به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان، همه ساله در اوایل دسامبر (آذر) منتشر شد که به معرفی نخبگان جهان اسلام بر طبق شاخصههای مرکز سلطنتی تحقیقات راهبردی اسلام/The Royal Islamic Strategic Studies Centre و مؤسسه آل البیت الملکیه للفکر الاسلامی/The Royal Aal al-Bayt Institute for Islamic Thought :RABIIT در اَمان پایتخت اُردن با مشارکت «دانشگاه جورج تاون» ایالت واشنگتن دی. سی آمریکا میپردازد. این لیست با معرفی مؤثرین افراد جهان اسلام در دو دسته پنجاه نفر برتر و بخش چهارصد و پنجاه نفر بعدی تقسیم بندی شده است.
بنابر اساسنامه و فهرست این مؤسسه که امسال نیز با ده دلار افزایش به قیمت 48دلار و 54 سنت در وب سایت رسمی آن منتشر شد؛ هدف از انتشار آن را آشنایی با فعّالان و کشف نخبگان جهان اسلام معرفی و هر مسلمانی که بیشترین تأثیر بر کشور خود، جهان اسلام و عالم بشریت بگذارد در آن لیست جای خواهد داشت.
عبدالله شلیفر سردبیر این نشریه در این فهرست میکوشد تا چهرههای مطرح جهان اسلام اعم از سیاسیون، عالمان، واعظان، قاریان، آنتی بنیادگرایان، مدیران N.G.O دینی، تاجران، فرهنگ بانان، فعالان اجتماعی، سلبریتیها، ارباب رسانهای را رتبه بندی کند. تغییرات سالیانه افراد برحسب تحولات سالیانه اصلی ترین علت جابجایی این فهرست اعلام و البته از جهات متعددی نیز قابل مناقشهاند. سوگیریهای خاص درباره تعیین معیارها، سبب انتقادهای جدی به این لیست شده است.
در گزارش امسال سیاسیون با اندکی تغییر نسبت به پارسال، به ترتیب رهبران جهان اسلام در کشورهای عربستان، ایران، قطر، اردن، امارات، ترکیه حائز رتبههای نخست شدهاند، که رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدظلّه) در صدر این لیست (دوّمین نفر) جای دارد.
مهمترین تغییر فاحش امسال از منظر این لیست اردنی، عمر بن الحفیظ یمنی است که گوی سبقت را از محمد تقی عثمانی - پدر اقتصاد اسلامی که در 5 سال گذشته در صدر این فهرست بود - ربود. عمر بن الحفیظ نماینده پر نفوذ یمنی 59 ساله برای نخستین بار به سرلیست اصلی و در کنار سیاسیون جای گرفت. عمر بن حفیظ بنیانگذار مدارس بین المللی «دارالمصطفی للدراسات الإسلامیه» در استان بی آب وعلف «حَضَرمُوت» است که با پذیرش طلابی از سرتاسر عالم، به ترویج اسلام سنتی با چاشنی صوفیانه می پردازد. در سر لیست امسال نیز با اندک تغییراتی حضرت آیتالله سیستانی (دامت برکاته) نفر یازدهم و سید حسن نصرالله در رتبه31 و مقتدی صدر در رتبه42 ایستادهاند. دوئل پارسال بن سلمان ولیعهد عربستان به مرحله تازهای رسیده و العوده امسال بن سلمان را پشت سر گذاشت و پیش از او در دتبه دوازدهم ایستاد. العوده از رهبران جریان الصحوه (بیداری) از سال 2017 تا امروز به اتهام تروریسم و توطئه علیه حکومت مرکزی بازداشت است. زبانِ بازِ او در برابر فتوای آمریکایی «بن باز» مخفیترین دلیل دستگیری اوست. در جنگ عراق و کویت، بن باز در فتوایی سیاسی اجازه داد تا ارتش آمریکا (بخوانید کفار) از خاک عربستان برای حمله به عراق استفاده کند که این فتوا برای جریان صحوه غیرقابل تحمل بود و جریان الصحوه با نقش آفرینی العوده، بن باز را شدیدا متهم کردند و به زندان افتاد. ورود «ابراهیم کالین» رئیس اطلاعات ترکیه با رتبه 26 در کنار نصر با رتبه 36 از اسلام سنتگرا در لیست امسال به چشم می خورد.
