سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خونِ جوشانِ امام حسین علیه السلام

 

بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی  است- در گوگل درحای جیجو  باعنوان  خطاهای سیاسی اسرائیل بودم- بقول اقایان ارور سه عنوان داشت که سومی خطاهای  امریکا- اسرائیل بود انرا دانلود کردم جلوی چشمان من پاک شد ودفعه دوم  ان عنوان باز نشد ودفعات بعد عنوان حذف شد- یکی دیگر باز کردم   من درکروم بودم انرا به ماکروسافت منتقل کرد صفحه سفید شد ونوشته بود صبر کنید  درحال وصل است مارسافت پس از مدتی بیان شد که باز نمیکند یکمقدارهم شلوغ بازی دراورد

 

 


ارسال شده در توسط علی


بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- روز جوانمردان و وپرچم داران حق بردوش که خاک پای حضرت علی علیه السلام را توتیای چشم میکنند روز تولد امام سنگربان  حق وسنت وایمان وعمل علی علیه السلام راتبریک هنیت ومبارک  ورحمت وهدایت وشادباش عرض میکنم- روزیکه  هستی   لباس  وجود دربر کرد- درانگلستان  یک سریال بود چند نفر  گاهی  درنقش لمپن  افراد الکی خوش بی مغز وگاهی  درنقش دانشجو ظاهر میشدند- اولی عرض شهواتی  انسان طبیعی را لذت میدهد ولی نزولشخیصت میکند عرض  لذت زیاد میشود  ولی کمالات کم عمق میشود ورعکس عرض شهوات کم میشود ولی طول  کمالات زیادتر میشود- مانند ساده زیستی- ومقابله باشرافیت بهسمت افراد صالح رفتن  وا وحکوتمت  برگزیدن را  برپاکردن تاکید برعدالت مدارا بامخالفین- تبین دینوسنت  وزمینه ساز برای امامان پاک- بسیاری شیفته ابشاری دربهشت هستند که سرچشمه ان معلوم نیست دراسمان کجا است درکل بهشت میچرخد با  رشته ای بسیار که ازان منشعب میشود وحضرت علی علیه السلاممیفرماید کل علم چه مادی وچه معنوی چون ان ابشار  بهشت است-

پس از حکومت نبوی حکومت امام علی (ع) است که به رغم مدت زمان کوتاهش پیامدها و آثار فراوانی را برای جامعه بشری به همراه داشته است. رفتار و نگرش سیاسی ایشان به گونه ای بوده است که نه فقط برای مسلمانان بلکه برای تمام دوره ها و حکومت ها به مثابه الگویی به کار گرفته می شود تا بشر به واسطه آن مسیر سعادت و خوش بختی را طی کند. رفتارها و ویژگی هایی مانند صراحت, پاسخ گویی و حساب پس دهی, حاکمیت عامه, عدالت و برابری, انتخابات آزاد, شایسته سالاری, و حاکمیت قانون, که امروزه مورد توجه بسیاری از اندیشمندان علوم اجتماعی و سیاسی قرار گرفته اند, در اندیشه سیاسی و حکومت آن امام جایگاه ویژه ای داشته اند. بنابراین, با توجه به اهمیت این مساله, ضرورت بازنگری در اندیشه های امام علی (ع), با توجه به نگرش الهی و انسان مدارانه آن حضرت احساس می شود, چراکه حکومت علوی در طی مدت کوتاه خویش, همه آن چه را بر عهده گرفته بود, محقق ساخت. ما می کوشیم که با درک آثار و پیامدهای حکومت امام علی (ع) فضای مناسب تری را برای رشد و بالندگی آحاد مردم در جامعه ترسیم و فراهم کنیم-پاسخ گویی و حساب پس دهی صریحQ3

عدالت گستریQ3

[hپس از حکومت نبوی حکومت امام علی (ع) است که به رغم مدت زمان کوتاهش پیامدها و آثار فراوانی را برای جامعه بشری به همراه داشته است. رفتار و نگرش سیاسی ایشان به گونه ای بوده است که نه فقط برای مسلمانان بلکه برای تمام دوره ها و حکومت ها به مثابه الگویی به کار گرفته می شود تا بشر به واسطه آن مسیر سعادت و خوش بختی را طی کند. رفتارها و ویژگی هایی مانند صراحت, پاسخ گویی و حساب پس دهی, حاکمیت عامه, عدالت و برابری, انتخابات آزاد, شایسته سالاری, و حاکمیت قانون, که امروزه مورد توجه بسیاری از اندیشمندان علوم اجتماعی و سیاسی قرار گرفته اند, در اندیشه سیاسی و حکومت آن امام جایگاه ویژه ای داشته اند. بنابراین, با توجه به اهمیت این مساله, ضرورت بازنگری در اندیشه های امام علی (ع), با توجه به نگرش الهی و انسان مدارانه آن حضرت احساس می شود, چراکه حکومت علوی در طی مدت کوتاه خویش, همه آن چه را بر عهده گرفته بود, محقق ساخت. ما می کوشیم که با درک آثار و پیامدهای حکومت امام علی (ع) فضای مناسب تری را برای رشد و بالندگی آحاد مردم در جامعه ترسیم و فراهم کنیم- رفتارها و ویژگی هایی مانند صراحت, پاسخ گویی و حساب پس دهی, حاکمیت عامه, عدالت و برابری, انتخابات آزاد, شایسته سالاری, و حاکمیت قانون, که امروزه مورد توجه بسیاری از اندیشمندان علوم اجتماعی و سیاسی قرار گرفته اند, در اندیشه سیاسی وجایگاه ویژه داشته است

شفقنا- شیعیان تنها مذهبی هستند که 250 سال معلم و الگوی عملی عصمتی داشته اند. سیره و شیوه امامان شیعه(ع) در زمینه های فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی سرمشقی است که بشریت را به سر منزل مقصود رسانده و سلامت دنیا و سعادت آخرت را برای او تضمین می کند.


امام علی(ع) فرصت حکومت مستقل یافته اند و سخنان آن حضرت در مساله حکومت داری جایگاه ویژه ای پیدا کرد. حکومت امیرالمومنین(ع) شاخصه های بارزی دارد که می توان آن را وجه تمایز حکومت علوی از غیر علوی دانست.


حجت الاسلام موحدی ساوجی دارای تحصیل حوزوی و دانشگاهی در زمینه های فلسفه و علوم سیاسی است. این استاد دانشگاه مفید قم نفی خودکامگی، رعایت حقوق مخالف، آزادی بیان، تامین اجتماعی و حفظ حریم خصوصی شهروندان را از ویژگی های بارز حکومت امیرالمومنین علیه السلام می داند.




