بسم الله الرحمن الرحیم-بخش سوم نگاهی به قران مجید- قران میفرمایدکه ایات قرانی یا محکمات است ویا متشابهات وهمچنان استادمعزز خانم دکتر مریم زیبائی نژاد رحمت اللعلیها فرمودند دومعنا دارد یم معنای ان مشخص است که بعضی جملات به سبک های مختلف گفته است که هم تکرار شود وهم دریادگیری وفهم موثر واقع شود ازمایش علمی شده است بعضی افراد بعضی مطالب بدلائل پچیده وبعض ناشناخته زودتر یادمیگرنند وبعضی دیر تر که تاحدودی علت های ان مشخص شده است مثلا دربازی تنیس ودیگری برعکس است لا میگویند کتب مختلفی درباره یک موضوع بخوانید شایدیکی ازانها بهتر شمارا بدرک مطلب نزدیک کند اما معنای دوم متشابه چیست علم برای عالم همه اش محکمات در علم برای عالم متشابهات ندارد کتاب ام الکتاب همه اش محکمات است ولی عقلی چون پایه های کوه هیمالیا میخواهد تا علم ان کتاب رابتواند درک وحمل کند که این امر فقط معصومین دارند ولی علم برای کسی که عالم به ان نیست بخواهیم تفهیم کنیم مقداری متشابهات میشود بعنانو مثال میگویندابغوره خون راتصفیه میکند ویا هندوانه در هوای گرم سرد باشد کبد راحال میاورد اینها هیچکدام علمی بیان نشده است علمی ان یامحکمات ان چیزی دیگری است- بعنوان مثال خداوند میفرماید که جل جلاله اش میفرماید که بر عرش بصورت قائم نشسته است این مطلب تداعی پادشاهان میکند اگر خداوند منان فرموده بودکه من بر تمام مخلوقات خود مسلط وچیره هستم عده زیادی تصور میکردند که خداوند منان مانند انسان مسلط وچیره بر موجودات است یعنی از بیرون به درون مسلط میشود وبسیاری اینچننین فکر میکردند ولی پادشاهان دران واحد هم به داخل کاخ مسلط هستند وهم به خارج کاخ مسلط هستند وهم تصمیم گیر انان هستند ولی بعضی در داخل کاخ به بعضی اسرار درون کاخ مسلط هستند وبعضی دربیرون به اثار بیرونی کاخ مسلط هستند وابهت خداوند منان بهترین نمونه زمان پادشاهان بودند حال عرش در کرسی است یا بخشی بوده است که به عرش یاتخت پادشاهان وصل میشده است ویا ماند خوارزمشاهیان عرش بقدری بزرگ بوده است که امرا و وزرا وبعضی از فرهیختگان وشخصیتهای درباری دروی ان جمع میشدند دربعضی موارد اجازه صحبت داشتند وتصمیم گیرند ه پادشاه بوده است- ادامه دارد