بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- نوبت بعد نخست وزیر کماندوی چالش کننده بدتر شدن معیشت مردم را مشخص میکند -که روز دوشنبه است- درانگلستان یا فرد از وزرات امور خارجه است ویا وضعیت- اقتصادی است- زمانی که من بانگلستان میرفتم-پوند سه ونیم دلار بود امروزه هم یورو وهم پون یک دلار است وپول امریکا ترقی کرده است چون ریس مافیا است- همان طورکه اقای پوتین فرمودند امریکا اروپاراهم قربانی خود میکند-خانم لیزا تراس از وزرات امور خارجه- واقای ریشی سوناک که باید هندی باشداز وزرات مالیه که همان وزرات اقتصاد است پیران چه کردند که این جوانان بکنند وهیچ استاد دانشگاه حضورندارد ظریفی فرمودند مافیا امریکا باید نظر دهد خانم تراس بوتکس کرده است وایشان درکناراقای جانسون بودند- تورم را به نزدیکی بیست ودو درصد رساندند-دفعه ای که بسیار در دوران تلخ است کاندید ها همگی ازدرون حزب هستند- خوب مثل فوتبال بعضی کارشناسان فرانسه به مراتب قوی تر هستند- اعلام برنامه انتظار میرود درسا عت دازده ونیم بوقت لندن تشکیل شود-وریاست با اقای گراهام برا دی که درسال -1922 ریاست چنین کمیته ای بوده است- وفقط نمایندگان حزب که جز و ارکان دولت نباشند رای میدهند- ماشه این انتخاب رهبری در زمان نخست وزیری اقای جانسون که اعلام کرد تصمیم گرفته است که استعفا دهد- کشیده شددر هفت جولای- بود- زمانی که امواج انتقادات وزیران وبرای استعفای انها برای نیمکت رزو شدن بود وصدا های زیادی که بیانگر عدم اعتماد درداخل حزب برای رهبری سرداده میشد- اقای جانسون باقی ماند تا بعنوان یک نگهبان سخت گیر برای انتخاب نخست وزیری که حزب میخواست بین هشت کاندید ها انتخاب کند- ایشان هنوزاستعفای رسمی خودرا نکرده است- ایشان بعنوان اولین قدم - باید بحضور ملکه الیزابت دوم برسد- ورسما به ایشان خارج شدن از مقام خودرا اطلاع دهد- البته کسی که انتخاب رمیشود انرا دستبوسی میگویند ولی در خارج شدن گویاچنین نیست- نخست وزیر بعدی- یا وزیرامور خارجه فعلی است ویا وزیر امور مالی اخیر میباشد-که این دو ازبین هشت نفر در دوازده کمپین شانه به شانه امدند -بیش از هشت هفته- توسط اعضای حزب موفق شدند- امتحانات- درباره عقاید انها درمقاله ای درباره بانک لندن- -اخرام مهاجرین به روندا- وبحران معیشت روبه وخامت - که توسط 180000 اعضای رسمی حزب محافظه کار که توسط اعضای خاصی از حزب انتخاب شدند- از 65 میلون جمعیت حاضر درانگلستان بخوبی رشدمنفیرا نشان میدهد درزما پنچاه سالپیش جمعیت انگلستان هشتادوپنچ ملیون نفربودپاسخ ها توسط کارت پستا ل تااخر ستامبر مورد قبول واقع شد
بسم الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- سه امر بسیارمهم است- یکی ضد خرافات بودن ودوم صلح طلب بودن - دیگیری پیشرفت مثبت کردن است- تنها اسلام است به این سه عنصر درست و واقعی وحقیقی توجه کرده است ومابقیه کمیت شان لنگ است- یک جنابی درشیراز هستند که انشا الله درقید حیات باشند ایت الله انجوی - رحمت الله علیه- یک دانشجو نزدمن زمانی که خود من هم دانشجو بودم وایشان را به من معرفی کردوگفتند من درند ایشان تلمذ کردم ارامش پیدا کردم و عقلانی شدم وجدی شدم شماهم بیاید وببینید که همین طور است ویامن تصور میکنم من بادوستم نزد ایشان وبعداز مدتی من هم به همان نتجه رسیدمگویا یک دانشجوی کمونیست امده بود وقتیکه به ارامش رسیده استکفتند فلانی بدردما نمی خوری- وایشان درس را ره کرده است اینها نمیفهمند که یک جرقه غضب الهی درانها است تادنیارا کمونیست نکنند درحالغضب هستندولی باز تمام نمیشود بهجهان همن دیگر میفتند وشیطان مداوم انهارا کوک میکند- \یامبر اکرم صلواته اله درجنگ بدر فرمودندشمشیراز دست من بگیرید که من پیامبر رحمت است وحضرت علی علیه السلام دشمنان خودرا نفرین کرد- کهمداوم جنگ درست میکنندوباید مسلمان کشی کند ودوستان خودرا قربانی کند ایشان مایل بود بشریت را به راحتی به بهشت ببرد حضرت رسول اکرم صلواته االله علیه واله والسلم فرمودندایهای درسوره هود است که کمر من را خم کرد-چرا چون باید گذشت میکرد اگر ضربه میزد کار بزودی تمام میشد- کاری که حضرت سلیمان علیه السلام باجن ودیگران کرد ولبخند را هیچگاه فراموش نکرد وبسیار گذشت کرد ومداوم ارامش راایجاد کرد ولی جدی بود وحضرت علی علیه السلام که\ایه اصلی نبردهابود همیشه خنده برلب داشت وبه همین دلیل که میرغضب نبود گفتند برای سیاست مناسب نیست دمکرا کردستان وکومله احمق های عصر نوین هستند- یکاز شعب کمونیست ایرانی که بسیاربه حزب توده نزدیک است کمونیست تا همیشه روز کارگر دریک کشور جمع میشوند ان سالدرایتالیا بودند نمایند ان فرقه به ایتالیا رفته است ومیزی درست کرده است کتاب هاپی که نوشته