دراینمدت تمرین های لازم- برای تجارت وعریض کردن ژئوپلوتیکال- اقتصاد- وبرپا کردن رو نمای ساختمان سیاسی روسیه برای درک طبعیت وباز گشائی محدودهائیکه قبلا برای روسیه درمنطقه بود- وکم درگیربودن در مسائل خاورمیانه وبسیار مطالب دیگرشرقدرحال تکامل ایدولوژی خوداش است چین از سال اینده بحث برای یک سوسیالیست مدرن را اعلام کرد- اولا ازادی فردی ربطی به ایدولوژی ندارد- حکومت ها تصمیم میگیرنند وبهترین کنترول کنند ه احزاب وحکومت ازادی فردی است ودوم دادگاه است نمونه ان حکومت عربستان است است درحالی که ادعای اسلامی دارد از حقوق فردی وازادی فردی خبری نیست-عربستانمیخواهد شکست خودرا درمنطقه به گردن روسیه بی اندازد- واز انطرف در اروپای شرقی اثار بحران شروع شده است- شهر پراگ به سه قسمت قسمت بالای شهر بسیارلوکس وبا امنیت فوق العاده است فرار مالیاتی وتخلف مالیاتی شروع شده است ومافیا درحال چنگ انداختن برسیاست هستند وحزب درست کردند ومداوم شعارها یتوخالی پیشرفت میدهند
بسم الله الرحمن الرحیم-روزنامه العربی سعودی – در مقاله –که روسها درخاور میانه جاه طلبی خودرا دارند به عمل تبدیل میکنند از سخنرانی جناب اقای پوتین در پایگاه هوائی در سوریه درنطقی که دال بر پیروزی- روسها بر دنباله وعوامل غربی بود مثال اورده است- اسمی از یمن نیاورده است ولی عجیب است باهمکای با اقای دکتر بشار اسد وایران وارد جاه طلبی درلبنان میشود- پس دلیل شکست عربستان وامریکا درلبنان روسیه است ومیفرماید دوسال ونیم درگیرشدن روسیه در سوریه-مشخص است کهمنطقه درکنترول روسیه است وجالب انکه همرائی عکس وزیر دفاع روسیه –سرگی شوئیگو در سوریه مزید بران است-من هم دارم کم کم سیاست یاد میگرم- وروسیه دراینمدت تمرین های لازم- برای تجارت وعریض کردن ژئوپلوتیکال- اقتصاد- وبرپا کردن رو نمای ساختمان سیاسی روسیه برای درک طبعیت وباز گشائی محدودهائیکه قبلا برای روسیه درمنطقه بود- وکم درگیربودن در مسائل خاورمیانه وبسیار مطالب دیگرشرقدرحال تکامل ایدولوژی خوداش است چین از سال اینده بحث برای یک سوسیالیست مدرن را اعلام کرد- اولا ازادی فردی ربطی به ایدولوژی ندارد- حکومت ها تصمیم میگیرنند وبهترین کنترول کنند ه احزاب وحکومت ازادی فردی است ودوم دادگاه است نمونه ان حکومت عربستان است است درحالی که ادعای اسلامی دارد از حقوق فردی وازادی فردی خبری نیست-عربستانمیخواهد شکست خودرا درمنطقه به گردن روسیه بی اندازد- واز انطرف در اروپای شرقی اثار بحران شروع شده است- شهر پراگ به سه قسمت قسمت بالای شهر بسیارلوکس وبا امنیت فوق العاده است فرار مالیاتی وتخلف مالیاتی شروع شده است ومافیا درحال چنگ انداختن برسیاست هستند وحزب درست کردند ومداوم شعارها یتوخالی پیشرفت میدهند
بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- سبب وجود روز قیامت =معاد- از نظریک دیدگاه یک سایت مسیحی-ما انسان ها به کمک نیازمند هستیم- وکمک های مختلفی به طریق مختلفی به مردم میکنیم—ما کاب های زیادی مینویسیم که به مردم اگاهی وهشداربدهیم- تمام کارهای مهم برای حفظ روح ما است-ما باین کمک ها به شادی روح میرسیم-ما برای کسانی که کمک میکنند دعا میکنیم واین عمل خیررا منتشر میکنیم- چونئبهبراردان وخواهران خود علاقمند هستیم- بخصوص به کسانی اطلاعاتی ندارند –خداوندمنان از چنین افرادی شادمان است وانهارا حمایت میکند- واز کارانهاهم حمایت میکند- انسان بایدبدبنال رحمت الهی باشد وازنورانیت الهی بهره مند باشد وروح خودرا به رستگاری وفائزشدنودرجهت کمال اقدام کند-انجیل ماتیو-میفرماید-و کسی کهیک مقدار اب کم درفنجانبه کسی بدهد- بنام خداوندمنان ویا طبق دستورات خداوندمنان باشد –غفران الهی بر اوباد-من به اومیگویم-اوهرگز پاداش انرااز دست نخواهد اد- قیامت به معنای پایان- این جهان است- انجیل لاک-در افتاب دراینده علائمی رخ خواهد داد- وهمچنین درماه- وهمچنین درستارگان-اظطراب بروی زمین در تمام مللل رخ میدهد- که گیچ ومنگ هستندونمیدانند دلیلاش کدام استرنج ودرد شدید حسمانی وروحی که تمام شادیرا هاراتلخ میکند وافسردگی شدیدی رابوجود میاورد-صدای وحشتناکی از دریا بگوش می اید وامواج به سمت اسمان پرتاب میشوندقلب های مردمان پراز وحشت ترس میشود-از فهم انچه درحال شدن است- بدن های عبدهای الهی را بشدت تکان میدهد-ما تعداد زیادی – زمین لرزه بسیار کشنده داشتهایم که بسیاری از انهارا نام برده استودر اینده هم خواهد امد- وماز جریان ات الگوهای بسیارمخرب ابووهائی داشتهایم مانند هوریکانهای مختلف مانندکاترینا- باعث تعاد زیادرا نام برده است-تعدادی زیاد یخ بندان ها که درکالفرنیا وفلوریدا رخ داده است-ما طوفان های نگهانی که باصدای مهیب کهناگهان رخ میدهند وباعث شکستن اشیا میشوند که رو به افزایش ورشد هستند-سیلاب های بسیار روان که به سرعت رخ میدهند-که خیابانها رامبدل به رودخانه هامیکند شاهدی میگفت سیل ریدو ژانیرو دربرزیل ماند سیل انجیلی روز قیامت است –نیروی جاذبه ستارگان را به داخل منظومه شمسی هل میدهد- که میتواند درمدارد ستاارگان نظومه شمسی ازجمله زمین قراربگیرنند-ستارگان منظومه شمی بعضی از انها درحال ذوب شدن هستند بعضی ها حرارت زمین راناشی از حرارت فضا کهاز خارج وارد میشوند میداند وسرانجام ضد مسیح باید پایان یابد وزمانی خواهد رسید- زمان پیام های پیامبران به انتها میرسد-ادامه دارد
بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- سبب وجود روز قیامت =معاد- از نظریک دیدگاه یک سایت مسیحی-ما انسان ها به کمک نیازمند هستیم- وکمک های مختلفی به طریق مختلفی به مردم میکنیم—ما کاب های زیادی مینویسیم که به مردم اگاهی وهشداربدهیم- تمام کارهای مهم برای حفظ روح ما است-ما باین کمک ها به شادی روح میرسیم-ما برای کسانی که کمک میکنند دعا میکنیم واین عمل خیررا منتشر میکنیم- چونئبهبراردان وخواهران خود علاقمند هستیم- بخصوص به کسانی اطلاعاتی ندارند –خداوندمنان از چنین افرادی شادمان است وانهارا حمایت میکند- واز کارانهاهم حمایت میکند- انسان بایدبدبنال رحمت الهی باشد وازنورانیت الهی بهره مند باشد وروح خودرا به رستگاری وفائزشدنودرجهت کمال اقدام کند-انجیل ماتیو-میفرماید-و کسی کهیک مقدار اب کم درفنجانبه کسی بدهد- بنام خداوندمنان ویا طبق دستورات خداوندمنان باشد –غفران الهی بر اوباد-من به اومیگویم-اوهرگز پاداش انرااز دست نخواهد اد- قیامت به معنای پایان- این جهان است- انجیل لاک-در افتاب دراینده علائمی رخ خواهد داد- وهمچنین