متن گفت وگوی شفقنا با حجت الاسلام موحدی ساوجی را می خوانید:


* مهمترین و بارزترین ویژگی حکومت امیر المومنین علیه السلام چه بود؟


یکی از مهمترین ویژگی های حکومت امیرالمومنین علیه السلام نفی خودکامگی در گفتار و عمل بود. در گفتار ما از حضرت امیر علیه السلام روایت داریم که هرگز بند? دیگری نباش برای اینکه خداوند، تو را آزاد آفریده است،  «و لا تَکُن عَبدَ غَیرِکَ و قد جَعَلَکَ اللهُ حُرَّاً» یعنی برای خود مستقل باش و استقلال شخصیتی خودت را حفظ کن، متملق دیگران و صاحبان ثروت و قدرت نباش، اصلا در آموزه های دینی ما نسبت به بحث تملق خیلی حساسیت نشان داده شده، اگر ملاحظه بفرمایید در بعضی از روایات آمده که اگر کسی صاحب ثروتی را ببیند و به گمان اینکه ثروتی از او به این هم برسد به تعبیر من چرب تر با او سلام بکند نصف یا دو سوم ایمانش از بین می رود، حالا این صاحب ثروت به طریق اولی صاحب قدرت هم می شود،وقتی نگاه ائم? و نگاه پیامبر علیهم السلام  به بحث تملق اینگونه است مسلما در حکومتشان از خودکامگی جلوگیری می کنند .


حضرت امیر علیه السلام در دوران زمامداری خودشان در بین مردم می آمدند و این آیه را که تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَهُ نَجْعَلُها لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِین تلاوت می کردند؛ ما اکنون قدرت نداریم و برای مان خیلی معنا ندارد، قدرت داشته باشیم، دوست داریم بالاتر از دیگران باشیم اما حضرت نه دنبال برتری جویی هستند نه دنبال فساد در دنیا.


* این سخنان برای قبل از زمامداری است یا برای بعد از آن؟


وقتی که زمامدار است بین مردم این آیه را تلاوت می کنند، این تنها یک نمونه است که برایتان نقل کردم. در همین راستا در خطب? دیگر حضرت در دوران زمامداریشان می فرمایند از سخیف ترین ویژگی های حاکمان و رهبران و والیان در نزد مردم صالح این است که مردم گمان کنند حاکمان دوستدار فخر و مباهات است، مردم خیال کنند که اینها انسانهایی هستند که دنبال کبر و غرور هستند. حضرت به شدت می فرمایند که حاکم نه تنها باید از کبر و از غرور دوری کند باید به گونه ای رفتار کند که مردم چنین تصوری نکنند.


* چه تعریفی از خودکامگی دارید؟


خودکامگی یعنی اینکه شخص بگوید حرف حرف من باشد، منفعت من باشد، خود را قیم مردم حساب کند.


* آیا بر اساس ایدئولوژی شیعه حاکم قیم مردم نیست؟


ابدا؛ در هیچ جایی نداریم که نه امامان شیعه و پیامبران خدا خود را همه کاره مردم و قیم آنان بدانند. عباراتی با مضمون این آیه شریفه که النَّبِیُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِم‏ در کتب شیعه دیده می شود. آن بحث حکم تکلیفی است در حکم تکلیفی، من در برابر خدا مسئول هستم هر چه را که پیامبر و امامش می گوید گوش دهم اطاعت مطلق هم باید بکنم،اما حالا اگر من گناه کردم اطاعت نکردم، آیا ولی به من زور می گوید؟ پیغمبر خدا که پیغمبر خدا بود مبعوث بود و از جانب خدا بود تا زمانی که مردم با او بیعت نکردند تشکیل حکومت نداد، اینطور نبود که یک اقلیتی را تشکیل دهد بر اکثریت زور بگوید. حضرت امیر علیه السلام 25 سال سکوت می کنند اما زور نمی گویند.


* تأکید بر نفی خودکامگی در کلام سایر حاکمان دیده می شود یعنی هیچ حاکمی حتی دیکتاتورهای جهان در بیان خودکامگی را  تایید نمی کنند چرا که در هر صورت یک نوع رفتار پوپولیستی در هر حکومتی جریان دارد. آیا شیوه حرکت امیر المومنین علیه السلام برای اینگونه صحبت ها یک نوع عوام گرایی بود؟


برای تشخیص حرکت پوپولستی از غیر پوپولیستی معیار وجود دارد، مطابقت عمل و گفتار ملاک است، ما حدود یازده سال معصوم از پیامبر صل الله و علیه و آله حکومت اسلامی داشتیم حدود پنج سال هم از حضرت امیر علیه السلام و حدود شش ماه هم از حضرت امام حسن  علیه السلام؛  من می گویم بیشترین حقوق مخالف در تمام حکومت هایی که ما سراغ داریم در تاریخ چه اسلامی و چه غیر اسلامی چه معاصر چه غیر معاصر چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام، در این زمانها رعایت شده. هیچ حکومتی به اندازه حکومت حضرت امیر  علیه السلام و حکومت پیامبر اکرم  صل الله علیه و آله با مخالف خودش مماشات نکرد، حقوق مخالف را اینقدر رعایت نکرد.


* دلیل این سخن تان چیست؟


با اینکه ببینید پیغمبر و حضرت علی(ع) بیشترین و معانت ترین مخالفان سیاسی را داشتند تأکید می کنم مخالفان سیاسی نه مخالفانی که شمشیر دست می گیرند و مردم را می کشد، کسی که شمشیر می گیرد و مردم را می کشد باید با او برخورد کرد، اما کسی که تا زمانی که شمشیر دست نگرفته اسلحه دست نگرفته شما ببینید حضرت علی یک دانه از این ها را زندان نکرد، با توجه به اینکه معانت ترین مخالفان سیاسی را داشتند، شما برای اینکه مخالفان سیاسی معاند پیغمبر صل الله علیه و اله را ببینید چقدر کارشکنی می کردند کافی است به آیاتی که درباره منافقین در قرآن آمده توجه کنید ببینید که چقدر منافقین مضمت شدند و چقدر کارشکنی می کردند، یک دانه از اینها زندانی نشدند.


