43^
بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شصی است - باالهام از کتاب اسما وصفات حق تالیف استادمعزز- دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی - خداوندمنان فرموده است هوالاحد- احد درلغت عرب موودی که یکی بیشتر نمیتواند باشد باصطلاح دومی ندارد- اثبات ان از لحاظ عقلی کاری اسان نیست دلائلی اورده شده است ولی چالش های وجود دارد- لذا غیرماده بودن خداوند منان که درطبقه روح گفته میشود کمی اشکال دارد مانند روح نیست ولی چون روح بدون ماده اسن شیت بهترین خبر بی خبری ازذات است چون راهی بای شناخت نیست وهیچ مطلبی که خبر بیاورد نقل نشده است مقام عما یعنی مقام مجهول مطلق است- بینهایت هم نبایدریاضی وار درک کرد برخلاف صفات - اما رصفات یا ربوبیت داوندمنان واحد است یعنی ثانی وثالث دارند خداوند منان فرموده است من خلیفه ای انتخاب کردم نه فرموده است مخلوقی انتخاب کردم خلیفه جانشین درزمان غیبت ریس قبیله بوده است- باوجودانکه فاصله با خلیفه زیاد است ولی از لحاظ مدیریت نزدیک است وان بدیننحو است حکمتهای الهی درمخلوقات دراختیارخلیفه قرارمیگیرد- عقل اول -یا تعین اولی ویاعینیت اول- باپیامبر اکرم صلواته الله علیه واله و السلم دراینمورد بحث های زیادی شده است یکی انکه گناه کاران جرئت نگاه به خداوندمنان ندارد شفیع میخواهند بخاطر شفیع بخشیده میشوند ویاگناه کاران برای حل مسئله کمک میکنند- و دیگر بزرگترین خلقت الهی را ببینند وشاهد باشند - عرفا دونوعرابطه خالق با مخلوق مورد توجه قراردادند یک رابطه علت حقیقی-که هیچگاه از معلول خود جدا نمیشود-که بهترین نظر میتواند باشد ب این معنا که مجود هرموجد شخص خدا است وجوهرهم درخدا است وماهیت درعینت خارجی است- لذا درحدیث است اگر خدانباشد هیچ موجودی نیست ولی درخداوند حرکت نیستچکگونه جوهر که ثابت است ایجادحرکت درماهیت میکند این بحث راهم حل کردند- مثال ماننداین است کهپدر برای فرزندان خود چک میکشد وانها پولرادریافت میکنندولی بعضی ها معتقد هستندکه یک وجود جزیی خلق میشود- وجوهردان است وایجاد ماهیت میکند دراین مورد بفرض خداوندنباشد ومرگنباشد امراض و دیگرعیوب نباشد- این اسان تاجائی که خداوندمنانمقرر کرده است میتواندپیشرفت کند ومقداریهم فرشتگان کمک کند ولی کمک خاص که نیاز به بینهایت بودن است نمیشود که بیشتراین نیاز در اخرت مطرح است-خداوندمنان ماده را از جز بسیط ساخته است که جمع جبری انها مثلا کوه هیمالیا رابجود میاورد کهما مشهور به جمع اتم ها میدانیم که خوداتم هم یک موجود ترکیبی است- که تاحدی منطق ریاضی دارد که درهنر یک ضلع مه ممثلث هنری ابهت سازی است- انسانهرچه بهخورشید نزدیکتر میشود ابهت ان بیشتر میشود ومیسوزد وخاکستری ندارد-دو قرینه ساز ی یابقول خارجی - سیمتری درانسان وحیوان وبعضی گلها وگیاهان است- وبقول عالمی سلولهای سمت راست انسان خبری از سلولهای سمت چپ انسان ندارند- ولی دقیقا قرینه سازی میکنند بقول استادمعز زحضرت علامه ایت الله سیدمحمد حسین طباطبایی رحمت علیه میفرماید که تصادف یعنی بایدعلت ها متحرک باشند ونظمی هم نداشته باشند پس معلول ها یعنی مخلوق ها مخلوق ها هم متغیر میشوند دال بران است یک خالق ذی الشعوری