بسم الله الرحمن الرحیم-نیم نگاهی به مقاله ":حدیث سرکار خانم پرفسور عایشه موسی پرفسور علوم اسلامی در دانشگاه های امریکا- نظریات شخصی است – نظریات شخصی است ایشان درمقاله شان نکات مثبت ومنفی دارد که مورد بحث واقع میشود عنوان مقاله ":حدیث:- مسئله وثوق:" ایشان فرمودند که9 حدیت جز بخش جدا ناپذیر سنت اسلام است با تمام انواع خودش -کسانی که پیشنهاد میدهند که قران به تنهائی میتواند منبع قوانین مذهبی وهدایت مسلمانان باشد این ایده مرا شوکه وبسیار شگفت زده کرده است- بنابراین انهائی که حمایت میکنند از پیروی این موضوع راکه قران به تنهائی کفایت میکند باید ادرس حدیث معتبران رابیان کنند مطلبی دقیق است وعلاوه بر ان میابیست از خود قران ایه ای رابیاورند که صراحتا این مطلب را تائید کند ایشان بدرستی فرموده اند که از صدر اسلام تا امروز همه درتکاپوی شگرفی ودقیقی بدنبال کشف احادیث موثق بوده اند چناچنه حدیث معتبر ویا درک از ایه باعث میشد که به این نتجه برسندکه قران کفایت میکند هرگز اینهمه زحمت ورنج رابرای خود تقبل نمیکردند ودرثانی افرادی که این بیان را میکنند دلیل انرا نامعتبر بودن حدیثی میدانند – چناچه قران به تنهائی کفایت میکرد دیگر چه نیاز به اینکه حدیث معتبر است ویانیست میباشد- حدیث به معنای داستان ویا گفته کسی است ومهمتریت مسئله حدیث صحت ودرستی ان است- از صدر اسلام کوشش زیادی در باره جمع کر دن خصوصیات افرادی که حدیث را نقل کرده اند شدهاست- تابتوانند حدیث موثق را از حدیث غیر موثق تشخیص دهند- ایشان بیان میکنند که بسیاری از این بیوگرافی های اولیه بر اساس فرصیه هائی که غالا براساس فرض میاشد نگارش پیدا کرده است که بعدا انر موثق تلقی کردهاند بگذریم که ایا شناخت دارای استاندارد انهاچگونه بوده است که بحثی جدا است ولی همیشه این موضوع مورد بحث واقع شده است ایشان بدرستی فرمودند که احادیث از دوروش تا صدسال به حیات خوداش ادامه داده است یک مسیر سینه به سینه ویک مسیرمکتوب مادی که هردو روش چالش بر انگیز است ولی پس از دویست سال کتب هائی بنام صحیح بوجود امد که ادعا داشت که احادیث موثق رایافته ذاست وانهارا جمع داوری کرده است وچون غیر مسلمانان که مایل بودند درباره اسلام تحقیق کنند در باره صحت احادیث سئوال میکردند انهائی که قران رافقط ملاک میدانند به همین علت قران رافقط ملاک هدایت واحکام میدانند ومی پذیرنند وامروزه در واقع از ان مکتوبهای مادی نمونه ای در دست نیست- ونحو تاریخی نوشتاری احادیث اولیه هم قابل اسناد به اینکه کدام حدیث معتبر است وکدام حدیث معتبر نیست نمیباشد وقران هم روش استفاده عقلانی از غییر از علوم حدیثی چیزی زیادی نمیاموزدوراه گشائی دراین زمینه ندارد- ایشان ادامه میدهند که میشود از قران این استفاده را کرد که خصوصیات حدیث به چه نحو باید باشد در سوره اعراف-7-185- به کدام حدیث بعد ازاین انها ایمان خواهند اورد-2-الجاثیه -45-6-ما بدرستی این ایات الهی را برای شما بیان کردیم-پس به کدام حدیث خداوند وایات ایشان انها ایمان خواهند اورد—ما متوجه میشویم که از تنزیل این ایات استفهامی- برای خلق یک سئوال مهم وپاسخ ان است سوره انعام-6 – 114- ایامن میبایست باخداوند بعنوان منبع قانون وقضاوت دیگری را جستجو کنم زمانیکه اویکی است کسی که کتاب را فرستاده است برای توباتمام جزئیات ان -وهمچنین سوره القلم -68-35:36شماراچه میشود وچگونه قضاوت میکنید- ایا کتاب دیگری برای مطالعه دارید؟- این ها سئوالات واقعی هستند که سزاوار در کانون قرار گرفتن درچالش ومباحثه درباره حدیث هستند- اگر ماجواب منفی را بدهیم-- که ما نمیابیست- ما متوجه این موضوع میشویم که نمیبایست توجه به حدیثرا در درجه دوم قرابگیرد که این امر موردتوجه ونظر نمیباشد-ادامه دارد___