است وبزبان خارجی ترجمه شده است واقدامات ی کهکرده است عیچ کس انهاراقبول نکردد تا بگویند ما صلح طلب هستیم و مجلس یا یا پارلمان راقبولداریم کومله که جای خودرادارد میرغضب است قران همین را میفرماید انها را یک دست میبینید- درحالیکه قلوبانها ازهم متفرق است وضدهم میشوند-عصر هجر ایمانبخداوندمنان استدلالی بلدبود اخیرا یک حیوان نازک ژله ای ته اقیانوس کشف کردند که از طریق استخوانهای ماهی ها که ته اقیانوس میریزد زندگانی میکند ونمیتواندبیشاز چند سانتیمتر حرکت کند اگر کمی فشاراکم کند متلاشی میشود وهنوز نتوانستند ان فشاررابوجود بیاورند- دمکرات خرده بورواژِ ی است- کومله دنبال حقوق کارگران بادمکرا نبرد کرده است خورده بورژوازی دیکر جزو امپریالیست محسوب میشودوبااو نبرد کرده است چونقدرت مذهب وایران را فهمیده است دوباره با حزب دمکرات کردستان متحد شده است یک دوستی درانگلستان میگفت من نمیدانم هر حقیقتی که درایران ماید کارکاتور میشود اقای مارکس میفرماید هرگاه امپرلیست بهاوج تکامل اقتصادی رسید ازان زمان ببعد به کارگر زیادنیاز ندارد لشگرهای بیکاری درست میکند وجهانراهم میباعد انز مان اگر کارگران به فلاکت افتادند کمونیست میتواند تاحدی مسائل حل کند حزب دمکرا تصور میکند خرده بورژوازی یعی بقال وچقال- هنوز خرده بورژوازی را نفهمیده است که درفارنسه چکار کرد امد یک جنس دهتوامانی بیست تومان فروخت دانشکاهای فئودالیسم که مثل مورچه حرکت میکردند فعال کرد وتحقیقات کرد وبشدت درهمه زمینهای جلو رفت- وهرکس دریران بیاد از حقوق همه دفاع کند انهم درچهر چوب اسلام ناب وگرنه درپیشانی اش نوشته است مایوس از رحمت الهی یعنی جهنمی -
بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-بخاْطر بزرگ داشت ماه محرم- پانزدهم در انسان دو بعد ویا دو فرستنده- یک رحمانی ودیگری شیطانی نفس الرحمانی بىنبال کلمه الله هی العلیامیروند که کلا پر حکمت – وهمیشه غالب در عقل انسانی است- ا ین کلمه نفش اش ضد نفش سفلی است که کفار بدنبال او هستند وپوشنده حقایق وحکمتهاهست ولی پراؤلذت وپراز جاذبه دنیایی است- اولی بوجوى اورنده وحیات معنوی ویک زندگانی پر نشاط معنوی ایجاد میکند- حیات سفلی یک حیات غریزی ودنیائی است گرچه سختی دارد وسریعتر بدست میاید وچون دراین زمینه زیادکار شده است انسان رادر خود غرق میکند- بهمین دلیل طرفدار های خداوندمنان کم هستند- ولی در اخرالزمان روبه فزونی میگذارند- وافراد یک پوسته نازک ازدین برای خود حفظ میکند- درحقیقت مرند ومنافق است واز جهتی غاصب است ودراین نوع زندگانی حردمندان چائی ندارند ونیازی به حکمت های متعالی نیست- بهمین دلیل است که قران میخواد تا ثواب ببرد ولی تدبیر وتعمق نمیکند که جریان محمد رضا شاه وحضرت رهبر معظم و مکرم امام الخمینی رحمت الله علیه قران درس یاد بگیرد- در طول تاریخ گرچه خداوندمنان بسیار عظیم الشان میدانستندولی بیانات بت کههمان بیانات مردمی نادان وفله وحاکمان طاغوتی میخواستند دردهان بت میگذاشتند- وانرا قبول داشتند-معادی هم نیست –پس لقالله هم نیست همچیز در این جهان خاکی پایان می یابد- هم قریش پیمان شکنی کرد- هم معاویه یزید هم سیاست معاوییه را وخود بهحکومت رسیدن برخلاف پیمان نامه بود کهخداوند سخت کسانی با رسول اکرم صلواته الله پیمان میبندند وبعد نقض میکند بشارت عداب سخت دردنیا وعذاب عظیم و الیم دراخرت وهچگونه ارزشهای والا وحکمت متعالی ز این افراد دیده نمیشود داده است وانچنان که حضرت نوح علیه السلام فرموده است نسلهای فاسد را بوجود میاورد راه ایمان بدون کمک الهی امکان ناپذیر است ایاک نستعین- باینات عمربن سعد وشمر وابن زیاد با بیانات اما حسین علیه السلام واصحاب اش بخوبی سیر نزولی درک افراد از دین را نشان میدهد- در پیمان اطاعت از رسول اکرم صلواته الله علیه در رضوان شکستند- ولی متنبه شدند وبیعت را تجدید کردند وخداوندمنان انهارابخشید وباران وسکینه وارامش برانها مستولی کرد ولی در کربلا هم پیمان شکستند وهم توبه نکردند و هم بالاترین جنایت را که کشتن بی گناهان را عمدا بی جهت کشتند- و رحمانیت ورحیمیت که میابیست بین مسلمانان ساری وجاری باشد خشونت بی دلیل جاری وساری شد محمد بن عثمان که پسرعموی یزید ملعون غاصب بود بدروغ دروصف یزید ملعون برخلاف انچه که شایع بود تبلیغات کرد ومردم قبلا میگفتند تنها عبدالله بن حنظله بن ابن عامر به شام فرستادند تا حقیقت را روشن کند ولی امروزه معتقد هستندبا گروهی رفته است- یزید چون فهمید عبدالله ازطرف محمد امده است- حماقت کرد اورا اردکاخ کرد- کاخ راهروی باریک وکف ودیوار از سنگ سرخ بوده است وسقف شیشه بوده است ایشان را در اطاقی هدایت کردند که فرشی-مرصع به جواهرات وطلاکاری بود- ایشان نگهبانی خواست وگف روی این فشنمیتان نماز خواند یک زیلو ویا حصیری بیاورید- و چیزی پیدا کردند وغذا در ظرف طلا ونقره بود باز ایشان سفالی را خواست-هرچه گشتن پیدا نکردند وایشان انرارعبارخودریخت وخورد وناگهان هم همه ایکه درواقع ورود عناقریب یزید بود درب باز کرد ومتوجه کنیزان بالباس ناجور شد- یزید امد ودخل اطاق شد وروی صندلی نشست با کمال تعب گفت این فرش راوردند؟ ایشان توضیح داد وبعذ گفت من امروز خیلی خسته شدم شماهم ازراه امدی بسیار خسته شدی برنامه ای ترتیب که خستگی را برطرف میکند وبه سالون رفتند وتکیکه به متکاهای مرضع کردندوارکستر امد وت تا پاسیاز شب برنامه اجرا شد وایشان حشت زده به اطاق امد وتاصبح نخوابید ومداوم اسمان رانگاه میکرد که سنگی نیاید وصبح میخواست ویزید گفت رسم ما سه روز است بعد باهدایا اورا فرستاد وجریان بهمردم دینه گزارش داد تازه مردم میفهمیدند که امام حسین علیه السلام چه میگوید
بسم الله الرحمن الرحیم-لتَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ «112»
(مؤمنانِ مجاهد،) اهل توبه، عبادت، ستایش، سیاحت، رکوع، سجود، امر به معروف ونهى از منکر و حفظِ حدود و مقرّرات الهىاند و چنین مؤمنانى را بشارت ده.
نکته ها
در این آیه، نُه صفت براى مؤمنانِ مجاهد بیان شده است: از گناهان توبه کرده، در مدار عبادت قرار مىگیرند. با زبان، حمد و با پا حرکت و با بدن رکوع و سجود دارند، پس از خودسازى، با امر به معروف به اصلاح جامعه مىپردازند و از مرز قوانین الهى خارج نمىشوند.
توبه از گناه، راه عبادت را باز مىکند، زبانِ ستایشگر همراه با پویایى و تحرّک، آمادگى براى رکوع و سجود در پیشگاه خدا مىآورد، و امر به معروف و نهى از منکر، حافظِ حدود الهى در جامعه است.
کلمهى «التَّائِبُونَ»، نشانهى آن است که مؤمنانى که جان و مال خود را به خدا مىفروشند، مىتوانند با یک انقلاب و بازسازى درونى و اعراض از کردارهاى نارواى گذشته، وارد این
جلد 3 - صفحه 510
میدان معامله با خدا شوند. «1»
عُبّاد بصرى در راه مکّه امام سجاد علیه السلام را دید، به حضرت گفت: «ترکتَ الجهادَ و صعوبَته واقبلتَ الىالحجِّ و لِینَه؟» جهاد و سختى آن را رها کردهاى، به حج وآسانى آن روى آوردهاى؟ آنگاه آیهى إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى ... را خواند! حضرت فرمودند: ادامهى آن را هم بخوان! عبّاد آیهى التَّائِبُونَ ... را خواند. حضرت فرمود: اگر یاران ما این صفات و کمالات را دارا مىبودند، بر ما واجب بود، قیام کنیم و در آن صورت، جهاد از حجّ برتر بود. «2»
در روایتى آمده است که مراد از «السَّائِحُونَ» روزهداران مىباشد. «3»
پیام ها
1- شرط وفادارى خداوند به پیمان خود، پایدارى مؤمنان بر حفظ حدود الهى است. وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ ... التَّائِبُونَ ...
2- جهاد اکبر و خود سازى، لازمهى جهاد اصغر در جبهههاست. یُقاتِلُونَ ... التَّائِبُونَ ...
3- اسلام دینى جامع است، اشک را در کنار شمشیر و عبادت را در کنارِ سیاحت قرار داده است. یُقاتِلُونَ ... التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ ... السَّائِحُونَ
4- آنچه مطلوب است، ملکه شدن کمالات در انسان است. التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ ...
5- تقویت روحیهى رزمندگان اسلام، با ذکر و یاد خدا و عبادت است، نه شراب و موسیقى و ... که در جبههى دشمن است. یُقاتِلُونَ، التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ، ...
6- تحرّک، تلاش، سیاحت، هجرت و خودسازى، در راه کسب کمال و قربالهى ارزش است. «السَّائِحُونَ» (مردان خدا، راکد و زمینگیر نیستند)
7- سرباز ورزمندهى اسلام باید اهل نماز و عبادت باشد. «یُقاتِلُونَ، الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ»
«1». چنانکه در ماجراى کربلا، افرادى مانند زُهیر و حُر، با آنکه سابقهى درخشانى نداشتند، ولى در یک چرخش و معامله با خدا، جان خود را تسلیم کردند و درخشیدند.
«2». وسائل، ج 15، ص 46. سائِح» در اصل از مادّه «سیح» و «سیاحت»، به معنای جریان و استمرار گرفته شده.
و در این که منظور از «سائِح» در آیه فوق، چه نوع سیاحت و جریان و استمراری است، در میان مفسران گفتگو است:
بعضی «سائح» را به معنای سیر در میان کانون های عبادت گرفته اند، در حدیثی از پیامبر(صلی الله علیه وآله) می خوانیم: سِیاحَةُ أُمَّتِی فِی الْمَساجِدِ «سیاحت امت من در مساجد است».
بعضی دیگر، «سائِح» را به معنای «صائم» و روزه دار گرفته اند; زیرا روزه یک کار مستمر در سراسر روز است، در حدیثی می خوانیم که پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: إِنَّ السّائِحِیْنَ هُمُ الصّائِمُونَ «سائحان روزه دارانند».