وجود ندارند اگر علتها ثابت باشند ونظم داشته باشند مسلما یک خالق ذی الشعور وجود داردمانند کارخانجات - نکته دیگر دریاضایت عد یک واحد است واعداد جمع تکرار عدد یک هستند واعدا یازوج هستندویافرد هستند که خصوصیت انهامتضاد است ولی همین اعدادجهان حساب رابوجود میاورند- حال یک توجه به هستی این جهانی کنیم- اب درشرایط ی اتش را خاموش میکند ودرشرایطی اتش اب را بخار میکند درشراط اب کم یکنوع تاثیر دارد واب متوسط شودتاثیرات دیگری دارد اب عظیم شودتاثیرات متنوع دیگری دارد اتش هم بدین نحو است- وبیشرعومال همین طور هستندکه یک جهان پیچیده وبسیارمتنوع بوجود میاورد بدن انسان پیچیده است میکروبه هم پیچیده هستند وداروهای گیاهی هم بسیارپیجیده هستند ومسلم است روح میتواند بسیار پیچیده شود وتمام مجودات روح داراند وعشق وعلاقه دارند حتی روح سنگ به خداوندمنان واز اینکه روح هستند روح انسان یا علاقه به لذتهای مثبت دارد که بهشت را برای او فراهم میکند ویا علقه به لذتهای منفی داردکه جهنم را برای او فراهم میاورد- لذا بشر باید لذتهای خودراکنترول کند ودرجهت معنویات یک لذتای بسیارخاص ی وجودارد قابل تصیف نیست واگر روح پاکیزه باشد ان لذت ها ا بدی هستنددرحدیث است خداوندمنانئ میفرماید بعدازاسلام فردی هزارسال زندگانی کند اینرا مثال اقتضایی میگویند- یعنی غلومنطقی اگرفردی هزارسال گناه کرد که حق الناس نداشت وتوبه نصوح کرد یعنی توبه ای که گناهباز گشت نمیکند- خداوندمنان ایشان رامی امرزد- ومرحوم ایت الله معرفت رحمت الله میفماید چون دست اش خالی است گناهانایشان یعین سیعات را تبدیل به حسنات میکندیعنی تبدیل بثواب میکند- اما درحدیث فرض کنیدخانمی تماممدتبی حجاب بوده است درقیامت باموهای خود اویز ان از درختی که درکنار جهنم است اگرتوبه کرد ومتنبه شد بهشت میشود ولی اگردختری یک موی خودرا بیرون بگذارد این یک مثال اقتضایی است زیرایکمو زیادهم زیبا نیست ولی توبه نکرد پس از مدتی درجهنم سقوط میکند- اگرفرد یک کحکم امام معصوم راقبول نکرد وتوبه هم نکرد اگرتمام مدت روی یکپا درمسجدالحرام مداومنماز بخواند وروزه بگیرد وحج انجام دهد وغیره اهل جهنم است چون هم از لحاظ عقلی وشرعی وهم از لحاظ لذتهای نامشروع خودر ا اسیر وگرفتار کر
بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- حضرت ایت الله العظمی شریعت مداری رحمت الله علیه - درفقه خود فرمودند اگر جایی نماز خواستید بخوانید دلیلی بر نجس بودن پیدا نکردیدالبته غصبی هم نباشد ویا اجازه ازصاحب به قاعده نجاست نیستند که برائت واستصحاب درباه انها میبایست رعایت شود - یعنی محکوم بودیم که انهارا پاک بدانیم یا قاعدهنجاست درباره انها لازم اجرا است برائت یعنی دوری کردند استصحاب یعنی نظر صحابه یک سری قوانین به اصطلاح عملی است یعنی کاربردی است فرض کنید فرد میرود به یک مغازه اشنا که یک کالا رابخرد پسرش است میگویئ من قیمت واقعی رانمیدانم ولی درحول وهوش یکصدهزارتومان است حال شما یکصدهزارتومان بدهید را اگر کمبود بود بعدا مابقیه رابدهید واگرزیادبود ما مقدارزیادی را میدهیم یا یک قطعه پلمب شده بهفرد میدهد برو ظرف یک هفته از تعمیرکارسئوال کن اگردرست بودکه هیچ واگردرست نبود پس