درماه- وهمچنین درستارگان-اظطراب بروی زمین در تمام مللل رخ میدهد- که گیچ ومنگ هستندونمیدانند دلیلاش کدام استرنج ودرد شدید حسمانی وروحی که تمام شادیرا هاراتلخ میکند وافسردگی شدیدی رابوجود میاورد-صدای وحشتناکی از دریا بگوش می اید وامواج به سمت اسمان پرتاب میشوندقلب های مردمان پراز وحشت ترس میشود-از فهم انچه درحال شدن است- بدن های عبدهای الهی را بشدت تکان میدهد-ما تعداد زیادی – زمین لرزه بسیار کشنده داشتهایم که بسیاری از انهارا نام برده استودر اینده هم خواهد امد- وماز جریان ات الگوهای بسیارمخرب ابووهائی داشتهایم مانند هوریکانهای مختلف مانندکاترینا- باعث تعاد زیادرا نام برده است-تعدادی زیاد یخ بندان ها که درکالفرنیا وفلوریدا رخ داده است-ما طوفان های نگهانی که باصدای مهیب کهناگهان رخ میدهند وباعث شکستن اشیا میشوند که رو به افزایش ورشد هستند-سیلاب های بسیار روان که به سرعت رخ میدهند-که خیابانها رامبدل به رودخانه هامیکند شاهدی میگفت سیل ریدو ژانیرو دربرزیل ماند سیل انجیلی روز قیامت است –نیروی جاذبه ستارگان را به داخل منظومه شمسی هل میدهد- که میتواند درمدارد ستاارگان نظومه شمسی ازجمله زمین قراربگیرنند-ستارگان منظومه شمی بعضی از انها درحال ذوب شدن هستند بعضی ها حرارت زمین راناشی از حرارت فضا کهاز خارج وارد میشوند میداند وسرانجام ضد مسیح باید پایان یابد وزمانی خواهد رسید- زمان پیام های پیامبران به انتها میرسد-ادامه دارد
بسم الله الرحمن الرحیم- بر گرفته از سایت ولی عصر -عجحضرت امام صادق (علیه السلام) فرزند امیرالمؤمنین هم فرمود: ما برای کسی از طرف خدای عالم کاغذ برائتی نیاوردهایم و ضمانت نامه بهشتی برای کسی نداریم، مگر کسانی که به گفتار و دستورات ما عمل کنند.- «مَنْ کانَ لِلَّهِ مُطِیعاً فَهُوَ لَنَا وَلِی وَ مَنْ کانَ لِلَّهِ عَاصِیاً فَهُوَ لَنَا عَدُو»
هر که مطیع خدا باشد دوست ما و هر که نافرمانی خدا کند دشمن ماست.
الکافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 2، ص 75، ح 3لیس شیء أَثْقَلَ فی الْمِیزَانِ من خُلُقٍ حَسَنٍ»
فردای قیامت عملی در نامه اعمال بنده سنگینتر از اخلاق خوب نیست.
مسند الإمام أحمد بن حنبل، اسم المؤلف: أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشیبانی، دار النشر: مؤسسة قرطبة – مصر، ج 6، ص 448، ح 27572« إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَیُعْطِی الْعَبْدَ مِنَ الثَّوَابِ عَلَى حُسْنِ الْخُلُقِ کَمَا یُعْطِی الْمُجَاهِدَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یَغْدُو عَلَیْهِ وَ یَرُوحُ»
کسی که اخلاق خوب دارد خدا به او همان پاداشی را میدهد که به مجاهدین در راه خودش میدهد.
الکافی (ط - الإسلامیة)، ج2، ص: 101، ح حث اخلاق خوب به این سادگی نیست. چه بسا همسر و فرزندان کارهایی انجام میدهند که انسان را عصبانی میکنند. اگر در آن کارها عصبانیتت را کنترل کنید و با اخلاق خوب با او برخورد کنید جهاد کردهاید.
جهاد تنها رفتن به جبهه و مبارزه با دشمن نیست؛ چه بسا مبارزه با نفس از مجاهدت در راه خدا قویتر است. به همین خاطر است که به مجاهدت در راه خدا جهاد اصغر و به مجاهدت با نفس، جهاد اکبر میگویند.
