بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است نگاهی به تفسیر سوره برائت رهبر معزز- وپر کرامت وپر برکت-قران کتابی است تصور میشود که خیلی ساده است علوم بشری براو پیشی میگیرنددرحالیکه برعکس است-علومی را که دربر میگیرد بی همتا است یکتا است- بظاهر ساده است درباطن پیچیده است که به سادگی بیان شده است خود این مطلب خوداش یک گرایش است نظر درلغت عرب به گفته های یک پیشگو وغیب گو-میگفتند انظر یعنی به حرف یک پیشگو گوش کن-گرایش های زیادی درقران است- فلسفی- مذهبی- ادبی – فقهی- اجتماعی سیاسی—تربیتی- علمی وعقلی- معاغرف الهی- شناخت توحیدی- به سمت نظم رفتن و کسانی برخلاف نظم کار کردن شفا بخشیدن به مشکلات روحی فرد وجامعه- اقتصاد امراض قلبی وعلت ایجادان- -فرهنگی- پاسخ به شبهات وغیره- رای درعرب یعنی از چیزی نگهبانی کردن راوی دراصل نگهبان اسبان بوده است وبعدتبدیل به نگهبان حدیث شده است- عقل که عقال هم ازان است چیزی که چیزد یگری به وسیله ای دوچیز رابهم وصل میکند- تدبیر—از ریشه دبر است یعنی چرخش اش چیزی یک حرکت دایره مانند دارد ازنقطه اغاز میشود ودرمیزذ وبه سمت اغاز برمیگردد ستارگانی اینچنین هستند میگوفتند اینها ناظم دارند چنین چیزی امکان ندارد مانند خورشید- زمین چهار فصل دارد دبور یعنی زنبور عسل که ازکندو دور میشود وبعد به کندو میاید دبرا کسی که بدنبال کسی میرود واورا میاورد بادهای که میروند وبعد باز میکردند دبره کسی که اول ماه به خارج شهر میرود واخر ماه بر میگردد-تدبیر- اول برای ساختن اعضای انرا بصورت پراکنده جمع میکند بعد سامان میدهد دراین رفت وبرگشت حکمتی وجوددارد تفسیر از فسر است فسر هست خرما یک پوشش بسیار نازکی دارد بروی جائی که از هسته که ازان رشد میکند واوراباید بامهارت بیرون اورد وسپس هسته را کاشت- این خصوصیات درشناخت قران نقش دارند- هرکتاب علمی یک چیدن توقیفی دارد یعنی جبری درکار است نمیشود جاهای جملات را عوض کرد یک چیدمان خاص دارد درقران هم بدین نحو است باید چیدمان که رسول اکرم صلواته الله علیه واله والسلم وضع کردن بایدبدست اورد تا پی به مطالب برد تغیرات گاهی برای درک موضوع مشکل افرین میشوند- کاربرد عقل- یعنی مطلبرا با اصول عقلانی برخورد دادن وچالش عقلانی کردن است ووحقیقت را پیدا کردن حدیت وروایت هم همین حالت دارند- انها ی که تنها ظاهر میبنند ویا فقط نقل را میبنندممکن است نقل وظاهر هردو- انسان رابه اشتباه بیاندازنند یامعنای نقل ربدرستی نمیفهمند ویا نقل کذب ودروغ است ومتوجه نمیشوند وظاهر نظردارد غیبی دران است- باتوجه به ایه ا غاز انسان ازخداوندمنان است بصورت غالب انسان بدنبال اله است وپس طی ساله ا انسان به الله باز میگردد- حج در روایت است از فرشتگان که در دور عرش میچرخند- گرفته شده است سمبل است- چرخش انها درمخلوقات تفحص کردن است درروایت است که حضر اسرافیل علیه السلام پای اش در وسط زمین است وسراش درعرش وسراش به پاء ین افتاه است از حیرت خلقت الهی- ان گردش فرشتگان را در حکمت خلقت است ودرحیرت هستندعارف سرانجام به حیرت دچار میشود یک منبع حیرت حج است که هرانسانی انجا میاید-کارخداوندمنان است- خیلی توجه باید کرد که جامعه دارد جوان میشود