با آنها مماشات کردند، ما چه مخالف سیاسی معانت تر از منافقین و "عبد بن عمر" و امثال اینها داریم چه مخالف سیاسی معانت تر از خوارج؟ از خوارج اگر بخواهیم تصویری بدهیم مثل همین داعش هستند، داعش است قبل از اینکه دست به شمشیر ببرند، وقتی خوارج دست به شمشیر برد و شروع به آدم کشی کرد حضرت با آنها برخورد کردند  اما قبل از اینکه دست به شمشیر بردند چه کار می کردند ؟  خوارج  به مسجد حضرت می آمدند حضرت در مسجد خطبه می خواند رهبر جامعه اسلامی آن هم حضرت امیر آن هم آن جامعه اسلامی با آن وسعت، در جامعه ای که بحران زده است دشمنانی مانند معاویه وجود دارد و هر از گاهی دارد شبیخون می زند، حضرت دارد خطبه می خواند اینها نقشه می کشیدند و اطراف مسجد نشسته و وسط خطبه خواندن، خطبه را به هم زدند. حضرت دستور نداد نیروی نظامی اینها را دستگیر کند، بلکه فرمودند تا زمانی که با ما باشید، با ما باشید نه اینکه هم نظر ما باشید یعنی اسلحه روی ما نکشید، حقوق شما را رعایت می کنیم. می گوید شما را از مسجد منع نمی کنیم، مسجد آن زمان فقط برای نماز خواندن نبوده که، مسجد پایگاه سیاسی تمام احزاب و گروه های سیاسی بوده و محل تبلیغات و اعلان مواضع شان بوده، بخواهند امروز بگوییم یک رسانه امروز و یک صدا و سیمای امروزی بوده، یکی از سران خوارج خیلی کارشکنی می کرد، اصحاب به حضرت گفتند که چرا دستگیرش نمی کنید؟ حضرت فرمودند که اگر ما بخواهیم این کار را کنیم زندان ها پر می شوند، یک نفر را هم دستگیر نکرد. ببینید چه کسی مثل امیر المومنین علیه السلام را پیدا می کنید؟! همین کسانی که الان دم از حقوق بشر می زنند پاش بیفتد و منافعشان در خطر بیفتد خشن ترین آدم ها هستند، ما فرقه داوودی را یادمان نرفته، همین یکی دو دهه قبل آمریکا چه بلایی سرشان آورد؟ فرقه داوودی یک فرقه ای بود باطل حالا به اینها کاری نداریم زنده زنده اینها را سوزاندن در آتش، دم از حقوق بشر می زنند؟! اگر یک گروهی یک صد نفری، یک پانصد نفری، یک پنج هزار نفری یک جایی شعار دهند این به جایی از کشور آمریکا بر نمی خورد ، اما اگر به جایی بربخورد و نظامشان تهدید شد چه کار می کنند؟ ما در هیچ موردی نداریم که اگر کسی می تواند در تاریخ بیاورد به صورت مستند نه افسانه ای، به صورت مستند بیاورد قبل یا بعد از اسلام یا معاصر اینقدر با مخالفین خود مماشات کرده باشد.


* علت سخنان حضرت در نفی خودکامگی در آن برهه از زمان چیست؟ می خواهد زمینه سازی فرهنگی داشته باشد یا نه صرفا جزو مرام و روش خودش است؟


حضرت اصول اسلامی را بیان می کنند


در برخورد با خوارج حضرت از حق خود می گذرد یا اصول اسلامی درباره برخورد با مخالف چنین اقتضایی را دارد؟


شخصی به امام توهین می کند، تهمت می زند و شعار می دهد، اما حضرت می گوید شما سه حق دارید نمی گوید شما حق ندارید و سزاوار برخورد هستید اما من دارم به شما لطف می کنم می گوید شما سه حق دارید و این دلالت بر این دارد که مخالف حق دارد.


شما تحمل مخالف را یکی از ویژگی های بارز امیر المومنین می دانید؟


ویژگی های بارز و منحصر به فرد، هم پیامبر و هم حضرت امیر، امام حسن هم همینطور، کمتر بر روی مظلومیت امام حسن(ع) کار کردیم، وقتی که امام حسن اینقدر آزادی برای افراد قرار می دهد که یار خاص خودش می آید توهین می کند حالا توهین یا مثلا گوشه می زند، ای کسی که ذلیل کننده مومنان هستی، اینقدر آزادی قرار داده که می آید و این حرف را می زند.