بعضی دیگر از مفسران، «سیاحت» را به معنای «سیر و گردش در روی زمین»، و مشاهده آثار عظمت خدا، و شناخت جوامع بشری، و آشنایی با عادات و رسوم و علوم و دانش های اقوام، که اندیشه انسان را زنده و فکر او را پخته می سازد، دانسته اند.
wikialkb:
«3». تفسیر نورالثقلین.
بسم الله الرحمن الرحیم-نئریات شخصی است- بنظر میرسد که کلمه اسائحون دو مقوله وحوزه باشد اولنئامی وىوم شخصی - ىرحوؤه نظامی فرد جاسوس که اولا افرادخودی بخصوص بخاطر مسائل اعتقادی و شجاعت موردتوجه قرار دهد ورفع اشکال کند وهمچنی درخط دشمن توحید انا را بخوبی درک کند- چون توحیدناقص باتوحد کامل درگیر میشود واعتقادها انهاوقواین وحدودانها ودلیل حملهانه وتاکتیک نظامی وغیره را کشف کند البته ان صفات دیگرهم بایدلحاظ کند- ودرفردی بدنبال کامل کردن توحید خود بههرجا بهتر میتواند اورا تکامل دهد برود ودرطبیعت اثارتوحیدی را پیدا کند وهمچنی از حدود قوانین دفاع کند وانهارابخوبی یادبگیرد رابطه اساءحون- باماه رمضان بسیاردقیق است چون پیچیدهترین ومهترین ماه تربیت وتکامل ماه رمضان است- وبتواند دراین ماه راه ای تعلیم وتربیت وخودسازی وتقرب الهی بهحدکامل برساند- نَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بایَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ (111) التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ (112)
ترجمه
همانا خدا خرید از اهل ایمان جانهاشان و مالهاشان را بآنکه مر ایشانرا باشد بهشت جنگ میکنند در راه خدا پس میکشند و کشته میشوند وعده است بر او حقّ ثابت در توریة و انجیل و قرآن و کیست وفا کنندهتر بعهدش از خدا پس شادمان شوید بفروشتان که معامله نمودید بآن و این است آن کامیابى بزرگ
آنها توبه کنندگان عبادت کنندگان حمد کنندگان روزه گیران رکوع کنندگان سجود کنندگان امر
جلد 2 صفحه 625
کنندگان بمعروف و نهى کنندگان از منکر و نگهداران مر احکام خدایند و بشارت ده گروندگان را.
تفسیر
خداوند تشبیه فرموده است حال کسانیرا که جهاد میکنند و بفیض شهادت نائل میشوند یا انفاق مىنمایند اموال خودشان را در راه خدایا صرف مىنمایند قواء خودشان را در تحصیل علوم دینیّه و ترویج معارف حقّه الهیّه بکسیکه متاع جان و مال خود را فروخته و در مقابل بهشت جاوید را خریدارى نموده است در آنکه واجب است باو اعطاء شود و الّا کسى در مقابل خداوند مالک چیزى نیست تا بفروشد و عوض بگیرد لذا تصریح فرموده بآنکه وعده داده است وعده که لازم است بر او وفاء بان و حق ثابت در کتب ثلثه نامبرده است و تأکید فرموده بسئوال از آن کس که او وفا کنندهتر است از خدا بعهدش که واضح است جوابش که هیچکس نیست و در نتیجه حکم فرموده است بوجوب وجود مسرّت فوق العاده براى فروشنده در این معامله عقلا بحدّیکه آثار فرح در صورتش ظاهر شود چون بسیار معامله پر فایده کرده که لذّت موّقت مشوب بزحمت و محنت را داده و نعمت مؤبّد و عشرت مخلّد مأمون از هر آفت و عاهت را گرفته است چه کامیابى و کامرانى و کامکارى بالاتر از این است و اوصاف آن اشخاص از این قرار است آنها کسانى هستند که همیشه مواظب اعمال خودشان هستند که بر خلاف دستور و رضاى الهى قدمى بر ندارند با وجود این اگر اتفاقا قصور یا تقصیرى از آنها روى دهد فورا توبه میکنند و انابه مینمایند تا خدا از آنها بگذرد و عبادت نمیکنند جز براى رضاى خدا و حمد مینمایند خدا را در حال شدّت و رفاهیت و روزه میگیرند و نماز میخوانند با اطمینان کامل در رکوع و سجود و امر بمعروف و نهى از منکر میکنند با وجود شرائط آن و آخرین علامت آنها آنستکه حفظ مینمایند احکام الهى را از تصرّف و تغییر و تبدیل اهل بدعت و ضلالت و در مقابل قرآن قانون وضع نمىنمایند و نمیگذارند کسى وضع کند و اگر نتوانستند اقلا خودشان بآن عمل نمیکنند و نیز حفظ مىکنند اوقات نماز و آداب آنرا و نمیگذارند نمازشان از اول وقت تأخیر بیافتد و موانع قبول در آن روى دهد چنانچه در کافى قریب باین معانى را براى این اوصاف از امام صادق (ع) نقل نموده و نیز از آن حضرت روایت شده است که عباد بصرى حضرت على بن الحسین (ع) را در راه مکه دید و عرض کرد جهاد را براى صعوبت آن ترک کردى و حج را براى سهولتش اختیار نمودى
جلد 2 صفحه 626
با آنکه خدا فرموده انّ اللّه اشترى من المؤمنین تا آخر آیه اول حضرت فرمود تمام کن قول خدا را پس او آیه دوم را قرائت نمود و حضرت فرمود وقتى دیدیم کسانیرا که اینها اوصافشان باشد جهاد با آنها افضل از حج است و قمى این مقاوله را از آنحضرت با زهرى نقل نموده است و فرموده این آیه در شأن ائمه اطهار نازل شده چون این اوصاف در غیر آنها جمع نمیشود و امر بمعروف و نهى از منکر و حفظ حدود الهى موقوف بمعرفت تمام احکام است بزرگ و کوچک خفىّ و جلىّ و براى غیر آنها ممکن نیست و عیاشى ره این معنى را تأیید نموده و در مجمع از صادقین علیهما السلام نقل نموده که التائبین تا و الحافظین بیا و نون قرائت نمودهاند بنابر آنکه اوصاف المؤمنین باشند و در روایات دیگرى این قرائت تقریر شده است و بنابر قرائت مشهوره اوصاف مذکوره براى مدح مرفوع شده و خبر مبتداء محذوف است که کلمه هم باشد و بنظر حقیر ائمه اطهار مصادیق کامله این اوصافند غیر از صفت اول چون ایشان معصومند از هر گناه و توبه از ایشان محقق نمىشود مگر بمعنى لغوى باشد که رجوع است یا آنکه توبه از ترک اولى باشد که بعضى قائل شدهاند و حقیر قبول ندارم و در خاتمه پیغمبر اکرم مأمور ابلاغ این بشارت باهل ایمان شده است.
بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- ىو اه 17 18و- سوره برائت- بقول رهبر معزز ودانشمند وفکور اسلامی رحمت الله علیه- درباره این دوایه فرمودند درک ان بسیارمشکل است که مشکلات ان است که ایاقبلاز اسلام راهم دربر میگیرد ویا بعداز اسلام را دربر میگیرد وچر کمک کرددن مالی برای تعمیرات ویاساخت مسجد ویابقول حضرت ایت الله العظمی مکارم شیراز ی برای گرده اجتماع درمسجد هزینه کردن غلط باشد که مشرکین در عمارت کردن هم سهیم باشند- اولا خودایران ودرمنطقه بخوبی درزمانهای گذشتهنقش کمونیست در دولت جناب مرحوم مصدق نقش شاه پرستان ونقش ناسیونالیست ونقش غرب این امرراروشن میکندکه پیشرفتی ایجادنکردند ودست به چپاول سنگینی زدند وباوجودانکه درمذهب دخالتی نداشتند ولی روحیه مذهبی را تضعیف کردند ولی درمنطق فرمودند در ترجمه قران ایات جهاد و خشونت وعدم قبل دمکراسی را درکتب دانش اموزان حذف کنید وکردند انسان غیر مومن دنبال شهرت وجاه ومقام است ودر دورهای کشور بطریق خاصی انرادنبال میکند بخصوص زمانی که مذهب دراوج اقتدار وپرتوجه است درمکه مسءله زعامت- مسجد ونگهداری مسجد و اب دادن - ساقی وسقاپی درمسجد و غذا دادن وغیره بسیار مهم میشود خیلی از قبیله وطایفه ها نقش داشتند ولی بنی امیهچون جمعیت زیایدداشت عنان کاراز دست بنی هاشم خارج کردوسقایر برای بنی هاشم گذاشت که زمان \یامبر اکرم صلواته الله حرت عباس بن عبدالمطلب رحمت الله هم ایشان درسقاپی وتعمیرهم شرکت داشت- همانطور که شاه ملعون ریاست اوقاف بارگاه منور امام رضا علیه السلام برای خود گرفت واز هدایای انجا تعد ادی به ریاست های جمهوری خارج داد مثلا درهند ریس حزب سکوکلار است ولی پولی برای مساجد وکلیسا ومعابد وکنیسا سالانه میدهد تا محبوب شود وبه او رای بدهند- اخیراهم با حجاب درگیر شده است یک نگاه به متن زیر داشته باشید- - در بناى مساجد و بنیادهاى دینى و فرهنگى مسلمانان، کفّار و مشرکین دخالت ندارند. «ما کان للمشرکین»
2- در ساخت و ادارهى مراکز و نهادهاى مقدّس، پول نااهلان را نگیرید، تادخالت و افتخار و توقّع نداشته باشند. «ما کان للمشرکین»
3- عمل به تنهایى مهم نیست، نیّت نقش اصلى را دارد. «ماکان للمشرکین أنیعمروا»
4- نه هر درآمدى مشروع است و نه هر مشارکتى ارزشمند. مبادا به عشقِ آبادانى مساجد، کفّار در امور دینى نفوذ کنند. «أن یعمروا مساجد اللَّه»
5 - کسانى که تظاهر به بى دینى مى کنند، حقّ دخالت در امور مذهبى را ندارند. «شاهدین على انفسهم بالکفر»
6- مشرک همان کافر است. «مشرکین... شاهدین على انفسهم بالکفر»
7- کفر، سبب نابودى و فساد و بى ارزش شدن اعمال نیک کافران است. «بالکفر... حبطت اعمالهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن 7 ما کانَ لِلْمُشْرِکینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللّهِ شاهِدینَ عَلى أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ أُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِی النّارِ هُمْ خالِدُونَ
18 إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآْخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکاةَ وَ لَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسى أُولئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدینَ
ترجمه:
17 ـ مشرکان حق ندارند مساجد خدا را آباد کنند در حالى که به کفر خویش گواهى مى دهند! آنها اعمالشان نابود (و بى ارزش) شده; و در آتش (دوزخ) جاودانه خواهند ماند!
18 ـ مساجد خدا را تنها کسى آباد مى کند که ایمان به خدا و روز قیامت آورده و نماز را بر پا دارد و زکات را بپردازد و جز از خدا نترسد; امید است چنین گروهى از هدایت یافتگان باشند.
عمران مسجد در صلاحیت همه کس نیست تفسیر: از جمله موضوعاتى که بعد از لغو پیمان مشرکان و حکم جهاد با آنان ممکن بود براى بعضى مطرح گردد، این بود که: چرا ما این گروه عظیم را از خود برانیم و اجازه ندهیم به مسجدالحرام براى مراسم حج قدم بگذارند؟
در حالى که شرکت آنان در این مراسم از هر نظر مایه آبادى است، هم آبادى بناء مسجدالحرام از طریق کمک هاى مهمى که آنها به این کار مى کردند، و هم آبادى معنوى از نظر افزایش جمعیت در اطراف خانه خدا!
