بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-بحثی درباره اشاعره-دردر س کلاس ریاضی در دبیرستان یک شاگردی یک مسئله ای پیچیده استادفرمودندیک مسئلهکمی پیچیده را حل کنید یکی ا ز دانش اموز در حل ان مسئله دریاضی انرا دریک کتاب حل المسائل ریاضی پیداکرده بود انکتاب ان حل نمسئله را اشتباه داده بود ایشان هم اشتباه حل کرده بود وبه همان جواب رسیده-بود ایشان سرکلاس قبول نمیکرد که اشتباه کرده است وتاانجا که استاد باخنده فرمود مگرمادرت به شما شیرخر داده است- اشاعره هم همینطور هستند- درکتاب درامدی برفرق تسنن-میفرماید دلیل این ها این است—که-الله خالق کل شی-درست است این ایه مطلق است انها نتجه میگیرند افعال هم جز مخلوقات خداوندمنان است پس بایدجبری باشدد بظاهر بعضی اختیار دارند درنتجه اختیارنیست ظاهر با باطن فرق دارد - به قول علما-خداوندمنان قید زده است درعلم فقه بیان میشود مثلا همه علمای این شهر اشتباه کردن الا فلانی- این راقید میگویند- این درتمام ادبیات جهان هم چنین قانونی دارد خاوندمنان میفرماید من انسانرا به صورت=خصوصیات یاصفات =خود افریدم یعنی خداوندمنان میفرمایدمن انسان رامانند صفات خود الا بعضی صفات ودر مقیاس کمتر افریدم -دلائل زیادی از قران استفادهمیشود که انسان ازاد ی انسان است ترس از براینکه جهنمی شود ومورد غضب الهی قرار گیرد میفرماید چنین نشوید گمراه نباشید وووغیره که نشانه ازادی واختیار است میفرماید این ظاهر قضیه است درظاهر درست است وولی در باطن برمیگردیم به جبر-– واگر کسی خلاف امرالهی کرد قدرت الهی راازمطلق بودن خارج کرده است - قدرت الهی نسبی میشودمیگویم این خارج شدن اولا بااجازه الهی است درثانی درکنترول الهی اوجود دارد وازادی حکمت دارد-اولا همه علمافرمودند یکی از صفات بسیار متعالی وکمک کنده به انسان صفت غفران است یعنی بخشش گناه- درحدیث است که اگرشما گناه کسی را ببخشید-خداوندمنان گناه شمارادرقیامت میبخشد وثواب دوچندان میدهد دراخلاق انسان وجن کاربرد زیادی دارد-دوم انسان غالبا با ازمایش وخطا پیش میرود-بعدا دچاره اشتباه میشود وخطا پیش میاید وسپس متنبه میشود- هم جناب بوعلی سیناه این مطلبرابیان کرده است ومیفرمایدمثلا دانه گندم خطا نمی کند پس کار یک ذیشعور بسیار دانا است-جناب اقای اینشتین علت کشفیات خود تجربه وخطارابیان کرد به اسم اکسیوم- که پساز حل اشتباه مغز کنکاش میکند تجریه بهترمیشود اکسیوم= فرضیه بهتری رادرک میکن د اجرامیکند تا به فرضیه درست برسدبرای انکه بهحقیقت برسد کسی چنین نکند هیچگاه به حقیقت نمیرسد چون هستی پیچیده تراز درک ظاهری ما است انچه ما درحس درک میکنیم غالبا درحقیقت اشتباه است ودانشمندان قبل مثلا چهار بار تجربه کردن به همان نتجه بسنده میکردند وانراحقیقت تصور میکردند وبعدا اشتباه انها روشن شد-یک سطحی نگری ایجاد میشد چناچه در اشاعره ومعتزله رابوجود اورد که هیچکدام نمیتوانند به سئوالات جواب دقیقی بدهند جز رای امام صادق علیه السلام که فرمودندبشرترکیب ازادی وجبراست- اگرجبرنبود بدن انسان ازادبود انسان ازانسان بودن مسلماخارج میشد- باید جبر حاکم باشد وانسان دروح ترکیب عقل ونفس است عقل قوانین ان ونفس ازادی عمل دارد شناخت باید ازادی داشته باشد -بقول عرفا یک راه رسیدن به خداوندمنان را از درون انواع گیاهان معطر وزیبا پیداکند وان همان شراب لاهوتی است-