بیار- یک سری روش های کاربردی است که مسئله را حل میکند- درادیان گذشته مجبوربودند نماز را در معبد بخوانند ومعبدهم میبایست پاک باشد ولی خداوندمنان برای امت اسلام اسانی های زیادی درنظر گرفت یکی این که زمین پاک است وهمه جا میتوان نماز خواند مگر نجاست ان ویاغصبی بودن ویا اجازه صاحب ملک داشتن ندارد میشوند نماز خواندمثلا دریک شهری وسط راه برای نماز میایست ومردم به سمت باغی میروند ودونفر عادل میگیوند که صاحب باغ گفتهاست کهنماز خواندن اشکالای نداردبلکه خوشحاله ممیشودواز اب میتوان استفاده کرد صحابه از این قانون استفادهای زیاد بردند وشک بین دو راندارد
بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- سخنان جناب اقای -سهرابی -معاون حقوقی واموررسانه ملی درمجلس - هجمه خارجی وداخلی به رسانه ای مردمی ومورد اعتماد نظام- در هفته نامه صدا وسیما- شنبه اول بهمن ماه-بطور خلاصه ایشان ضمن بررسی ابعاد مختلف هجمه ها علیه بودجه صدا وسیما به چرایی-و- ماهیت اصلی اینجریان ها پرداخته است- دریادا شتی با اشاره به جریان هماهنگ رسانه ای علیه رسانه ملی وبودجه صدا وسیما نوشته است-مرقوم فرمودند-رهبرمعظم انقلاب-مدظله العالی-" اقتصاد وفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی" رابه عنوان شعار سال1393 انتخاب فرمودند- وبلافاصله درسخنرانی اغاز سال جدید- درمشهد مقدس به تشریح این موضوع پرداختند وبر توجه به اقتصاد مقاومتی وظرفیت ها وتوان داخلی درخصوص فرهنگ و اهمیت ان تاکید فرمودند- د-ایشان دربخشی از سخنرانی خود عنوان کردند-" عزیزان من فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است "-" چرا که فرهنگ به معنای هوایی است که ماتنفس می کنیم اگر این هواتمیز باشد اثاری دارد واگر کثیف باشد اثار دیگری دارد- فرهنگ یک کشور مانند هوا است-" از نگارنده- درجریان سیر رسالت پیامبراکرم صلواته الله علیه واله والسلم-مسائل اعتقادی - اخلاقی- و فرهنگی فقهی بخصوص عبادی وارزشی اهمیت درجه اول دارد تااقتصاد وغیره البته برای انهاهم معادل نقش عبادی و فرهنگی بیان شده است زیرا اساس زندگانی انسان بدست باری تعالی است ودران حوزه حل وفصل میشود وخواست وسعی انسان درجه دوم است-- درادامه- ایشان پیش ازان- سال- وپس از ن هم زیربنایی بودن فرهنگ وموضوعات فرهنگی را همواره مورد تاکید قرار داده ومسئولان تصمیم گیر را به تقویت فرهنگ ودستگاه های فرهنگی امر فرموده اند ودر عین حال توجه احاد مختلف مردم را نیزبه اهمیت این مسئله جلب کردهاند-از جمله می توان به سخنرانی- اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار 19 دی امسال ودرجمع مردم قم- اشاره کرد کهفرمودند- در راس نقشه های بدخواهان - تبلیغات وبهقول خودشان پروپاگانداست معنای ان این است که میخواهند عقاید خودرا بصورت خلاصه وشعاری معرفی کنند-درغرب بیشتر کار مذاهب مسیحی استکه ازیک امکانات فوقالعاده عظیم برخوردار هستند- وبا بروشورهای وکتابچه هایی مذهب خودرامعرفی میکنند-مندرلندن عضو یکی از کتابخانه های انها بودم که یکصدهزار جلد کتاب داشت وامکانات بروز ومن کتب فیلسوفان مسیحی میخواندم ومبلغین به منزل من میفرستاد ومیگفت هرایدهای درباره مسیحیتداری