بسم الله الرحمن الرحیم-مسئله فرهنگ-یک ایرانی دیپلمه علوم انسانی به لندن امده بود سرانجام سرا زگرفتن مدرک فوق دیپلم نساجی شد—ایشان منزل یک خانواده لهستانی پانسیون شده بود خیلی از انهاخوش اش امده بود وشیفته تمدن لهستانی شده بود ویگفت که بعداز فارغ التحصیلی دوسال درلهستان کارخواهم کردتا این فرهنگ رابخوبی یادبگیرم- یک زن وشوهربودندکه دراوائل جنگ جهانی دوم خانواده انها لهستان به سمت انگلستان ترک کرده بودند اقا دوازده سال داشت وخانم نه سال زبان لهستانی ا ز کانون لهستانی های مهاجر ومراکز علمی انگلستان یادگرفتند ودرزمینه ها جناب اقا از انگلستان مدرک برجسته درمودلهستان گرفته بود هنر وموزیک وتاریخ وغیره وخانم بخاطرعلاقه زیادبه اشپزی اشپزی انگلیسی ولهستانی از لهستانی ها وانگلستان فرا گرفته بود ومدرک درعلوم تغذیه داشت ومیابیست غذاها مطابق قوانین تغذیه باشد-ان زمان انگلستان به کسانی پانسیون ایجادمیکردند وام کلان میداد وایشان باشوهراش این وام رامیگریند ویک پانسیون بزرگ میزنند بچه های ایرانی به من گفتند هر غذائی ایشان درست میکند دست ات رامیخوری ولو نیمرو باشد ومنرادعوت کردند که شبی انجا باشم وصحبانه را انجا صرف کنم ومن گفتم من صبح زود میایم نکته این بود کهمن پرسیدم کدام فرهنگ شما را جذب کرد چون ایشان فرمودند من از یکصد وپنجاه کشور افراد راپانسیون کردم – ایاشن فرمودند اول ایران ودوم یک کشوری من فراموش کردم شاخ اقایان درامد وان پانسیون فروختم این خانه راخریدم کهدوطبقه بزرگ بود وطبقه بالافقط پنج نفرمیتوانست پانسیون شود مهم این است فرهنگ به روز باشد وبخصوص امروزه درسطح جهان حرفی برای گفتن داشته باشددر رژیم منحوس من سوار یک شرکت مسافربری ازتهران به شیراز میامدم هوابسیار گرم بود- یک جناب مهندس ب اقای راننده فرمودند شما کولر را روشن نمیکنید ایاشن فرمودن از تهرانکولر روی سلو گذاشتم ایاشن فرمودندنیازی نبود ایشان جواب داد ماحرف مثل شمارا گوش کردیم دوبارتعمیر جزئی ویکباراخیرا تعنیر کلی کردیم مهندس المانی به من گفت پنج ساعت روی سلو باید کار کند ومن حرف ایشان راقبول دارم مابقیه ماجر بماند یک نکته مهم تاریخی که مینویسیم که استعمار به ما یاد داده است همهاش منفی است بقولی ظریفی احمقی روی کار میاید وبخاطر راحمق بودانش یک میزان ازادی مدهد اسکلت قبلی را داغان میکند که به انحطاط کامل سیده بوده وشروع با ساختن اسکلت جدید میکند وسط راه میفهمد که بایدچپاول کند وظالم میشود وحال باید این اسکلت پهلوی راپائین بیاوریم شایدتاحدودی یکمقداری پیشرفت بکینم ولی کشور اروپائی بیشتر حکمت های قابل قبول خودرابا اب تاب وجزیئات نشرداده اند وتمام پشرفت های خودرا برجسته کردند- یک مقام علمی بسیارسطح بالا دردانشگاه لندن کهمنرابه اطاق خوداش خواند فرمود مقام منیعی درایران فرموده است که مجلات غرب چهارتا است که من انراتهیه کردم وبه کتابخانه دربار دادهام دانشگاه هابه نوبتانرا دراختیار بگیرند وازان زیراکس بگیرند یعنی نخرید ومنرا به ایران دعوت کردندکه شاهنشاه یک مصاحبه باشما میکند وشمادرتائیدایشان سخنراین کنید ومن قبول نکردم- جالب است اخیرا درماهواره جنابی فرمودندکه ما اخیرا سوسیالیست راهمراه باازادی پذیرفتیم صبح بخیر اقا شما هفتادسال عقب هستی وخودات نمیدانی هرنوع سوسیالست دانشگاه هاروارد کهدراقتصاد درسی وپنج سال بیست سال از دنیا جلو بود ثابت کرد بخش خصوصی بیش از بخش تولید ایجادپیشرفتمیکند وعلت پیشرفت غرب دقیقا الگوی اسلامی است- هم بخش خصوصی وهم بخش دولتی وهم بخش تعاونی وجالب تر دقیقا به اینتجه رسیدند که تز انفال را پیاده کنند یعنی بودجه شناور است زیرامعلوم نیست کدام تحقیقاتجلومیافتد وکدام کند رشد میکند بق.ول یک دانشجوی فلسفه دانشگاه لندن بعضی رشدتنی دارند وبعضی کیلودی وبعضی گرمی وفلسفه گرمی است وهرکدام رشدبیشتر دارد واهمیت بیشتر داردابودجه انرا زیاد میکنند وزمانی تشخیص داده شد فعلا رشد ان متوقف است تحقیقات متوقف میکنند تا مثلا ریاضیات جدید ویاوسائلی جدیدی تهیه شود این دانشجوی فلسفه از من سئوال کرد که بوعلی سینا درمسئله ای چنین میگوید وملاصدرا چنین میگوید شما کدام رامیپذرید- منگفتن اطلاعاتی ندارم ولی عقل میگویدحرف ملاصدرا بیادقبول کرد گرچه فلسفه دراین رشد کندی داشته است ولی ملاصدرا درزمانی است تاحدودی فلسفه رشد بهتری پیدا کردبود ایشا سخن ناراحت شد وفرمودند علم تجربی مسلم است رشداش چندی برابر پیشرفت درعلم فلسفه است علم پلکانی رشد میکند فلسفه صخره پیمائی بایدبکنی ولی مادرغرب به خاطرانکه بوعلی سینا به مادیت وسکولاریسیم اهیمت میداده است اهمیت بیشتری قائل هستیم بیشتر دانشجویان ایران دردانشگاه غرب معتقدبه فلسفه علم هستند تافلسفه محض که به چه دردمامیخورد کهجسم در برزخ چگونه باشد ویاخداوند منان الان چه نقشی میخواهد بکشد ما فلسفه اقتصاد- ازادی وعدالت وحقوق بشر ومانندان نیاز داریم