در لیست 2024 «سیدمحمد نقیب العطاس» - از نسل امام صادق(ع) - مرد برتر جهان اسلام اعلام شد. این اندیشور 92 ساله مالایی از معدود متفکران معاصر است که هنوز دغدغه هایش به صورت آکادمیک وارد پژوهش های ایرانی نشده. بستر منسجم و منظومه وار آرای های فکری او [که ریشه در اسلام سنّتی دارد] توانسته بصورت روشمند به نقد مدرنیته بپردازد. این ویژگی باعث شده که بتوان او را به طیف مترقّیانه از اسلام سنّتی منتسب کرد که مشابه او در شیعه، شهیدین صدر و مطهری اند. عطاس خیلی دقیق با مبانی و مبادی مدرنیته و تجدّد آشناست و نقد او در مورد ماهیت مدرنیته و تفکیک نرم افزار و سخت افزار آن، حکایت از شناختش از لایه های پیدا و پنهان جوهره تمدّن غرب دارد. از ترجیع بندهای مشهور او این است که «مدرنیته و تمدن غرب شتابان به سوی "شدن" حرکت می کند؛ حال آنکه اول تمدّن غرب باید "بودن" خود را ثابت کند!!!» در اقبال بد شرق جهان اسلام همین عدم شناخت و بررسی منسجم آرای العطاس کافی است که بجاست پژوهشگران معاصر در چند رساله دکتری، آرای او را دقیق تر موشکافی کنند.
امسال بانو «عدنا عدن اسماعیل» زن برتر جهان اسلام شد. این بانوی 86 ساله سومالیایی پرستار، ماما و وزیر سابق امور خارجه سومالی است. مهمترین برگ کارنامه درخشان وی در فعالیت های متمرکزش در مقابله با شیوه های سنتی بهداشت و زایمان در آفریقاست. ورق مهمی از دفتر مبارزاتی او، کارزار فرهنگی اش با ختنه زنان است که علی رغم فتواهای تحریمی مفتیان آفریقا، کماکان در نقاطی از قاره سیاه شایع است. ساخت بیمارستانی مجهز در سرزمین مادری و تأسیس دانشگاهی مدرن در فقیرترین کشور آفریقایی باعث شد که جایزه 70 میلیارد تومانی «بنیاد تمپلتون» را در سال 2023 تصاحب کند. (تمپلتون جایزه گرانقیمت غیر دولتی جهانی آمریکایی است که تنها به تمجید افرادی می پردازد که به دنبال کشف شیوه های جدیدند که باعث تقرب انسان معاصر به خدا و معنویت سکولار می شود.)
کریم آقاخان چهل و نهمین امام شیعیان اسماعیلی نزاری نیز با دو رتبه سقوط نسبت به پارسال حائز رتبه سی و دوم شده است. شیخ چهل و چهارم الازهر «احمد الطیب» نیز با دو رتبه سقوط به جایگاه شانزدهم رسید. امسال نیز مثل سالهای قبل نام حضرت آیتالله جوادی آملی (مدظله) صدر نشین بخش دوم شخصیتهای ویژه جهان اسلام است و پس از ایشان آیتالله محمداسحاق فیاض(مدظله) حائز رتبه 53 این رنکینگ شده است.
با توجه به عدم التفات جدی به این فهرست بینالمللی در مجامع حوزوی و دانشگاهی داخلی برای موشکافی این رَنکینْگ، امسال نیز بسان گذشته؛ در فرصتهای آتی به معرفی چهرههای مطرح شده مسلمان در لیست 2023 خواهیم پرداخت.
