بسم اله الرحمن الرحیم-جناب ابوحنیفه وبسیاری از بزرگان ایه«وَاللهُ خَلَقَکُم ثُمَّ رَزَقَکُم ثُمَّ یُمِیتُکُم ُیَّحیِیکُم:" را فقط درباره معیشت دنیائی تفسیسر کردهاند یعنی کلمه رزق فقط درباره معیشیت مادی است درحالیکه ائمه اطهارعلیهم االسلام والتهیت به هم رزق دانیائی وهم به معرفت وکرامت وبه عوامل دیگری هم نسبت دادندمثلا پیروزی ها- وپامبر اللرم صلولتالله علیه بیشتر برویبخش معرفت وعلم تاکید خاصی داشتند وفرمودند رزق حضرت علی علیه السلام درعلم ومعرفت الهی بیش ازهمه است ونباید به ایات بیبشتر دید سکورلاسیمی داشت بلکه عظمت انها بیشتر دربعد معرفتی ومعنویتی است وهمچنین ایه و":َاللهُ الغَنِیُّ وَ اَنتُمُ الفُقَرَاءَ:" که جناب ابوحنیفه راین مورد به توانائی های دنیائی تفسیر کرده است- اشکال اولیبه ایشان این است که قبل از فعل توانادی نیست این یک دید بسیار محدود است دیدی است که بقول علما بسط ندارد درحدیثی درباره حضر موسی علیه السلام خداوند منان میفرماید":ای موسی نمک ات را ازمن بخواه:": فرض کنیم حضرت موسی علیه السلامن درکنار کوه نمک بود این حدیث چه معنا میداد انجا شکر لازم است واستمرار میخواهدو لی به نظر حقیر نمک در دست فرعون بوده است وایشان نمک نمیخورده است بحثی کشاف در کتب القائمه حضرت استاد الدهر شیخ مرتضی انصاری علیه ر حمت واسعه الی باشد بنام المکاسب که چه زمانی میتوان به طاغوت خمس وزکات داد طلبه فاضلی میفرمودند دفعه اول که انرا خوانمدم با استاد معزز یک ماه طول کشیدوباعث کدورت خاطر استاد شدد فعه دوم دوماه طول کشید وطلقبه فاخری فرمودند محققا دفعه سوم ششماه طول میکشد بعضی مو.قع نمک است ولی ابزاراش نیست بایدرفع مانع شود- بچه هم شیر رااز پستان مادر میخورد و نه طلب کرده است ونه شکر کردهاست ولی در مسئله هدایت مسئله سادهای نیست یک ظرفیت خاص میخواهد مشکل امریکا دراینجا است وچون برابری نمیتواند بکند د ر جهت دفع وتخریب بر میایدمتاسفانه بسییاری از ایات اگر تشخیص دادنبریک اصل اسصتوار است اصول دیگری که درجهت مخالف باان اصل استتفسیر به نحوی میکنند که در راستای همان اصل نخستین باشد- بعنوان مثال خداوند منان میتواند علوم بی حدی دریک دم به هر موجود ذی شعوریانتقال دهد چه لوح باشد چه جبرائیل علیه اسلام باشد وچه پیامبر اکرم صلواتهالله علیه واله باشد وحضرت لوح هم میتواند چنین تاپیامبر اتکرم صلولتهالله علیه واله والسلم چناچه برای حضرت علی علیه السلام چننین کرده است وچه عوامل یادشده بهصورت ترتیل تفهیم شود ویا پامبر اکرم صلوالتهالله علیه واله والسلم به حضرت جبرائیل چنان کند پیامبر اکرم صلواتهالله علیه والسلم که خاتم النبین است وجنابان تفسیر میکنند که بعد ازایشاننبی بالاتر نخواهد امد درحایکه اینایه دباایه تطهیر قید میخورد چگونه شما ام المومنین را جزو گروه تطهیر میدانید که یک خصلت پیامبری است واز طرفی فرد عادی میدانید؟ حضرت علی علیه السلام بر اساس ایه علم کامل به قران دارد وشهادت میدهد .که تمام ایات از طرف خداوند منان است افرادعادی ازکجا فهمیدند که ایات متعلق به شیطان نیست؟ انان چو.ن دز مان خوداشان نتوانستند مانند قران بیاورندگفتند معجزه است دلیل روشنی که چرا معجزه از جهت اثباتی نداشتندد رحایکه علی علیه السلام دارا است ازکجا فهمیدند د راینده کسی نخواهد توانست بیاورد وازکجا فهعمیدند تمام مطالبان ان درست وحق است از جهت اثباتی ودلیلاش ان است وقتیکه ائمه اطهار سئوال کردن کدام ایه فلان خاصیت رادارد همه اشتباه میکردند- درباره امام زمان علیه السلام گروهی زیرک فهمیدند کگه اگر امامعلیه اسلام ان خواص راد اشته باشد علی الظاهر ازتمام پیامبران برتر میشود واین یک نقطه ادعابرای شیعه میشود فرمودند امام فرد معولی است ولی ان زمان مسلمانان در قردت والائی هستند ولی متشدد هستند امام به انها وحدت میدهد وبرنده میشوند؟ اینهمه به همان علتی است که ذکر شدامید است کمی با تعمق به حقایق نگاه کنند