* چه ویژگی های بارز دیگری در حکومت امیر المومنین علیه السلام وجود دارد؟


حضرت با مردم مشورت می کردند، نمی گفتند من این را می گویم و یا من این سیاست را اتخاذ می کنم ولو درست، شما هم باید اطاعت کنید، مشورت می کردند اگر مردم نظر حضرت را نمی گفتند عمل نمی کردند. از خود همین مطالبی که ما گفتیم به دست می آید که آزادی بیان در حکومت حضرت در حد اعلی بوده، یعنی هیچ مورد و نشانه ای نداریم که در حکومت حضرت امیر یک مخالف سیاسی مطلبی را بگوید و با او برخورد شود، اما در حوزه اعتقادی یک گزارشاتی شده که مثلا فلان فرد آمد حضرت امیر را خدا گفت و حضرت هر کاری کرد او توبه نکرد و حضرت مجازاتش کرد، اما این ها هیچ سندی ندارد، مواردی که خدمتتان گفتم به طور مسلم است که حضرت در برابر مخالفان خودشان هیچ گونه محدودیت سخن گفتنی قائل نبود، مخالفان هر چیزی می خواستند می گفتند، و حضرت چیزی به آنها نمی گفت و حتی حقوقشان از بیت المال را قطع نمی کرد، همین خوارج تا آن لحظه آخری که قبل از جنگشان حقوق سران خوارج از بیت المال حضرت همان اندازه ای برایشان قائل بود که برای نزدیک ترین یاران خودشان بود، در مورد مخالفان عقیدتی اگر کسی ادعایی دارد او باید ثابت کند، حضرت امیر اتفاقا با مخالفان عقیدتی با غیر مسلمان ها هم حقوقشان را رعایت می کرد، اولا احترام آنها رعایت می شد کرامت آنها رعایت می شد، کرامت انسان ها خیلی مهم است. مهم است که یک انسان زیر پا گذاشته نشود و تحقیر نشود، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، ممکن است یک حکومتی اقتصادش درست باشد حتی دموکراسی اش هم درست باشد اما انسان ها در آن کرامت نداشته باشند مثلا چه طوری؟ شما حق تمام رفاه یک انسانی فراهم کنید اما ذلیل و خوارش کنید یا عملا به گونه ای باشد که او خوار جلوه داده شود، حضرت وقتی که وارد شهر انبار شدند مردم دور حضرت حرکت کردند و دنبال حضرت راه افتادند، حضرت آنجا به عنوان یک حاکم هست، من دیدم بعضی ها می گویند نه پس چرا پیغمبر وارد مدینه شد مردم استقبال کردند، اولا در هیچ جا نداریم مردم دنبال پیغمبر بدوند و پیغمبر سوار مرکب باشد و مردم بدوند، فیلم هایی که می سازند سند تاریخی نیست، ثانیا پیغمبر وقتی که وارد مدینه شد حاکم نبود، پیغمبر خدا بود ولی حاکم مسلمان ها هنوز نشده بود، حضرت امیر حاکم مسلمان ها وارد شهر انبار می شود مردم می دوند حضرت با آنها برخورد می کند که چرا این کار را  می کنید. این راجع به مسلمان ها و راجع به غیر مسلمان ها هم می گویم خدمتتان، حضرت در زمان ضمام داریشان داشتند از یک منطقه ای رد می شدند دیدند یک پیرمرد نابینایی مشغول گدایی است، سوال کردند که چرا این دارد گدایی می کند؟ بعضی ها گفتند نصرانی است این مسیحی است، گویا حالا که مسیحی است خیلی مهم نیست، حضرت فرمودند که تا زمانی که جوان بود از نیروی کاری اش استفاده کردید حالا که پیر شده می گویید نصرانی است؟!، دستور دادند از بیت المال تأمین کردند، این را هم دقت کنید که دستور دادند از بیت المال تأمین کنید ظاهر بر این نیست که بروید یک صد هزار تومان بهش بدهید، یعنی اینکه زندگی اش دیگر کامل تحت پوشش بیت المال باشد، حضرت حاضر نیست یک آدم مسیحی در حکومت اش ذلیل باشد کرامت انسانی اش پایمال شود . گدایی و تملق و دنبال حاکم دویدن بر خلاف کرامت انسانی است، ما گاهی می بینیم در بعضی حکومت هایی که دیکتاتوری نیستند اما اینها رعایت نمی شود.


درباره همین حفظ کرامت حضرت سفارش می کند که حاکمان به سراغ فقیران بروند نه فقیران به سراغ حاکمان،  حاکم دنبال فقیر می رود تا حدی که فقیر متوجه نمی شود این حضرت امیر است بعد از اینکه حضرت به شهادت می رسند متوجه می شود. وقتی که حکومت به دنبال حفظ کرامت انسانی باشد طبیعتا در زندگی خصوصی مردمش تجسس نمی کند و حریم آنها را حفظ می کند.لذا حضرت اجازه نمی دادند که کسی از عاملان حکومت در زندگی خصوصی مردم دخالت کنند. حکومت آن امام جایگاه ویژه ای داشته اند. 


. 




 