پیشنهاد میشود شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، مرکز بینالملل حوزههای علمیه، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه الزهرا(س)، دانشگاه ادیان ومذاهب، دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی و... در کنار «جایزه جهانی المصطفی» با تهیه لیستی مشابه، زمینه همکاری و آشنایی نخبگان جهان اسلام را در قالب فهرست 200مسلمان برتر جهان اسلام فراهم کنند. امیدواریم به زودی شاهد انتشار نخستین پیش نویس ایرانی از فهرست مسلمانان تأثیرگذار جهان باشیم
بسم الله اللرحمن الرحیم-نظریات شخصی اس طوفان شان شان که مبد ان اقیانوس کبیر است دارد به شمت ژاپون میرودمداوم هم قدرتمند تر میشود عجیب است کهژاپون در اقیانوس کبیر مانندیک نقطه است چطور همیشه این طوفانها از ژاپون میگذرند بایدیک علتی داشته باشد-دربنگل داش همی سیل عظیمی راه افتاده است ومردم سخت عصبانی هستندکه مداوم سیل قویتر میشود وهیچ کاری نمی کنند- امریکا جلوی ماشینهای برقی چین راگرفته است چین امسال چهارمیلیون ماشین برقی فروخته است که بیشترین ان یک میلیون به مکزیک است امروز صدها شیر دریای وارد ساحلکیفرونیا شدند وگرسنه هستند امریکا حقوق بشر سرش نمیشود وحقوق حیوانات هم سرش نمیشود وماهی وخرچنگ ها که غذای شیراه هستند ههه را صید میکند وحال باید به انها غذا بدهدو -اقای مدی نخست وزیر هند به اوکراین رفته است هررفتاری با اقای پو تین کرده است با اقای زلسنکی هم کرده است الحمدالله وتین سرجای خودباشد-خانواده ای که فرزند درجنگ ازدست دادند فرمودندما دعا میکنیم که-جنگ تمام شود اقای زلسنکی شما یهودیان اگر کسی یکنفرازانهارابکشد قبیله ان فرد رانابود میکنید چطور با نسل کشی وجنوساید اشکار روشن درنزد مردم جهان از روسها خم به ابرو نمیاورید
بسمالله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-مثل هوش مانند درجه زلزله است مثلا درجه دو ریشتهر- نسبت بهیک ریشتهر فرض کنید ده برار است ولی ده به نه سی هزاربرابر است- هوش های این همیننسبت رادارند وپنچ درصد بالترینهوش همین ارتباط ریشتهر رادارند درپاین میتواند اصلی که مسئله راحل کند یدا کنند ولی درهوش پنچ درصد اصل کشف ویاخلق میکنند صاحبان مکتب کهمکتب خلق کردند ازهوش بلای بودند ساده نیست مثلا غزل تعریف کردن قصیده تعریف کردن-برای انکه هوش انسان قوی شودومرتب کار کند همانطور که درماشین موتور مرتب میکنند که اصطلاحا رگلایژ-گفته میشود هوش باید مرتب شودرگلایژبشود-راه ان این است-یک انشا به زبان انگلیسی درسطح درک فرد ساخته میشود همه لغات را معنای انرا داده میشود بجز چندین لغت- میگویند بدون فکر اولین معنای که حدس میزنید بنویسید انشا معنا ندارد وبعداز استراحت دوباره همینامرا تکرار نید تا زمانی که فردمیگوید نمیتوانم حدس بزنم این اولین قدم برای مرتب کردن هوش است- حال معنای کلمه اول بین ده تا پانزده لغت دریک کاغذ سربسته ریر متکا میگذارند ومیگونیدچشم ات راببند یکی رابردار تااا بازمتوجه میشودمعنای درسی نیست تااخر اینکارامیکند نگهان نرم افزارمغر بکارمیافتد معنای دقیق کلمات را پیدامیکند بااین سبک تواستند زبانهای کهن را کشف کنند
علامه طباطبائی(ره) در تفسیر شریف المیزان آنجا که از تحریف قرآن بحث میکنند، مطلقاً تحریف قرآن را به هر شکلی(اعم از نقصان و زیادت و جابجائی) رد میکنند. اما در کتاب مهر تابان که علامه تهرانی(ره) در این زمینه سوال می کنند؛ علامه(ره) میفرمایند:
«بنده یقین دارم حداقل در دو موضع آیات قرآن جابجا شدهاست. یکی آیهای «الیوم اکملت لکم» و دیگری آیه تطهیر.