آیات فوق به این گونه افکار واهى و بى اساس پاسخ مى گوید، و در نخستین آیه تصریح مى کند:
«مشرکان حق ندارند مساجد خدا را آباد کنند، با این که صریحاً به کفر خود گواهى مى دهند» (ما کانَ لِلْمُشْرِکینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللّهِ شاهِدینَ عَلى أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ).
-
- در بناى مساجد و بنیادهاى دینى و فرهنگى مسلمانان، کفّار و مشرکین دخالت ندارند. «ما کان للمشرکین»
2- در ساخت و ادارهى مراکز و نهادهاى مقدّس، پول نااهلان را نگیرید، تادخالت و افتخار و توقّع نداشته باشند. «ما کان للمشرکین»
3- عمل به تنهایى مهم نیست، نیّت نقش اصلى را دارد. «ماکان للمشرکین أنیعمروا»
4- نه هر درآمدى مشروع است و نه هر مشارکتى ارزشمند. مبادا به عشقِ آبادانى مساجد، کفّار در امور دینى نفوذ کنند. «أن یعمروا مساجد اللَّه»
5 - کسانى که تظاهر به بى دینى مى کنند، حقّ دخالت در امور مذهبى را ندارند. «شاهدین على انفسهم بالکفر»
6- مشرک همان کافر است. «مشرکین... شاهدین على انفسهم بالکفر»
7- کفر، سبب نابودى و فساد و بى ارزش شدن اعمال نیک کافران است. «بالکفر... حبطت اعمالهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن 7 ما کانَ لِلْمُشْرِکینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللّهِ شاهِدینَ عَلى أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ أُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِی النّارِ هُمْ خالِدُونَ
18 إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآْخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکاةَ وَ لَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسى أُولئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدینَ
ترجمه:
17 ـ مشرکان حق ندارند مساجد خدا را آباد کنند در حالى که به کفر خویش گواهى مى دهند! آنها اعمالشان نابود (و بى ارزش) شده; و در آتش (دوزخ) جاودانه خواهند ماند!
18 ـ مساجد خدا را تنها کسى آباد مى کند که ایمان به خدا و روز قیامت آورده و نماز را بر پا دارد و زکات را بپردازد و جز از خدا نترسد; امید است چنین گروهى از هدایت یافتگان باشند.
بخش ششم؛ تفسیر آیات 17-18
* مسجدی که برای خدا ساخته نشود ارزشی ندارد
اعمال بهمنزلهی جسم و کالبدی است که اگر بخواهد فایدهای بر آن مترتّب شود، باید روح عمل را داشته باشد. روح عمل عبارت است از: «ایمان به خدا و قصد قربت و انجام کار برای خدا». این روحی است که به هر عملی جان میدهد.
اگر کسی بدون ایمان به خدا و قصد تقرّب به او عملی را هرچند خوشظاهر انجام دهد، عملش چندان ارزش و شرافتی ندارد. درست است که کالبد انسان از کالبد حیوان ارزش بیشتری دارد و ما نمیخواهیم این ارزش را از جسم انسان سلب کنیم، امّا میگوییم آن وقتی شرافت و ارزش دارد که روح عمل در آن داخل شده باشد. در این صورت عمل کامل است.
نمونههای زیادی از این حقیقت را در زندگی میبینیم. خیلی از چیزهایی که از مردم سرمیزند بهظاهر خدمت است، امّا ارزشی ازنظرِ خدا ندارد. این برای ما خیلی مهم است. چهبسا کسی کارهایش موردِ اعجاب باشد؛ مثلاً مسجد میسازد، امّا انگیزهی او الهی نیست. این کالبد عمل، ارزش و شرافتی برای او بار نمیآورد و موجب شرافت انسان در نظر جامعهی اسلامی و حکومت الهی و خدا نمیشود. این عمل بکلّی بیارزش نیست، امّا آن ارزشِ کامل و انسانی را ندارد.
* تفسیر سوره برائت، حضرت آیتالله خامنهای، صص 153 تا 159(خلاصه-). - در بناى مساجد و بنیادهاى دینى و فرهنگى مسلمانان، کفّار و مشرکان دخالت ندارند. «ما کانَ لِلْمُشْرِکِینَ»
جلد 3 - صفحه 392
2- در ساخت و ادارهى مراکز و نهادهاى مقدّس، پول نااهلان را نگیرید، تادخالت وافتخار و توقّع نداشته باشند. «ما کانَ لِلْمُشْرِکِینَ»
3- عمل به تنهایى مهم نیست، نیّت نقش اصلى را دارد. «ما کانَ لِلْمُشْرِکِینَ أَنْ یَعْمُرُوا»
4- نه هر درآمدى مشروع است و نه هر مشارکتى ارزشمند. مبادا به عشقِ آبادانى مساجد، کفّار در امور دینى نفوذ کنند. «أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ»
5- کسانىکه تظاهر به بىدینى مىکنند، حقّ دخالت در امور مذهبى را ندارند. «شاهِدِینَ عَلى أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ»
6- مشرک همان کافر است. لِلْمُشْرِکِینَ ... شاهِدِینَ عَلى أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ
یک کار مشکل قبلا یک کمی اسان میکند ویک هشدار میدهد--خداوندمنان7- کفر، سبب نابودى و فساد و بىارزش شدن اعمال نیک کافران است. بِالْکُفْرِ ... حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ-- رای مؤمن سزاوار نیست دوست سری و محرم اسرار، غیر از خدا، معصومین و مؤمنان انتخاب کند و با کافران طرح دوستی صمیمی بریزد. در بعد حاکمیتی هم همین طور است؛ یعنی رفت و آمد کافران با کشور اسلامی باید طبق قرار دادهای قانونی باشد و نباید در امور داخلی و دینی ما دخالت نکنند، اگر هم خواستند در امور- سپس فرمود:از خصوصیات مشرکان این است که هرگز در جایی که بوی خدای تعالی میدهد با شما همکاری نمیکنند؛ اگر هم خواستند همکاری کنند، فایدهای به حالشان ندارد و شما نپذیرید؛ یعنی اگر خواستند در جایی مسجدی بسازند، نباید قبول کنید. کافر، مشرک، یهود، نصارا و سایر ادیان به دو دلیل نباید برای مسلمانان مسجد بسازند؛ اول: آنها شهادت میدهند که کافرند؛ یعنی حق را میپوشانند. حق این است که خدا شریک ندارد. دوم: اعمال آنها نابود و تباه است.