ارسال شده در توسط علی


بسم الله الرحمن الرحیم-بحث تقیه- یک بحث عقلی است مسائل ایدولوژِی بحث سلیقگی نیست حتی بعضی از  متفکرین هنر سلیقه هم درچهارچوب   درک  هنر را درک احساست هنری عقلانی میداند- که عقلا درهمه جا درموضوع به یگانگی میرسند ولی دراحساست هنریمولود فرهنگ وتاریخ وفضا وافکار فردی وجمعی   که بصورت خاصی که هنرمند میفهمد  وبصیرت خاص پیدامیکند تبلور وظهور پیدا میکند- استادشیمی من دردانشگاه شیراز دکتر معصومی بیان میکرد علم شیمی   دونوع است یامسائلی که درگذشته حل شده است فرد  انهارابکار میبندند- این فرد تکنسین شیمی است- شیمی دان کسی است  به شم میرسد  =اینتیوشن= شم یعنی شیمی رابنحوی دیگر میفهمد اگربگویم درک نمی کنید- همچنانکه مدتها درانگلستان من  انرادرک نمیکردم- روانشناسان میفرمایند دختران  زمانی به شم میرسندکه مردان رابخوبی درک میکنند بچه وخانواده رابخوبی درک میکنندمردان دراینمورد ضعیفتراز خانم ها هستند وانها درکارها به شم میرسند-قران میفرماید- چرا زمانی که مردم میگویند ما هیچ راه نجاتی نداریم وخداوندا کسی رابفرست که مارا از ازاین ظالمین نجات دهد حتی بعضی از انبیا  علیهم اسلام  الاجمعین  طلب همین موضوع میکردند- احکام الهی  بعضی  واجب ومقید است تغیرتندارد درهمان چهارچوب  باید عمل کردمثلا زکات  وخمس - بعضی ها  تاکید شده است   ولی مثل انفاق به چهارچوبی مقیدنیست- تقیه از نوع دوم است- درشرایط امده است مستکبرین وظالمین  زمانی که  همهچیزرا  بخوبی  میفهمند ولی راه شیطان انهم باجنایات زیاد طی میکند ومردم رامستضعف و  فقیر وبینوا وبدون ارزش انسانی تصور میکنند که هم افراد بایدعبد انها باشند- وخیری ازانهابهمردم نمیرسد جز شر-وازهمه مهمتر دین راستین مسخره وباطل میدانند ودر نابودی ان سعی وافر میکند وانواع  فریب رابوجود میاورند-ومردم درشک هستند- باید بنحوی عمل کرد  کهمشروع وعقلانی ودرچهرچوب  عقل ودین -تاکشتن کسانی که دستانها  بعنوان  پیاده نظام جنایتمیکنند درابعاد  فیزیکی ومعنوی  اجازه پیدامیکنند درغیره اینصورت   که یکنوع لیبرالیسم است تقیه معنا نمیدهد- شخصیتی بنام  استاد پرورش  رحمت الله علی ه اهل اصفهان که پس ازانقلاب بهسمت وزیر اموزشوپرو شد   واز استراتژیست حزب جمهوری اسلامی بود  وقبلا ازبرزگان حجتیه در اصفهان بودند- ایشان فهمیده بود- که شاه هم از بهاییت میترسد وهم از حجتیه ومسلمانان وسرانجام بنفع  بهاییت  خواهد رفت- ایشان را زندانی کردند- درزندان ایشان همین مطلبرا به ساواک گفتند- درنتجه هردو رابه جان هم میاندازد-به انها میگوید اگر شاه یک شاه لیبرال شود منامامالخمینی رحمت الله علیه رابخوبی میشناسم کاری باشاه نخواهد  داشت   یک مثال ازیک فیلسوف فرانسه میاورد- که هرگاه من کلاه وشال گردن کت وبارانی اویزان میکنم وبرق رفته است که باید درشرایط سخت فرانسه بوده است تصور میکنم یکی دراطاق است-جریان ظالمین به اینجامیرسد-هرچه نصیحت کنند  فکر میکند فریب است وباور نمی کند- کلمه در عر است عقیم از عقم   در سیاست یعنی شریک سودی نمیدهد-که اولین بار   هارون الرشید انرا برای فرزندان خود بکاربرد ایشان فردی دنبال امام  امام موسی بن جعفر  صلواته الله علیه  صلواته الله و اله والسلم  فرستاد- که ایشان بیایند وان خبیث  اتمام حجت کند کسی رادنبا ان عظمت نفرستاد وایشانخودشان امدند  وگف فقط دربان درب را  باز کند هیچکس حق   رفتن ندارد درب که بازشد رعدوبرقی عظیم زده شد بدون دستار =عمامه وبدون کفش دوید واستقبال ایشان رفت وامام  عظیم الشان  پرسید هدف شما از امدن من چیست- او گفتمدتها است شماراندیدم دلم تنگ شد وبعد  هارون الرشید  مامون   را جلوفرستد که درب رابااز کند وگارد امام ر علیه السلام صلواته اله علیه واله والسلم- تاخانه  مشایعت کند درراه امام علیه السلام  بهسمتمیرفت دم گوش مامون  خبیث فرمودند تو بهحکومت میرسی مواظب پسرم رضا علیه السلام صلواته الله علیه واله والسلم باش نفرمودند که حکوم ترا به ایشان بدهد  یعنی اسیب را ازایشان دور کن مامون درباز گشت از پدر جریان پرسید ایشان گفت حق باانها ولی سلطنت شریک نمیپذیرد عقیم است عقم سودنداشتن معنی میدهد- قیامها شروع شدهبود ولی  انقلابیون نه روش بلد بودند وهم جنایتهممیکردند که کاراونها میزدنددربیان  ها که بتوانند زندگانی کنند امام را ان زمان برداران سنی بخصوص درمنطقه ایران بشدت متعصب بودند چزی مانند داعش امروزی وحتیمیگویند مثلا جناب عطارهم کشتند بهترینجا مال تاحید تعصب کمتربود  عثمانی   بود به این  دلیل مولانا به قونیه رفت- البته همه خوبی هارادیدند صحیح نیست بدی هاراهم باید دید ولی میبایست مو رااز  ماست بیرون بکشند- البته توجیه غلط استولی  زیر نیم کاسه -کاسه هم باشد باید دید- عثمانی نمیخواستند فردی مذهبی برای انها شاخ شود- تقیه دران شرایط درست است- وهرکس شراب بخورد  شاخ نمیشود- جناب شمس تبریزی   بهنزد  مولاناامد  سئوالتی کند وایشان فهمید که درمقابل ایشان طفل است به فرزند خود ام ولد فرمودند من پیرشدم شما از  حالا فتوا بده ومن فوق اش ریس جلسه سماع خواهم بود سماع خداوندمنان وگرداش--  برای ایشان طلب شراب صدساله کردند ورفتند پیدا کردند قرار شد درطشتی بریزند وهرکس یک فنجان بخورد مولانا فرمودند انگشتی بران بزنید ایشافرمودند اگر انگشت زدم فقط خودم میخورم وخوداش خورد همه گفتند که سربازان عثمانی هم بودند که ماهم خوردیم  دیدندایشت سرحال تر پرفروغ تر شادابتر شدند وفرمودندبه بیرون برویم ایشان وارد بازار شدندهما مطبوع شد ونسیم عطری پیداکرد قیفعه شداب ایشان همه بازاریانجلب میکردکه ازمغازه این بازدید کنند وهدایایی به ایشان بدهند ومردم بشاش میشدند تا نزدیکه مسجدی  رسیدند ومولانا  فرمود دراینمسجد عرفای زیادی دفن هستنددعایی بکنید وایشاندعای رکردند ودرباز گشت اسب خودراخواستند مولانا فرمودمن هم میایم ایشانفرمود حالاکه مثالشماحل شده است باشید ومثل برق رفتند


 


ارسال شده در توسط علی




از علیرضا هاشمی

یک تحلیلگر می گوید که جنگ نسل کشی اسرائیل در غزه یک قمار پرخطر بود که در نهایت شکست خود را نشان داد و افزایش هزینه های مستقیم و غیرمستقیم جنگ، حفظ آن را برای رژیم دشوار می کند.

محمدصادق کوشکی، مفسر سیاسی و خارجی مقیم تهران، در گفتگو با سایت پرس تی‌وی گفت: رژیم اسرائیل با تهاجم خود به غزه با خسارات حیرت‌انگیزی مواجه شده است که ادامه شعله‌ور کردن آن را برای مقامات اسرائیلی دشوار می‌کند.

این جنگ از بسیاری جهات نابرابر است. بزرگترین تفاوت این است که طرف فلسطینی چیزی برای از دست دادن ندارد و جایی برای رفتن ندارد. آنها چاره ای ندارند جز اینکه از خود دفاع کنند و جنگ را تا زمانی که طول بکشد ادامه دهند."

اما از سوی دیگر، صهیونیست ها چیزهای زیادی برای از دست دادن دارند. کسانی که هنوز در سرزمین های اشغالی اسرائیل زندگی می کنند به این امید به آنجا رفتند که زندگی بهتری در آنجا داشته باشند. اکنون چنین چیزی وجود ندارد و مردم انگیزه خود را برای ماندن در سرزمین های اشغالی از دست می دهند و تصمیم به خروج گرفته اند.

کوشکی گفت که هزینه های غیرمستقیم جنگ نیز خسارت سنگینی بر اقتصاد رژیم وارد می کند.

این فقط افراد عادی نیستند که می روند. سرمایه گذاران نیز در حال رفتن هستند. نیروی کار ماهری که از اروپا و ایالات متحده به آنجا رفته بودند نیز در حال رفتن هستند. وی خاطرنشان کرد: گردشگران نیز از بازدید از منطقه می ترسند.

نیروهای ذخیره نیز که توسط رژیم احضار شده بودند، کار خود را ترک کردند. برای اولین بار جمعیت عظیمی آواره شده اند و رژیم باید مخارج زندگی آنها را بپردازد.»