بهما بگو اگرقابل عمل است ما انرا تحقق بدهیم- وافرادی میدانی کهعلاقمند هستند به مسیحیت ادرس بهمابده تاکتاب وغیرع فیلمهایشانزده میلمتری برای انهابفرستیمدرضمن گفت میتوانی سیهزاردلاربلکه بیشتر فیلم شانزده میلمتری ازمسیحیت درایران وا جای دیگردرست کنی من گفتم من که بلدنیستم ایشن گفت در عرض بیست روز به شما یامیدهیم پس ماباید سالون ها وامکانات ایجادکنیم که درعمل کارهای مفیدانجام شود پیامبراکرم صلواته الله علیه واله والسلم پس ازفتح مکه تقربیا صدهای مخالفین قطع شد والی مال مابرعکس است هرروزبیشترمیفهمند باید باما مخالفت ومبارزه کنند وازامکانات زیادی برخوردار هستند-ادامه دارد
بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- روزی استادمرحوم دکتر رضویه رحمت الله علیه- دکتری درسرکلاس فرمودند- مادررشته خوداش درایران ابکی است-مداوم میخواهند ابکی تر کنند-علمی کهکابرد ندارد ویا کاربرد سطحی داردنباشدبهتراز بودن یک بحث علوم انسانی را سایت راباز کردم ودنبال اصطلاحات تا شصت وپنچ سایت رفتم ومداوم نی مساعت دنبال روی کردم تا 112 تا سایت ورها کردم- درانگلستان دردانشگاه لندن بچه های یک جلسه گذاشتند-که ما بیست غرب رامجبور کنیم که به مطالب بیشتر یادبدهند من گفتم هرگز هیچکس مجبور نیست به کسی چیزی بیشتریادبدهد- ولی اگریادداد اجرها یخاص الهی دارد- روسها گفته اند فقط پنج درصد تحقیقات های پرارزش را غرب بیان کرده است- پدر بزرگ رهبر کره شمالی - ایشان زبان انگیسی خوانده بوددرسفارت امریکا مترجم بود امریکا یک نمایشگاه کتاب پزشکی درسئول پایتخت انز مان کره برپا کردند- وبعد ریس نمایشگاه کتاب به نزد سفیر امد وسفیر به ایشان گفت چرا اینهم کتاب اوردی چهارتا میاوردی - ایشان استغفا داد ومخفی شد ونامه ا ی برای سفیر نوشت اینمملکترا رها کنید وبروید وگرنه من کمونیست میشوم وحساب شمارا میرسم- واقعا کار کردند خیلی جرئت میخواهدبا سه ملیون نفر یک کشور ایجادکند ودرمقابل امریکا ایستادگی کند- شخصی میفرمود منزل یک کسی رفتم- کهمدرک دانشگاهی داشت دیدم هشتاد کتاب دارد گفتم واقعاانرا میخوانید؟؟ یامقداری ما بچه ها است ایشان فرمودندنصف ان مال بچه است حقیقت امر مقداری کار از ایشان میگیرم ودرست میکنم ومقدار ی هم مطالعات علمی دراین باره دارم انجام میدهم- ایشان فرمودندمن هشت کتاب دارم وهنوز تمام انهارانخواندم- چندسال قبل باکاغذ از اموزش وپرورش گرفتم بعنوان محقق کتب فقهی بخوانم تفسیر شرح لمعه هروقت اوردم مدتها طول میکشید تا دوباره بدست من بیاد وبعد خودم انردرشیراز پیدا کردم- زمانی برای تجدید رفته بودم دم میز کتابخانه برای تجدید جوانی میگفت این کتاب در ویترین بهمن بدهید زیراسخت به ان نیاز دارم ایشان گفتندهمین یک کتابرا بفرستادندگفتند جا ی ان درویترین است- یک اقای امد وگفت که فلان رومان رامن میخواهم باز نخانم فرمودند این رومان امسال است معلوم ت کتابی نداریمت که برای ما فرستاده شود یکخانمی بود من تخصص ایشان رانمیگویم ان خانم فرمودند که اینخانم داشت کتاب اتیلا را میگرفت خدای رومان استهرچه رومان ماداریم خوانده است ازایشان بپرس - ایشان پرسیدعلاقه شما درچه موضوعی علاقه دارید ایشان مطلبی گفت وان