یعنی دقیقاً همان دو آیهای که ما با اهل تسنن سر تفسیرش دعوا داریم. دلیل علامه(ره) نیز همان دلیل اهل تسنن است که تفسیری که شیعه از این دو آیه میدهد با سیاق آیه نمی سازد.
علامه(ره) در بخشی از جواب می فرمایند:
«در تغییر محلّ آیه: الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ بلى، جاى بعضى از آیات ممکنست که تغییر نموده باشد، ولى البتّه تغییر محلّ آیات غیر از مسأله تحریف است. بحسب ظاهر- واقعش را خدا بهتر مىداند- از اوّل قرآن تا آخر قرآن در دو جا قابل تردید نیست به عقیده بنده که جاى آیه عوض شده است. در جاهاى دیگر ممکنست که بگوئیم جاى آیه عوض نشده و تغییر نکرده است و قابل توجیه است، ولى در این دو مورد به هیچ وجه قابل توجیه نیست. اوّل در سوره مائده است و دوّم در سوره أحزاب است».
در استدلال جابجائی آیه اول علامه(ره) میفرمایند:
«با شواهدى که جمع آورى کردیم وخصوصیّاتى که در آیه هست و آیههاى قبلى و بعدى نشان مىدهد، على الظّاهر بدون
تردید اینجا دست خورده و جاى آیه را عوض کردهاند. این آیه را بعد از محرّمات اکل، بین مستثنى و جمله مستثنى منه قرار دادهاند، تا خلط مبحث شود و چنین گمان شود که مراد از روزى که کفّار از دستبرد به دین مسلمانان مأیوس شدند و در آن روز باید مسلمانان از خدا بترسند، و آن روزى که دین مسلمانان کامل شد و نعمت بر آنان تمام تمام گشت، و روزى که خدا اسلام را بر مسلمین مىپسندد؛ روزى است که مثلًا میته و خون و گوشت خوک و غیرها حرام شده است.»
در بحث آیه دوم نیز علامه(ره) همان دلیل اهل تسنن را می آورند که اینجا امر مشتبه می شود که منظور زنان پیامبر(ص) هستند نه خمسه طیبه.
«و امّا دوّمین مورد که تغییر محلّش بسیار روشن است، آیه تطهیر است؛ و آن در سوره أحزاب است در تغییر محلّ آیه تطهیر إِنَّمَا یُرِیدُ اللَهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا. این آیه هم در جائى واقع شده که به هیچ وجه مناسبتى با ما قبل و ما بعد خود ندارد. زیرا که ما قبل آن راجع به زنهاى رسول الله است، و ما بعد آن نیز راجع به زنهاى رسول الله است؛ ولیکن این آیه با اینکه راجع به اهل بیت رسول خداست، در میان آیات آورده شده است که امر مشتبه شود....در وسط آیه دوّم مىبینی که لحن خطاب تغییر مىکند، و یک جمله نامناسب راجع به اهل بیت رسول خدا وارد مىشود بهطوری که ضمیرهایش ضمیر جمع مخاطب مذکّر است؛ مثل عَنکُمْ و یُطَهِّرَکُمْ، و عیناً مانند وصله ناهموارى است که بخوبى مشخّص مىسازد که ربطى به آیه قبل و بعد ندارد؛ و جاى این خطاب در اینجا نیست. ولى در اینجا آوردهاند، تا بواسطه ملابست، اذهان عامّه را متوجّه زوجات رسول الله بگردانند، و حَسَنه تطهیر و فقدان رجس را به آنها بچسبانند.»