هزینه سرسام آور جنگ

وی گفت که رژیم به رهبری بنیامین نتانیاهو روزانه 200 تا 250 میلیون دلار
برای جنگ هزینه می کند و در عین حال همچنان به از دست دادن نیروها و تانک ها و خودروهای نظامی خود ادامه می دهد.

این یک قمار پرخطر از ابتدا بود و شکست خورد. این شهرک نشینان صهیونیست هستند که باید تاوان این شکست را بپردازند. نتانیاهو این کار را به هزینه آنها انجام می دهد. کوشکی گفت و هزینه ها به سرعت در حال افزایش است.

این هفته، جنگ نسل کشی رژیم اسرائیل علیه غزه در 7 اکتبر به مدت 100 روز به پایان رسی

-تقریبا 24000 فاسطینی- کشته شدند که اکثر  انها کودک وزن بودند-


 


ارسال شده در توسط علی

 

بسم الله الرحمن الرحیم نظریات شخصی است-کمک نکردن به غزه رد لاین خداوندمنان  است- کمک کردن به اسرائیل مانکی تومانکی است یعنی خر تو خر-یوکنات کنات است اند یور گراند فادر کنات کنات تو استاپ توهلپ غزه-

 

 


ارسال شده در توسط علی


ارسال شده در توسط علی


بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات  شخصی است-درانگلستانمن روزنامه ساندی دی میخواندم این روزنماه بعدا فهمیدم جزو روزنامه ای جنجالی زرد است بهمه نیش میزد  ومیگفتند داستانها جنجالی درست میکند- مثلا یکجوان میفرستاد بهخانه یک هنرپیشه زن که این سئوا ها بکن مثلا دوستپسر دارید واگر دارید چگونه است ونظرشما درباره دوست پسر کدام است بهترین دوست پسر کیست وایا بافلان جوان ارتباط دارید ویاندارید خانم هنرپیشه ایشان را راه نمیدادکه من باید پیس  فیلم  حفظ کنم که فرد فیلمبرداری دارم بزور تومیرفت وچند راهم شایعه میدانست- یافردای  یادمیداد که از  وزیر اقتصا این سئوالات را بکند اوهم بعضی جعلی میدانست- یاکه فرد متفکر اقتصادی  به او اطلاعات اقتصادامریکار میداد که تصور کن با وزیراقتصادامریکا گفتمان میکنی انرا چاپ میکرد- هروقت هندوستان  مثلا کارخانه خواستهبود اول ازانگلستانمیخرید که چون جزو بازار مشترکبود چند درصدی تخفیف میداد  ولی نمیفروخت خانم گاندی یا از امریکامیخرید ویا از شوروی- اینمجله  شروع به  نیش زدن بهندوستان میکرد  دانشویانهند یکخاوبگاه دردانشگا لندن داشت منمیفتم ازانها سئوال میکردمکه انگلستانچنا ایرادی ساندی تایمز گرفته است هرکس باهندی روبرونشود درک نمیکند جوشی ترین ملت ها هستند سکته قلبی درانها زیاد است وقتیکهمیخواست یکهندی جواب دهد سیاه چشمی تقریبا ناپدید میشد ومن کمی میترسدیم وجواب میداد کهانه  نکاتمثبت مار نمیگویند ونکات منفی کهمازیادداریم هردفعه برخ ما میکشند که ما بعضی دستورات انهاراعمل نکردیم وتاحدی گناه فلان حزب است ودانشجوی دگیر که جزو اان حزب بود ماند خروس جنگی برسراوفرودمیایدمن تادی خونسرد شده بودم ریس خوابگاهم بود انهم خونسرد شده بود ازخونسردی من بسیار ناراحت بودند  جواب انگلستان   میشتند ودرخوابگاه ودر   جعبه اگاهای یاجبعه تبلیغاتی میگذاشتند ولیمیگفتند دانشجویان گول میخورند ونباید نوشت-فرض کنید یکبمب اتمی به شهر گلاسکو بزنند  یک انگلیسی میگوید متاسفانه یک بمب اتمی زده شد  ونتواستند انراراخنثی کنند پلیس ترافیک کار خوداش خوب انجامنداد ودستوپاچه شد وبرای اینحادثه امادگی نداشت بترافیکخراب ششد وبیمارستانهاهم خوب عمل نکردند- هرچقدرخونسرد باشید بازانجا بیشتر خونسردمیشوید درباز گشت مسئله پیدا میکنید واین فیلمهای هدی تاحدی خونسردتر هستند که جامعه خونسردبشود خداوندمنان وبه رنگ و زبان سمبل ادبیات ودیدگاه   جامعه درقران  میفرمایدمن مختلف  ایجادکردم  حقیقتامر تازبانخارجی درکنکید ودر غرب یاکشوری نباشید درکنمیکنید که این ایه چه میگوید زاویه فکر ونحو استدلال زمین اتاسمان فرق دارد  ولی متوجه فکرانها میشوید خیلی عجیب است-کلمه بیمارستان  اگر بصورت قید درامد یعنی همدردی ماهم  برای انها ازاینجهت عجیب است-من دردبیرستان  باوجود که پدرم دردانشگاه زبان درس میداد علاقه زیادی مداشتم  وبخاطر پدر مقداری بیشتر میخواندم به ریاضیات وتاریخ علاقه زیادداشتم وکتاب میخواندم درشیراز فردی بو که قبلا  فرهنگیبود و ایشان سریال  مجلات چاپ میکرد وخوداش هم داستاهای تارخی مینوشد مفصل  ومن هرکتاب شیبی  دوریال کرایه میکردم وشب تا نصف شب میخواندم وپدرم سرمیزند مریض میشوی ومنمجبوربودم بخوابم واین عادت درمن   نهادینه شده است- درعوض ظهررا زیادمیخوابم- تاانجمن حجتیه  درشیراز شروع بکار کرد جناب اقای ایت حلبی رحمت الله علیه موسس انجمن حجتیه یکلاس درتهران گذاست کهراجع به دینهای مختلف پاسخگو باشدازجمله بهایت دوم کمویست وبعد مسیحیت ویهودیت بحثهای سیاسی واقتصادی هم میکرد جلوی ایشان راگرفتند وگفتند شاه دستور داده است ایشان ازشاه درخواست یک ملاقات کرد-وفرمودند اعلحضرتا-من دربار دین اسلام ومخالفین چه بگویم- شاهگفت مانن غرب شما راجعه بهسیاست واقتصاد ومانندانها صحبتنکیند  ایشانفرمودند ماعلمی صحبت قابل  قبول است  ایشان گفت بله قابل قبول است حجتیه بوجود امد وشرط مبلغ شدن علمی صحبت کردن وعدم دخول درسیاست بود گروه ای میخواستد  در حجتیه تا نهایتبروند وبلکه مبلغ هم بشوند کاربسیارسخت بود یک طلبه که شانزده سال درمدرسه خان درس  بود ایشان دراصول دین  تحقیقاتمفصل کرده بود که  هفتماه ونیم زندان بود حتی شکنجه کردند بعلت انکه گفتند فیتله علمی راکمی پایین بکش حرف شاه است ایشانفرمودندمن باایشانصحبتکردم کهمن علمی کار میکنم وبهچوجه نمیتوان فیتله علمی را پایین بکشم مگرشاه بهایی شده است که بهایی شده بود جریان ازاین قراربود کندی به سایگون رفت ومتوجه شد استعمار فرانسه وبعد استعمارامریکا فقط  ویتنام  جنوبی  ارایش دادند ولی درکار وصنعت کاری نکردند وچپاول کردند وبهاین راحتی نمیشودتغیر داد زیرا مافیا درانجا تور انداخته است وبسیارقوی است- برعکس ویتنام شمالی وبیکاری سخت در سایگون وغیره وجود دارد بیکاری  خطرناک ترینمسئله است دراسلام  از هفت سالگی پسر زیر دستپدر کارموزی میکند درشانده ساگلی استادمیشود وازدواج میکند ودختر خانم صاحب خانه میشود وبعدهم بچه داری هردوسرگرم میشوندحجتیه بچه های  با استعداد که باورنکردی در حافظه هستند   یک کد از بهایت به انها میدادید مثلا اغنام الله -غنم یعنی گوسفند بسیاری ازمطالب انها مال اسلام ومسیحیت است  مسیحیت افراد گوسفند وحضرتمسیح علیه السلامچوپان  لقب میدهد فوری صفه کتاب مثلابیان  را میدادند ولی هیچگاه انها به درجه