شَاهِدِینَ عَلَى أنْفُسِهِمْ بِالْکُفْر؛ کافران آشکارا اظهار کفر میکنند و اگر از آنها بپرسند آیا اسلام را قبول دارید؟میگویند: خیر. اگر به مشرکان بگویند: آیا خدا را قبول دارید؟ میگویند: بله، امّا بتها هم شریک خدایند.
کسی که خدا، اسلام ، پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام را قبول ندارد چرا برای مسلمانان مسجد میسازد؟ بیشک خدعهای در کار است و ضررهایی برای مسلمانان وجود دارد که شاید ظاهرش منفعت باشد.
-اؤبیانات ایت العظمی علی محمد ىستغیب رحمتالله علیه اؤفحول اخلاق و اشراق ما دخالت کنند، باید آنان را اخراج کنیم اولا انها بهسبک مسلمانان حج نمیکننى وبت ها بایى تمشاطرباشنى وىوم برای رام کرىن افراى بسیاربرای انها مهم است انهائی که به معاد ایمانی نىارنى حالا فهمیدند که معاد هست کاری بهمعاد ندارندسئوال این است برفرض که باشد پدران ما ازان هزینه کردن سهمی دراخر نىارند؟؟ خىاونى منان میفرماید هدر رفت- بعضی ها که از بنی هاشم هستند-ما سقایی کردیم وخداوندمنان کسانی که پنج رکن ایمان را خالص دارند میفرمیاد برتری دارند
بسم الله الرحمن الرحیم- نگاه ای خفیف به زیارت عاشورا- زیارتی که بسیار پر برکت ومطلب دار است-نظریات شخصی است-زیارت- با بیان نسب حضرت ابا عبدالله السلام الله شروع میشود- که بسیار مهم است بخصوص نسب پیامبران که معصومین دران نسب هستند- چون دراغاز برسر حکومت جدال بوجود امد میبایست معصوم بودن رانفیه میکردند واین باعث شد فرقه سنی مداوم از شیعه ناب دور شود- وسرچشمه جدالی هول انگیز را بوجود اورد- بخصوص رهبریت یرای هدایت و تعلیم وتربیت بشر مخصوص خداوندمنان است ونمایندگان الهی وظیفه هدایت رادارند که این امرهم نفیه ومورد قبول واقع نشد- وباز فاصله زیادتر شد- وجدالرا غلیظ تر کرد- تا بجنگ با امام حسین علیه السلام منجر شد چون اینخون درراه الهی ریخته شد خون الهی یعنی خون مقدس تبدیل شد-که خداوندمنان خون خواهی کرد اینامر برای هرکس درراه الهی خون اش ریخته شود چنین عمل میشود مثلا درزیار حضرت محمد فرزند امام هادی علیه السلام چنین امده است ورجعت امام الزمان علیه السلام ازتمام خونهای پاک مقدس خون خواهی خواهد کرد-درمرحله اول- عظمت وارزش امام معصوم ویاران ایشان است-که دراو کرامت وانسانیت وارزشمندی هستند- دشمنان امام فاقد ارزش وکرامت انسانی وانسانیت هستند انها در نزد الهی مرده بحساب میایند وامام علیه السلام ویاران اش زنده ها هستند انها فاقدنور ودرتاریکی هستند ودرجهالت هستند ودربیشعوری وفاقد احساست متعالی حتی از حیوانات پست تر در جنگ بدر مردگان کافرین هستند- راچون نجس هستند .نمبایست ابرا نجس کنند بردند درچاهی که اب ندارد سرنگون کردند ولی درسیاست مسلمان بدتراز کافرین را اجاز دفن دادند- برای انکه شعئر وخدمات ونحویزندگانی انان بفراموشی نرود- مدام باید ذکرانان دراذهان باشد وباسلام ودورد شخصی وطلب سلام ازخداوندمنان برای انها ویاران انها طلبیده شود- و باید بدانند کهانها درنزد الهی مقامیبس عظیم دارند و درمحضر دادخواهی الهی حاضر میشوند و عدالت برانها اجرا میشود ودردنای هم عذاب سخت خواهند داشت- باید عظمت این کار رابخوبی درک کردکه درواقع هدف دشمنان نابودی کامل هدایت الهی ناب است که انزمان خلقت بشر معنا نمیدهد- وتمام مسلمانان مومن واقعی دررهین خدمتبیشابه عظیم امام حسین علیه السلام هستند ومظلومیت امام وکار محیرالغقول امام علیه السلام برای نجات هدایت الهی درک میکند وبدان نحو خداوندمنان درقران دشمنان خود خطاب میکند به همان نحو عمل میکنند شناخت مظلومیت وموقعیت امام علیه السلام بسیارمهمتراز مسائل دیگر است زیرا دشمنان نمیتوان این مرتبه ودرجه مورد شناخت مسلمان واقع شود ودر سمت مقابل جهت گیری خواهند کرد واب را گل الود میکند تا ماهی بگیرند- ولعنت خداوندمنان به تنهائی کافی است که میبایست انرا به نحوی پاکسازی -چون بنی امیه برای این عمل بسیازشت وهولناک اساسی ساخت که بعدها حکومت ها بتوان ازان سودبرند-لعنت الهی بصورت کامل مطرح شده است-که شامل افرادی که بنحوی دراین جریان اسفناک به طریقی ولو بیطرفی که دفاع نمیکند ویا قلبا با بنی امیه است