بسم الله الرحمن الرحیم-نظرایت شخصی است برگرفته از کتاب سترگ تفسیر نمونه جلدبیست وهفتم-در تفسیر سوره قارعه امده است که اعمال انسان یا سبک است ویاسنگین ومیتواند حدس زد بعضی درجات بین ایندو هم است برای خوبان بهشت مانند والدین است عیش یعنی زندگانی راضیه اسم فاعل یعنی راضی ساز گفته شده راصی شونده نیست که اسم مفعول یعنی بهشت روح وحیات وشعوردارد وزندگانی-مورد راضایت فرد بوجود میاوردبرای جهنمایان کلمه ام هاویه است هاویه یعنی مداوم سقوط میکند ام به معنای جامع است درتمام ابعاد سقوط میکند مانند ام الکتاب کههمه کتب دران است جامع مطالب ام البلد یعنی پایتخت تمامبدهای سوفطدهند که از جنس اتش هم هستند یعنی اتشی که عقزب شده است ذات اش اتش است واتش نابودکننده است باکارانها سنخیت دارد- ارپیامبر اکرم صلواته الله علیه والسلم فمودند سنگین تریت اعمال گفتن لا اله الا الله حضرت اش صلوات الله علیه واله والسملم ازبعد تقوا نگریستن که هم ایجا تزکیه کیکند وهم ازبعد تعلیم وهماز بعد حکمت وهم ازبعدایمان مطرح است وروح عبودیت است که درتمام شناخت وعمل باید جاری وساری باشد وگرنه اعمال وزنی نخواهند داشت دو شهادت به رسول اکرم صلواته الله علیه ئاله والسلم درجهت پیامبری ایشان است که میبایست هردو باهم باشد وگرنه اثری نخواهد داشت وسوم صلوات است که سنگینترین است که اگر صلوات نباشد اندو هم تاثیری نخواهد داشت وبعد نماز است اماشرطن است که باطنی باشدنه ظاهری به میزانی باطنی است ظاهری شموده میشود وکافی است ازهرکدام یکی داشته باشد ومابیقه اعما هم انشااله موردقبول شود ترازو سنگین استاما به بهشتیان قب شریف میدهند وبه جهنمیان لقب لئیم باید اول انسان شرافت پیاکند تا راه رادرستبرود ولئیم یعنی پست یک هواینفس انسان را پست میکند درنتجه گرفتارفتنه وگناه میشود وسرانجام جهنمی میگردد