مبلغ نمیرسیدند درحالیکه میبایسمثلا انهارابه سروستان میفرستادند زیر انجا دهکده ای که تماما بهیی بودند ودرمدارس پنجاه درس بهایی بودند ویامدارسی که درشهر بهایی داشتند پست خیلی مهم است گرچهانه تبلیغ  اعلامیهای امام الراحل رامیکردند تاگیر نیافتادند مهمبود ولی اگر گیر میفتادند از  انجم حجتیه اخراج میشدند و یک دفعه  نیروهای بسیار ورزیده به منافقین پیوستند دلیلانها پست  داده بودند-جبهه بسیارپست داشت کسی به مرخصی میامد- اضطراب داشت که پست چه میشود واحساس تکلیف میکرد که زودتر برود لذا درشهرستانها مداومتبلیغ کردند شاه بهایی شده سوار گاری شده- شاه مجبورشد ایت الله حلبی رازادکند ریس  حجتیه استان فارس جنابی بود بنام مرحوم اقای مجدی رحمت الله علیه نمیشود بخوبی ایشان  توصیف مکرد من بسیاراز نکات امامت فهمیدممن دراداره کار میکردم مخانم تدیت ریس محترم  دانشسرای تربیت دوساله دختران بود وبه من درس تاریخ  اقای مجدی هم بود که ایشان  علوم تربیتی خوانده بو اگثر یافولیسانس بودندویامشهوربودند-منافقین نزدیک  دانشسرا خانه فردی کلاس درس کرده بودند این دختران انایکه درشیراز قوم خویش داشتند ویا شیرازی بودند  درهفته دوساعت میتواستند  به بیرونبروند تا  نزدیک غروب برای انها برنامه داشتند وخانم تدی هم فول لیسان  تربیتی بود که یک دوره بورس انگستان برای تربیت کودکسان دردانشگاه لندن خوانده بود- ومیفرمود تربیت دختران سختراز تربیت پسران است- بسیار زیرک  وفعال بود اینها ساعتی میرفتند درانکلاس منافقین انها هم بسیارجذاب بخصوص برای دختران کهخانواده  زیادمرفه نداشتند ومیامدند وبرای بقیه تعریف میکردند وبقیههم میگفتند ما فردا بانها روبرومیشویم وبرویم ویاد بگیریم واز اساتید   سئوالات بکنیم جلسه گرفته شد اقایان بیشترفرمودند دولت انهارا تحریم کرده است وانها ازاین مطلب سو استفاده میکنند که بچه هارایکبعدی با میاورید ودرشهرستانها ممکن است که  افراد زیرک ودانا  دراین باره نداشته باشند اینهاراباید واکسینهکرد یاخودما  مطالب انهاردرس بدهیم ویانها بروند وبعد درکلاسهای داضفانی انهاراپنبه بکنیم-معتقدبودندعلم  برروی عینت سوار است نه برروی ذهنیت- ایشان صحبت راشروع کرد احادیث که همهحاج وواج بودن چهمعنا میدهد  وچه قدر سنگین است  درفلسفتربیت  ودرمنطق تربیت غربی واسلامی یک دادسخن داد من گیچ ومنگکرد انجا متوجه اینکارا امام مثلا صادق علیه السلاممیکند انها گیج ومنگ میشود عدهای زیاد  بهسمت امام علیه السلامجلب میشوند وانها با  هویچ چماق کار میکنند واخر امام ا را مسموم میکنند ایشان یک دوره کدهایی وجوابی اماده کرد تعلیم داد و فرمودندهرکس نمره خوب بیاورد ازاد است که برود دونفر رفتند عدهای دیگرهم بودند فردمبلغ کم اورد وگفت تو از قبل ساواک اسلامی امدی و زد وخورد کرد وصورت ایشان رازخمی کرد که ایشان به بیمارستان بردند وبچه ها وقتیکه فهمیدند ازخودبیخودشدند درصحن حیاط  شعاراهی ضد منافقین دادند وبنرهای روی چلوار نوشتند  دور رساختمان گذاشتند وایشان کلاس مفصل گذاشت-بچه هاگفتند شما کد بلد هستید ومنگفتم یکبار نیم ساعت کد خواهم گفت اما کد-من دربیرستان اوائل- بزبان انگلیسی نداشتم وبهریاضیات وفیزیک علاقمند بودم ودربیرون به تاریخ چون پدر من دردانشگاه زبا انگلیسی تدریس میکرد بالاجبار  مقداری برای پدر پدر کار میکردمکهنگویندپسرایشان زبان بلدنیست-انجمن حجتیه هفته ای یکبار درخانه کسی  کلاس میگذاشت انهایی که - نزدیکمنزل من بود میرفتم  بیشتراوقات جناب مرحوم  مجدی رحمت الله علیه بودند- ولیبعضی وقت ها ایشان مسافرتمیکرد جانشین ایشان یک لیسانسیه زبان انگلیسی از دانشگاه شیراز ودبیر محترم اموزش وپرورش بودنددرشیراز درسیلقه لبس گرانقیمتنبود  بینظیر بودند ومثلا ایشان درخیبان  داریوش سابق ئتوحیدفعلی از دور میدیم وبافرادمقایسه میکردم زیباتر ازایشانبود حال پارچه رازجا اوردهبودکی دوخته بودعجیب بود وبسیارهم زیباروی بودند- ایشانکه امداکثر دانش اموز ودانشجو بود  دیدم همه دفتر ها باز کردندبنویسند خیلی تعجب کردم ایشان  درحداکثر احساسات  کدهایی از بزرگلن وفلیسوفان و دیگرافرادسرشناس که بزبان انگلسی  گفته بودند ترجمه کردند-دندان شکن- دفعه بعد من دفتر اوردم به یکی ازبچه ها گفتم دفتر خودت رابده من ازروی رونویسی کنم بعد برای شما بیاورم ایشانفرمودند من اینراکه خانه میبرم چندینفر ازروی مینویسند دفتر خودات رابده ومن برای تومینویسم ومیاورم من ازهمانجا علاقه شدید بزبان انگلیسی پیدکردم سهکلاس  ازاد وسرانجام بریتیش کنسول برای زبان رفتم حتی دردانشگاه در سالهای اخر دبیرستان  درشیراز بهیهودیان مسلمان شده بودن نومسلمان میگفتند دوتا برادران اقایان لیاقت یکازانها درغرب هم کم دارند ایشان دردانشگا شیراز زبان انگیلسی با پدرمن خوانده بود به خانه ما میامدوپدرمن از اوضاع شهر ودانشگاه سئوالت میکرد وایشانجواب میداد فلان استاد که ریس دانشگاه  منازعه کرده استکه بخشساواک از دانشگاه بیرون کن کهمن مثلا یک روز باللگد اینکار میکنم هرچهمیخواهدبشود ومانند این ایشان اطلاعات میداد ومن میگفتم من دانشجو دانشگاه هستم چطورمن خبری نشنیدم وایشانمیفرمودندشمانمیبایست بشنوی کنکور ایشانمراقبت میکرد دراموزش وپروش بو فردی عجیب پدرمن  سی هزارتومان به ایشان داد که عروسی من را   مسئل اش حل کند خانوادعروس فرمودبودن بسیاربایدکم باشد  ایشان تالار اب را باهفتصدتومان اجارهکرده بود وخوداباچند این بندی کرده بودن وگاز اجار کردند خودشان غذا پختند وغیره باپازده هزارتومان تمام شد وپدر سه هزارتومان به ایشان بخشید ولی ایشان  قبول نکرد- دومی معلم زبان دردبیرستان بود مردی فاضل ارام  وسنگین وخندان ایشان  بیشتر روی تخته جملاتی که با توریست  میشودصحبت کرد مینوشت ویادمیداد ومقداریهم  خیلییشتراز کتاب گرامر وده تا لغت میداد ومیفرمود هم  دوچرخه خرید که ساعت دوازه ونیم دبیرستان تعطیل میشد کلاس زاینها یک شروع میشد که بعضی ها باماشین تصادف کردندوبعضی ها بهکسی زدند ودرجوب افتادند ریس مدرسه پلیس راهنمایی اورد که دازبچه  امتحانبگیر وانهافقط حق دوچرخه داشتن  واردمدرسه کردن وتعدادزیادگواهینامه گرفتند تاهمه گواهینماهمه گرفتند وبعضی کتاب لغت  دانش اموزی اکسفورد حفظ کردند که شاگرد اوا کلاس هم شد لذا من  سرکلاس دخترا  تعدادی زیاد کد گفتم کهمدتها دستمیزندند ودرانگلستان هم کد زیاد   نوشتم-ادامهدارد