حال بالاخره نظر نهائی علامه(ره) در این زمینه چیست؟! و آیا شما این نظر علامه(ره) را می پذیرید- ؟؟ -حضرت رسول اکرم صلواته علیه واله والسلم به حضرت علی علیه السلام دستور دادند- علی جان تاقران کامل ننویسی با احادیث مربوط به ایات ازخانه بیرون نیا-وحضرت روس الکرم صلواته اللهعیله واله والسلم هرایتی که میامد جای ان ایه درسوره مشخص میکرد وبیشتر تعلیمات را به علی علیه السلام داده بودند وملی احادیث تفسیر ایات را به جهتی اقای عثمان امد قران را جمع اوری کند علم اش راداشت ولی حضرت علی علیه السلام احادیث اش راهمه انهارا میدانست؟؟-چه جهتی داشت که اقای عثمان بشدت مسئول شد که قران راجمع اوری کند- برای تطهیر ایشان حدیث جعل کردند که پیامبراکرم صلواته الله علیه واله والسلم فقط به جناب عثمان گفته استکه قران جمع اوری کند ومرتب کند- هرکس که عاقل باشد جعلی بودن اینحدیث برای او اسان است- ایشان ازمردم خو است همه قرانهای خودرابدهید که قرانه ای که نوشته شده بودهفتادتا بود ازانها اسنخراج کرد وان قرانهاراسوزاند چرا برای کثافتکاری که کرد بود -دونفرندادند یک یک عذاب اخرتی دنیا دانرد یکعذای اخرتی اخرت دارند
بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- بدانید که حضرت ابوالفض عباس صلواته الله علیه والسلم بسیار فرد شیرینی است- اول افراد داری جربزه ومخالف باشد را تحقیق کنید مثل ارتشیان ساواکیان- پلیس وافرادشرور احمق اینهارااول موردتحقیق قراردهید وبدانید سیا باهمه میتواند رفیق شود وبهخدمت بگیرد مزاج اش خاکشیرمزاج است یک روش ضدجاسوسی هیتلری این استنورم ومعمول تلفن هرناحیه بدستمیاورد تلفنه ای زید راکنترول میکند به رمز صحبت میکنند ویانه
بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است-واقعا گاهی من از بعضی مطالب اقایان وهابی حیرت میکنم که اسم علما هم باخودشان یدک میکشند ازافرادمعمولی اهل مطالعه بسیارعقب تر هستند من بهاینجا رسیدم که ایشان درباره حضرتموسی علیه السلام تفسیرقرانی میکردند- اقای کیانی سئوال میکردند واقای خدمتی پاسخ میدادند ایشان جریان روس ادینه کلمه ادینه معناهای چندی شده است ازپیامبراکرم صلواته الله سئوال نشده است هرکس برای خود مطلبی میگوید وازامام علیه السلام سئوال نشده است خلاصه روزچشنی بوده است که درضمن فرعون قول میدهد دریک مسابقه با ساحرین شرکت کند اگرساحرین برنده شدن حضرت موسی علیه السلام- تبلیغ خودر اخاتمه ده وحضرت موسی علیه السلام هم قبول میکنند- قبلازانکه حضرتموسی علیه السلام وحضرت هارون علیه السلام درکوه بودند خداوندمنان جریان راکامل به این دوعظمت صلواته الله علیههما تما م ماجرا را بیان کردکه فرعون طغیانکرده است وباقول نرم با ایشان صحبت کن هرچه معجزه میخواهدبیاور- وسرانجام در رودنیل غرق میشود ویهودیان به فلسطین ببر- حضرت موسی علیه السلام تااخرقیامت میداند-واول والعظم است- دران روز ساحرین انواع واقسام سحرا نشان دادند دراینترنت بزبان انکلیسی انواع راشرح دادند مهم این است تصور میکردندساحرین روح میبخشند- مثلا یکجعبه بودند هرکاری میکردنددرب جعبه باز نمیشد است- ساحر وردی میخوان دمثلابرسر جعبه مشتی میزد درب جعبه باز میشد یک طبقه بالامی امد که دردرون ان اینه وپارچه غیر بوده است- انهاتصور میکردند که روح پیدا کرد- یک ترسی حضرت موسی علیه السلام درا روح ایشان بوجود امد باکمال وقاحت میفرماید حضرتموسی مثل ما ادمی معمولی ومی-ترسد اینجا عظمت امام علیه السلام مشخص میشود که این ترس چیست- اولا حضرتموسی علیه السلام فردمعمولی نیست اولوالاعظم است شما به کسی اولوالاعظم است میفرمایدفردمعمولی؟؟