بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- نگاهی گذرا به کتاب- فلسفه فرانسوی در قرن بیستم-8- در تربیت ربانی انسان در اسلام- هم شناخت خویشتن وهم شناخت توحید باهم مطرح است وشناخت خویشتین در مرحله اول است وشناخت توحید همز مان درمرحله دوم است- وشناخت توحید نظری به شناخت ربوبیت خداوندمنان منجر میشود- تعیلم وربیت انان را مشخص وتبین میکند توحید عملی وکاربردی -در فلسفه لخیر فرانسه این وجه تمایز وجود دارد که فلسفه تنها نظری نیست وکاربرد هم میتواند داشته باشد وسنت فرهنگی مکان وزمان فرانسهموردتوجه فلسفی قراردهد-که از دوبعد - عقگرائی وتجربه گرائی سرچشمه میگیرد- وبیشتر به سمت تجربه گرائی تا عقل گرائی متمایل شده است واوج پرواز درفضای این جهانی است-در اسلام هم عق وهم تجربه وهم وحیمطرح است ولی موتور اصلی - وحی میباشد- وفیلسوف با معیارها وولفه های عقلانی سنت هارا درتحت فشار قرارمیدهد که عقلانی باشند چون عقل درهمه یکنوع است معیارهای عقل- یکی استهمین علت است فلسفه میتواند جهان شمول شود ولی سنتها وتجربیات یکسان نخواهدبود- وابسته به سیر فرهنگی مکان وزمان خاص است وبه همین دلیل برای دیگران قابل فهم وهضم میشودوکم کم فلسفه جهانی بوجود می اید- امادر مقابل ان فلسفه اسلامی است نشات گرفته از کلام الهی است که بایدجهانی شود- این کلام تاحد بسیاری ساده شده است وتوسط معصوم قابل درک وهضم است چناچه از درک عموم خارج باشد ولی چون کلام الهی است اثابت شده است- ومسیر ظرفیت طیف های مختلف دریک جهت ویک سو دارد-مانندتفسیر دومفسر قرانی- هم جنبه دنیائی دارد وهم جنبه فرادنیائی- اخرتی- در این جهان مجمل والجمالی است مقدمه جها ن تفضیلی است-که فرد باید سنخیت القاله الله را پیدا کند دریک مسیر پرازفرازنشیب- با درجات بالامیرسد-که میبایست ازفتنه ها سالم بیرون بیاید که نیازمند حکمت وتدبرواراده است- وهرچه زمان میگذرد حجم انبا بیشر میطلبد خبر یعنی اطلاع رسانی ازیک رشته خاص خبری نبی اطلاع رسانی از مجموعه خبری- نبی وانبیا ازهمین ریشه است دراخرالزمان حیوان النبی الاعظم خواهد امد- عظیم یعنی ازلحاظ کمیت بسیارزیاد ویعنی کلمه الهی العلیا است یعنیاز لحاظ کیفیت بسیار ارتفاع ارتقا دارد ومتعالی ازهمین کلام- این حقیقت پیامبر اکرم صلواته الله علیه برای حضرت علی علیه السلام بیان کردند که دررجعت ایشان این علوم را اشکار میکند- ولی فتنه گران بیان کردند درقیامت حیوانی عظیم الجثه بادمی دراز ظاهر میشود کهطالبی میگوید وگفتندچه میگوید فرمودند کسی نمیفهمد- کارفلیسوف این است عقل جامعه رشد دهد واز ساده لوحب بیرون اورد که کاری اسان نیست