شامل میشود ومرتبه ودرجه امام در هدایت گرفته شده است وبه دیگران داده شده است که درجه توحش انان مشخص است-که از لحاظمعنویت مرده هستند ولو بظاهر بعضی احکام الهیرا مثلا رعایت ویاعمل میکند- وهم منافق وهم غاصب وهم ناصبی هستند- وکسی از گثرت قران خواندنویاحج رفتن غیره فریب نخورد - با الهام از حجت السلام محسن حدایق رحمت الله علیه که ازایشان ازاستاد سئوال کرده بوده است پیشرفت دیگران درتمام ابعاد وحتی دنیامداری بیشتراز پیشرفت طلبه ها است استادفرمودند اول باطن با باطن بشناس واگرمومن است کاری به ظاهرنداشته باش- اصل باطن است نه ظاهر ولی ظاهرهم پساز مدتی بخاطرانکهمورد ناخوشنودی خداوندمنان است پلیدی اش را ظاهر میکند- ادامه دارد
در برخی منابع دو قرن اخیر، به ماجرای نبش قبر و آشکار شدن بدن رقیه(س) اشاره شده که نشان میدهد که قبر متعلق به دختر خردسالی است. گفته شده دست کم سه نفر این ماجرا را نقل کردهاند.[8] نخستین آنها مؤمن شِبلَنجی در نورالابصار، از علمای اهل سنت در قرن سیزدهم قمری، است[9] که صاحب مزار را رقیه دختر امام علی(ع) معرفی کرده و گفته است هنگامی که برای بازسازی جنازه را از قبر بیرون آوردند، جنازه دیده شده که دختر کوچک نابالغی بوده است.[10]
شیخ محمدهاشم خراسانی (درگذشت 1352ق) در کتاب منتخب التواریخ، این مزار را متعلّق به رقیه بنت الحسین(ع) دانسته و داستان آسیب دیدن قبر را با تفصیل و همراه با کراماتی ذکر کرده است. وی آورده است سید ابراهیم دمشقی سه دختر داشت که در سال 1280ق سه شب به ترتیب از بزرگ به کوچک، رقیه را در خواب دیدند که به آنها گفت: «به پدرت بگو قبر مرا آب گرفته، بیاید و آن را تعمیر کند». سید ابراهیم به خواب دخترانش ترتیب اثر نداد تا اینکه شب چهارم خود رقیه(س) را در خواب دید. پس از آن با حضور علمای شیعه و اهل سنت، اقدام به نبش قبر کردند. سید ابراهیم جنازه را که صحیح و سالم بود، روی زانوی خود نگهداشت تا آن را تعمیر کردند.[11]
به گفته نویسندگان دانشنامه امام حسین(ع)، با اینکه انگیزه برای ثبت و گزارش این ماجرا وجود داشت؛ اما هیچ کس به جز متولیان حرم، این داستان را سید محسن امین نیز با اینکه در منطقه حضور داشته، به این ماجرا اشاره نکرده است نقل نکرده و سید محسن امین نیز با اینکه در منطقه حضور داشته، به این ماجرا اشاره نکرده است-اما-پس از ماجرای خواب دختران سید ابراهیم دمشقی، سلطان عبدالمجید از سلاطین عثمانی، تولیت زینبیه، مرقد رقیه، مرقد امکلثوم و سکینه را به سید ابراهیم واگذار نمود. پس از سید ابراهی مپس از ماجرای خواب دختران سید ابراهیم دمشقی، سلطان عبدالمجید از سلاطین عثمانی، تولیت زینبیه، مرقد رقیه، مرقد امکلثوم و سکینه را به سید ابراهیم واگذار نمود. پس از سید ابراهیم دمشقی فرزند و نوهاشمتولی این اماکن بودهاند-سرهرکس که بتوانند کلاه بگدارند - ولی سر سلطان عبدالحمیدرانمیتوانند وبه احتمال بسیارزیاد توسلی پیدا کرده است- من شخصا حضور پیدا کردم یک دفعه یکخانمی تهرانی که چادراش هم کمی کنار رفته بود بادادفریاد به ضریج چسیبده بود وسپس یکخا نم تهرانی بالباس مدرن امد وفریادزد- که صدای ببر اینجاتعدادی مرد است کسی مثلاانکه کسی متوجه نبودند جز من- وگفت حجاب ات درست کن واوهم نکرد- حضرت ایتالله عبدالرضا حدائق علیه السلام امشب فرمودند که من مشرف بهدمشق شدم ودنبال قبر معاویه بودم واز مردم سئوال میکردم همه باتعجب میگفتند شما چکار بامعاویه دارید؟؟ وهمه انحضرت بخوبی میشناختند - انخرابه امروز مرکزیت شهر است وکاخ معاویه سوت وکور مگر داعش درادلب بارگاهی درست کند واگر دولت رسیدگی نمیکرد کاخ ویرانه میشد ایه قران هم دراینمورد داریم ایشان فرمودند در ایه سی سی سوره برائت خداوندمیفرماید با تبلیغات وسخنرانی میخواهند نور الهی را خاموش کنند وما نور خودمان رازیاد میکنم چگونه توسط افراد نورانی اول خود خداوندمنان نورمطلق است وپیامبر اکرم سراح المنیر است و بیانات معصومین کلمات نور است گپس باید هم نورمادی وهم نور معنوی این بارگاه نورانی درتماما بعادز یاد کرد- انشااالله.[25].[25].[12]
تصویر هوایی حرم حضرت رقیه در شهر دمشق
تاریخچه بنا و بازسا