« أَعْدَى عَدُوِّکَ نَفْسُکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ»
دشمنترینِ دشمن تو نفس توست که تو را به راه بد میکشاند.
بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج67، ص: 64، حاگر کسی با نفس عمارهاش مبارزه و جهاد کرد و موفق شد برنده است، امتیاز میگیرد، فردای قیامت رو سفید است، روز قیامت در جوار امیرالمؤمنین و اهل بیت و نبی مکرم اسلام است.
پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: روز قیامت نزدیکترین مسلمانان به من خوش اخلاقترین آنهاست. نکته دوم که امیرالمؤمنین در مسائل اجتماعی دارد، و کسی غیر از آن بزرگوار این جمله را بیان نفرموده و نمیتوان بیان کند این است که حضرت فرمود:
« الدَّهْرُ یَوْمَانِ یَوْمٌ لَکَ وَ یَوْمٌ عَلَیْک »حضرت امیرالمؤمنین میفرماید:
« فَإِذَا کَانَ لَکَ فَلَا تَبْطَر»
اگر با تو ساز بود سرمستی مکن.
دنیا دو روز است: روزی سازگار با تو و روزی ناسازگار با توست. « وَ إِذَا کَانَ عَلَیْکَ فَاصْبِر »
و اگر ناساز بود شکیبا باش.
نهج البلاغة، نویسنده: شریف الرضی، محمد بن حسین، محقق / مصحح: صالح، صبحی، ص 546، ح 406
اگر روزگار به تو پشت کرد و دستت از امکانات، مسند و مسؤولیت خالی شد جزع و فزع نکن و دائماً مگو که چرا بد آوردهام و ورشکست شدهام، بلکه صبر و تحمل کن. امیرالمؤمنین میفرماید:
«دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَةٌ وَ بِالْغَدْرِ مَعْرُوفَة»
این دنیا سرایی است که بلاها از هر سو گردش را گرفته و به غدر و بیوفایی شهرت یافته است.
«لَا تَدُومُ أَحْوَالُهَا»
نه خود همواره بر یک حال باشد.
«وَ لَا یسْلَمُ نُزَّالُهَا»
و نه ساکنانش در امان و سلامت به سر برند
-«إِنَّ سِتَّةً لَا تُحْجَبُ لَهُمْ عَنِ اللَّهِ دَعْوَةٌ»
شش دسته هستند که خدا دعای آنها را رد نمیکند.
«الْإِمَامُ الْمُقْسِطُ»
رهبر عادل.
خداوند عالم دعای رهبر عادل، حاکم عادل، رئیس جمهور عادل، استاندار عادل، شهردار عادل و کسی که عدالت را در حوزه مسؤولیتش رعایت میکند را رد نمیکندوَ الْمُؤْمِنُ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیب»
و دعای مؤمن برای برادر مؤمن خود در غیاب او.
اگر کسی پشت سر برادران دینی دعا کند ملائکه هم پشت سر او دعا میکنند. پنجمین شخصی که دعایش رد نمیشود؛- «وَ الْفَقِیرُ الْمُنْعَمُ عَلَیهِ إِذَا کانَ مُؤْمِنا»
و دعای فقیر در حقّ شخصی که به او کمک کرده است- اگر مؤمن باشد.
معدن الجواهر و ریاضة الخواطر، نویسنده: کراجکی، محمد بن علی، محقق / مصحح: حسینی، احمد، ص 55، باب ذکر ما جاء فی ستة
زمانی که در حق بیچارهای احسان میکنید، شخص گرفتاری را ازگرفتاری نجات میدهید، به شخص بیمار کمک میکنید و او را به بیمارستان میرسانید، اگر شخص بیمار نیاز به دارو دارد و نمیتواند دارو بخرد برای او دارو میخرید؛ زمانی که برای نیازمندان برنج و روغن و سایر مایحتاج زندگی میفرستید، زمانی که شخص نیازمند در خانه شما میآید و به او احسان میکنید او در حق شما دعا میکند. خداوند عالم دعای فقیری که به او احسان کردی را رد نمیکند.
.-