 


ارسال شده در توسط علی
<   <<   6   7   8   9      >

بهمن 1388
اسفند 1388
فروردین 1389
اردیبهشت 1389
خرداد 1389
تیر 1389
مرداد 1389
مرداد 89
شهریور 89
مهر 89
آبان 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
مرداد 90
شهریور 90
مهر 90
آبان 90
آذر 90
دی 90
بهمن 90
اسفند 90
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
تیر 91
مرداد 91
شهریور 91
مهر 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94
فروردین 95
اردیبهشت 95
خرداد 95
تیر 95
مرداد 95
شهریور 95
مهر 95
آبان 95
آذر 95
دی 95
بهمن 95
اسفند 95
فروردین 96
اردیبهشت 96
خرداد 96
تیر 96
مرداد 96
شهریور 96
مهر 96
آبان 96
آذر 96
دی 96
بهمن 96
اسفند 96
فروردین 97
اردیبهشت 97
خرداد 97
تیر 97
مرداد 97
شهریور 97
مهر 97
آبان 97
آذر 97
دی 97
بهمن 97
اسفند 97
فروردین 98
اردیبهشت 98
خرداد 98
تیر 98
مرداد 98
شهریور 98
مهر 98
آبان 98
آذر 98
دی 98
بهمن 98
اسفند 98
فروردین 99
اردیبهشت 99
خرداد 99
تیر 99
مرداد 99
شهریور 99
مهر 99
آبان 99
آذر 99
دی 99
بهمن 99
اسفند 99
فروردین 0
اردیبهشت 0
خرداد 0
تیر 0
مرداد 0
شهریور 0
مهر 0
آبان 0
آذر 0
دی 0
بهمن 0
اسفند 0
فروردین 1
اردیبهشت 1
خرداد 1
تیر 1
مرداد 1
شهریور 1
مهر 1
آبان 1
آذر 1
دی 1
بهمن 1
اسفند 1
فروردین 2
اردیبهشت 2
خرداد 2
تیر 2
مرداد 2
شهریور 2
مهر 2
آبان 2
دی 2
آذر 2
بهمن 2
اسفند 2
فروردین 3
اردیبهشت 3
خرداد 3
تیر 3
مرداد 3
شهریور 3
مهر 3
آبان 3
آذر 3