درثانی ایشان همه جریان را تاروزقیامت میداند وخداوندفرمودند فروعون طغیانکرده است وسرانجا دررودنیل غرق میشود وشماها یهودیان به فلسطین ببرید-چه ترسی است اما حضرت موسی علیه السلام- دوتا ترس داشت- یکیبگویند بخصوص خود فرعون ایشان هم ساحر است وروح میبخشد وازانها یادگرفته است وساحربزرگ شده است وانها شاگرد ایشان بودند که رخ داد ودوم قریب به این مضمون که ساحرین هفتاد دوتا بودند انهارا شهید خواهد کرد واین هم ترس دوم بود که هردوترس رخ داد- خداوندمنان از اینجهت فرمودندترسی نداشته باش
بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- دو روز قبل متاسفانه شنیدیم که حضرت جناب اقای العصفور رحمت الله علیه به رحمت الهی رفتند- بهحق یک شخصیت تاریخی وعلمی استان فارس بودند- جای ایشان تا ابد خالی است تاریخچه ایشان در سابق درشهر بمبی بودند برادر ایشان فامیل بمبی روگرفتندایشان درسطح خودتاحد اعجاز میرسد- که همی نقدربگویم ما ایشان در پارک نزدیک خانه میدیم که همیشهصورت ایشان میزد و لباس- ساده شیکی مپپوشیدند واستادزبان عرب ی بودن نقش اجدادی در هند- وکتاب قران رامطالعه میکردند ورزی من ازایشان سئوال کردم که بقول خارجیان هابی شما چیست یعنی تفنن- فرمودندمن نهج البلاغه را حفظ کردم ومیخواهم بزبان ساده عربی تفسیر کنم – من گفتم انرا چاپ میکنید فرمودندخیر فقط برای خودم است—وکلاس کنکور زبان عربی ایشان درشیراز همتایی نداشت مادرمن بعداز پانزده سال در اموزش وپرورش هوس دانشگاه کرد قبلا هیچ مطالعهای نداشت نزدایشان رفت که عربی یادبگیرد مداوم مایوس میشد وایشان دل وجرئت دادند وتشویق میکردند ودرزبان فارسی چند شعر ومطلب رابه ایشان یاددادندوایشان درکنکور عربی راصدزدوادبیات فارسی بالاتراز هشتاداوردند- جناب اقای العفور اخرین دوره دردانشکاهتهران که استادایشان حضرت ملک الشعرا جناب اقای بهاربود وفرمودند ایشان یکلباس فیدمیپوشید و به ایشان ترغیب کردنکه کروات بزنید ایشان نپذیرفتند وبایک کلاه عرق چین سفید سرکلاس امدند ویک دفعه من یک شعر عرفانی ترجمه کردم ومقداری به شعر گفتم ایشانفرمودندحال وقت اینمسائل نیست روی مطالب ملی ومیهنی کارکنید که تاحدی زیادمورد توجه ایشانبوده است وفرموده است دروضع مردم دقت کنید ما اشعارناب داریم- وعجیب مذهبی بودکهنگفتنیمن دریک جلسه شاگردان ایشان خواستم واردیکمتن زیربنای درموردی ازیکمقوله اسلامیشویم فقط پنچ دقیقه بهمن فرصت دادند بعد ایشان انمطلبراگرفت باورنکردنی بود که سئوالاتی که یهود ومسیحیت واهل تسنن وسکولار میگیند همه راپاسخ دقیق داد- جد ایشان در شهربمبی استاد زباه عربی در دبیرستان ها بزبان انکلیسی واردو تدریس میکردند ودرحوزه شیعه برای طلبه