بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-خدا نور آسمانها و زمین است. مَثَل نور او چون چراغدانی است که در آن چراغی، و آن چراغ در شیشهای است. آن شیشه گویی اختری درخشان است که از درخت خجسته زیتونی که نه شرقی است و نه غربی، افروخته میشود. نزدیک است که روغنش -هر چند بدان آتشی نرسیده باشد- روشنی بخشد. روشنی بر روی روشنی است. خدا هر که را بخواهد با نور خویش هدایت میکند، و این مَثَلها را خدا برای مردم میزند و خدا به هر چیزی داناست. -بعضی دوستان اعتراض کردن در مقاله درقبل برای خداوندمنان از اصطلاح ادراک استفاده کردند که شبیه انسان میشود بهتراستکه از اصطلاح علم استفاده شود—تانیاد گره از کارجهان وا نشود- تانیاد غم دوران زدل ما نرود – تانیاید فرج شیعه میسر نشود- بعضی ها معتقد هستند نور یعنی -هدایت- بشر درتمام افعال خود ازابتدای به بهسمت غایت ویا مقصد حرکت میکند ودر اصطالاح قرانی راه وصراط وسبیل رامطرح کرده است چه درغرب وچه دراسلام تحقیقات را مانند راه میدانند-مثلا قایقی از بندری بهبندر ی دیگر میرود- اینراه باید شناخت- خداوند فرموده است که اول صفتی که خلق شد عقل بود -اول ماخلق عقل پس اینراه باعقل باید شناخت- دوم خداوندمنان فرماید این راه مشیت دارد یعنی مکتب دارد قوانین واحکام خاص دارد- پس مخالف مکتب سئوالی ازخداوندمنان نکنید فرموده است اول ماخلق الله المشیته باز حکمافرمودند مشیت – با علم یکسان است پس انشاالله یعنی خواست الهی براساس مشیت استکه زمانمند وزمانداراست- پس سیر الهی در هستی خاص دارد قوانین درحینسیر دارد- فرموده ماشاالله کان- ویامالم یشا یکن – مکتب اجازهمیدهد ومکتب اجازه نمیدهد- این اجازه ازدرو ندریای علم بیرون میاید- ذات الهی محیط است برکلهستی وانسان درشناخت هستیخودمحاط است استشخیص دقیقازخودنداردپست لذا هدایت مخصوص الهی است تبلیغ متعلق به بشریت است-خداوندنور اسمان وزمین است نورراعلم گرفتندپس بههستی علم دارد- اما این نور از چراغ دانی بیرون میایدمثل چراغمعمولی دوتیکه است بخشظرفذ ماده سوختیمیفرماید روغن چون روغن زیتون روشن وشفاف است بقدری اماده اشتعال است کهکبریت نمیخواهد این برمیگرد به علم حضرت فاطمه سلام اللهعلیها نقش زنان رامشخص میکنندشعله امامان پاک استبانورانها هرکسرابخواد نورانی میکند وهرکسرابخواهد درتاریکی قرارمیدهد