خانم هم رومانی را خاطر نشان کرد بعدان جوان رفت من ازایشان پرسیدم شماامروزه چه رومانی میخوانید ایشان گفت پس از مطالعات زیاد فهمیدم رومانی بدرد میخورد که در زندگانی انسان موثر واقع شود درایران که نداریم غربی هادارند درکتاب های بزرگان جهان این مطلب مانند اتیلا ومارکس و هیلتر وغیره وجود دارد وروش زندگانی را یادگرفتم ما برا ی پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم چنین کتابی نداریم چون تحقیقات علوم انسانی نداریم درتمام ابعاداش وغربیان دارند-زمانی من درسوریه مشرف شدم یک کتاب فروشی سفارت اشت انجا با یک مهندس سوریه که از طرف یک دانشگاه امریکایئ به او بورسیه داده بودند انهم تابستان برای سال او به سوریه امده بود وبریا خرید کتاب به فروشگاه امده بود ومن هم به او درانتخاب کتاب که به عربی ترجمه شده بود کمک کردم وازمن دعوت کرد ظهربه خانه ایشان روم ودوستان سابق ایشان که دانشجوی دانشگاه دمشق بودند بیایند وراجع به انقلاب ایران بحث شود- سئوال کردم درباره مذهب اسلام دردانشگاه هم برنامه ای دارد ایشان فرمودند بسیاراندک- ز یادمطرح نیست چون تفکرات جدیدی نیست ونمیتواندهم باشد ایشان نام یک استدرابرد تاحد ی یادم مانده است فلوطی که سخت علما ا زنواوری ایشان سخت انتقاد شدید میکردند- یکی از انها گفتمن ادبیات عرب میخواندم با نو اوری ایشان به رشته روانشناسی رفتم- برای نمونه فرمودند حضرت موسی علیه السلام از کوه برگشتند- ومتوجه شدندکه امت او گوساله پرست شده است- درحقیقت گوساله پرست به معنای نمادچشن وخوشی است بسبک بت پرستان مصر بوده است واصولا تمام بت پرستان علت جذب افراد بخاطر همین لذت های خاصی بوده است جذب میکرده است امروزه اسرائیل میکند واعراب راهم تاحدی قللک میدهد - حضرتموسی علیه السلام وقتیکه باز گشت ومتوجه شد که انها گوساله پرست شدند سخت عصبانی شد چنگ انداخت ریش حضرت هارون علیه السلم گرفت سرش را پائین اورد که به او نگاه کند و فرمود تااینجا چکاره بودی چرا جلو گیری نکردی ایشان سخت قبلا تلاش کرده بود وگفتهبودندمخالفت کنی کشته میشود درحالت بحرانی وورشکستگی روحی ومظلوم شدن بی یارشدن بود و اورا رها کرد ورفت وبه امت گفت جر اندکی مگرشما معجزات من راندیدی ومگرشما پیمان نبستی که از من فقط اطاعات کنید چراگول این سامری کافرراخوردید نشانمیدهد حضرت هارون به روانشناسی مسلط بوده است ودرقران بسیاری استادنکات روانشناسی را مطرح کرد مورد شماتت دیگران واقع شد ایشان پس از انقلاب -ما- به ریا ست علمای سوریه نایل شد که توسط داعش شهید شدند-لذا بنظر میرسد که مذهب اهل سنت یک دوقطبی وجود دارد دریک مورد لذتهاراتاحدی شرعی میکنند ودرمقابل صوفی گری است بسیاری ازلذتهای شرعی راهم راقبول ندارند زیرا تصور میکنن دراخرت کم به انها داده خواهدشد- ودیگری مطالب جدید راقبول ندارند ومطالب مال گذشتگان راقبول دارند لذا تغیرات ویا بسط دادن وازعلوم جدید استفاده کردن ممنوع است واندکی تاحدی مسائل جدید میپذیرنند
بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- تفسیرى ىوموضوع قرانی - حضرت ایت الله ىکتر رستمی نژآد درکانال معزز ولایت- درباره این دوموضوع صحبت فرمودند که بسیار دقیق است ولی شخصا نظریاتی هم دارم ىرتفسیر سوره فتح براساس تفسیر عظمت حضرت ایت الله انصاریان رحمت الله علیه- براساس تفسیر حضرت ایات الله ىکتر رستمی نژآد این ایه میفرماید به راستی ما برای توپیروزی اشکار فراهم اوردیم بیاداینطور درک شود -مابراستی پیروزی تو دردرک واقعیت وحقایق را نشان دادیم- زیا قبل مشرکین گفته بودندپیامبری میاید درجهت دفاع از ما- وگرنه پینبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلام درهمان کودکی قتل میرسید- ایه بعد میفرماید درضمن گناهی اهل مکه برای تو درنظر گرفته بودند وگناهی بعد بشریت برای تو درنظر میگیرد پوشش داد وبعدامتوجه میشوند گناه چیست گناه پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم مخالفت با-بت ها است اینرااهل مکه گناه نابخشودنی میدانستند وچون لشگر اسلام بهمکه نزدیک شد اهل مکه گفتند ما کاری نمیتواینم بت ها حساب پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلام وارتش اورا خواهند رسید- ولی جریان اینطورنشد وانها بیدارشدند- وخداوندمنان میفرماید دراینده هم بدین نحو من رفتار میکنم وتورا که هدایت میکنم که حقایق را روشن کنی- دوبار خداوندمنان فرمودند که سپاهیان اسمان وزمین دراختیاراو است درجهت پیروزی وحکمت-معلوم میشودان زمان سپاه اسلام سپاه الهی بوده است- مطلب دوم درباره حضرت موسی علیه السلام هردو حالت برای ماهم هشدار است- داستان حضرت موسی علیه السلام- ایشان توسط حضرت جبرائیل علیه السلام به علومی وحکمتی نایل در کاخ شد که قدرت الهی را خداوندمنان میخواهند نشان دهد-که چقدر شمنان ایشان ضعیف و نادان هستند- وحضرت موسی علیه بطریقی از کاخ بیرون میامد وافرادی خاص را تعلیم میداد همین کاراهم حضرت عیسی علیه السلام وبخصو حضرت رسول اکرم صلواته الول یکی از پیروان برسرهمین موضوع بافردی قبطی درگیرشد واتفاقا حضرت موسی علیه السلام رسید وجریان گفت وایشان خواست اندونفرازهم جدا یکمشت بهصورااش زد که عقب برود ولی مرگ اش فرا رسید دفعه دوم ایشان ازقبل قصد رفتن بهسمت حضرت شعیب رحمت الله علیه داشتندباز بهمسئله برخورد کردندوبه ان فرد گفتند شیطنت نکن- و به قصدمدین بیرون رفتند نیروهای امنیتی فرعون تشخیص دادند که قتل قبلی کار حضرت موسی علیه السلام فرعون خوشحالشد که یک سبب بریاقتل حضرت موسی علیه السلام فراهم شد ددستور جلب واعدام ایشان را صادر کرد حضرتموسی علیه بهخداوندمنان گفت من بای خودگرفتاری درست کردم ومنرانجات بده وبه سمت دروازه شهر رفت کاروانها رفته بودند چهاربرادربرای تجارات میخواستندبروند مشکلاتی داشتند وزمانی که برطرف شد بهسمتدراوزهامدند وبا حضرت وسی علیه السلام برخورد کردند ایشانجریان گفت انها گفتند بایدپول بیشتری بدهید چون ماباید ا ز یکراه میان بر برویم ودرجائی هم مخفی شویم تامدتی وبعد حرکت کنیم وایشان قبول کردکهخداوندمنان یک راه چاره درست کرده است که نعمت بزرگی است ودلیل ان مخالف با دشمنان الهی است وفرمودند من دیگر بادشمنان الهی دوسیتی نخواهم کرد وباانها مبارزه میکنم ودرضمن ازدواج کند که نسل پیامبر ی بوجود اید واطلاعاتی از منطقه اینده رسالت ایشان هم ازطریق حض ت شعیب رحمتالله علیه و وحضرت خضر رحمت الله علیه بدست اورد