بزبان اردو انگلیسی زبان عربی را تدریس میکردند یک پست بالا به ایشان دادند اقایان هندی معترض شدند که ایرانی به هندمیایند وپست بالا میگرند که باید مال هندیها باشد ایشانمیفرماید دیگر جا ما اینجا نیست هرچند عذر خواهی میشود قبول نمی کنندوبه شیراز میاند دراخر شهر یک اطاق بزرگ میگرنند وانجا زندگانی میکنند وپول خود را بامهارت درتجارت واردمیشوند که بنظرحقیر درتجارت چای وکم کم بهثروت میرسند—وایشا تصورنمی کنم حتی یکبار درزندگانی اخم کرده باشند حافظهای نگفتنی کهتمام کت دیرستانی ودانشگاهی حفظ بودند وقتیکه بچه ای دبیرستان نمونه میگفتند ساعت دیگر امتحان طبیعی داریم ده دقیقه اخر اجازه بدهید که مطالعه دکنیم ایشان کتابرا میگرفت صفحه خاصیراباز میکردویک سئوال میکرد درجواب درستمیماندند وایشان انراشرح میداد ومیفرمودچراخوب درس نمیخوانید ومیگفتن کلاس مختلف کنکور مطالعه میکنم ایشاشهرت دارددریک جسله معلمین فردی ازایشان درباره ایشان فرمودند ا ایشانهمیشه مدریرت وبارزس امتحانات نهای ششم بود سرجلسه ورقه یک دانش اموز میدید ومیفرمود جونمرگ شده نوک زبای ان این است یا شاگرد میخواست ورقه تحویل دهد بهایشانمیگفت مگردرحال هپروت هستی صفحه فلان که اینطورشروع میشود برو ازنوبنویس- همه مراقبین رابیرون میفرستاد –کهبروید میوه وشیرینی بخورید روی تخته سیاه درس میداد-وزنگ تفریح من بحثی منطقی – اسلامیمطرح میکردم وایشامیفرمودند فلان پرفسور فرانسونی اینطورحل کرده است ومن راهحل خودر میگفتم وبسرعت بیان میکردندمنبع شماچیست ومن چندمنبع را میگفتم یک روز درخیابان باهم برخورد کردیم وفرمودند منخیلی سعی کردم تلفن شمارپیداکنم نشد واز شما کمک میخواهم- ایشان دکترای ادبیات فارسی دریک دانشگاه ازاد میخواند ویک ماموریت داده بودند یک کتاب برای دانشجویان بنویسد ودرضمن یکسال ایشان بهروسیه ودانشگاه مسکو رفته است که درباره تحلیل ادبیات فارسی انجا بخواند- ایشاخونده بود اس بایدچندمقاله تحقیقاتی انجام دهد یک موضوع داده بودندکه حتی درسطح مرجعیت دنی ایران خوانده نمیشد ودرسطح عرب تعداداندکی میتواستند دراین مقوله بحث کنند بهمن فرمودندفلانی شمامنبع زیادبلد هستی کتابی دراین موضوع خواندنمن گفتم در سطح هفت وهشت صفحه میتوان حرفهای بزنم ولی شما به حوزه خاص بیاید استاد دهقان یک نحوی یادگیر کلاسیک خاص خود دارد-که بامن دریکجهت است وایشانزد ان استادمعزرسیدند وفرمودند بحثی عمیق وبازوای خاص است سادهترین کتاب اش فلان است ایشان فرمودند که من پنچاه صفحه یا بکیرم کافی است که بقه کتابرابخوانم وبعد انسا پردازی کنم ایشان فرمودند امکان ندارد درس شروع شد سه ساعت درسه سطر ایشان عینک رابداشت ومداد روی دفتر گذاشت وفرمودند طلبه بیچاره چگونه اینرایادمیگیرد وچگونه من اینمطلب را بهاقایان روئسی حالی کنم تاصفحه پانزده اول بایدایشان حدس معنای لغت بکند هیچگاه درست ازاب درنیامد وکتابی هم نبود منمدتها فکر میکردم که انسان تاچه زوایا وبطون پیش میرود البته اینعظمت مایه اسلام است ایشانفرمودند کافی است اگرمدرک دادند وبه ها ونداندند بهجهنم ورفتن یادش بخیر وانشالله درنزدعلی علیه السلام اینمطالبراعالی میفهمند