بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- نیم نگاهی به دعای عرفه- این دعا اول سبک سجع ادبی امام علیه السلام بخوبی روشن میکند که درسطح یک شاعر تمام عیار است- مثال- دافع- مانع- الصانع- الواسع-البدایع- ضارع-قانع-المنافع-الجامع-الساطع-سامع-رافع کل این کلمات دریک پایگراف یعنی یک قطعه منسجم است ولی امام علیه السلام نمیخواهدبعنوان یک شاعر مطرح شود که ان زمان- تاحدی شاعرارزش معنوی خوبی نداشت- نکته مهم دیگر نشانه های یک اسوه الهی که در درجات بسیار پائین یک مومن را مشخص میکند- نتکه بسیارمهم به یک سئوال کلیدی پاسخ میدند که نشان ازیک توکل بی حد است عقل سلیم دران زمان بیان میکرد که این هفتاد دونفر وچند نفر دیگر باید بخوبی حفظ شوند نباید انهاراهزینه کرد وکوفه تنها جائی بود که امکان داشت کمکی به امام علیه السلام بکند ولی باپرونده بسیارسیاه که مداوم بعداز شهادت حصرت علیه السلام وکوچ امام حسن علیه السلام به مدینه یک روند منفی داشت درزمان معاویه علیه العنت براساس تحلیل قرانی عصر میمون هاست افرادفقط چاپلوس میتوانستند دوام بیاورند ومقلد اقای معاویه علیه العنت باشند ولی زمان یزید علیه العنت براساس فرمایش امام حسین علیه السلام عصرگرگ ها است- یاباید گرگ باشی یاگوسفندباشی که امام حسین علیه السلام هیچ کدام انها نبود- میگویند کسی نزد سعید ابوالخیر امد وگفت میخواهم کمی عارف شوم فرمودندسخت است تحمل نداری گفت انشالله پید امیگنم ئ گفت به منزل هرچه داری بفروش وانفاق کن فقط تا غروب فردا پول برای غذا داشته باشی وان پول افرادمثلاا سیلزده بده ایشان کرد ودید اتفاقی نیافتیده است خواست به نزد سعید رفت ولی باخود گفت تاعصر صبر کنم وطاقتاش طاق شد دم درب که رسید یکی پرسیدان مردی که انفاق کرد کیست کمی ائلترسید وگفت اندکی صبر کن بعدازغروب جرئت پیدا کرد ودم درب امد وگفت من میتوان انمرد را پیدا کنم انمرد گفت این طلاهابگیر به انمرد بده که مثلا مادربزرگ درانجا بود ومریض بود وگفت خداونداینمرد وضع اش راخوب کن به خانه که امد ازمرض علائمی نداشت-گفت این طلاهای منرابه اوبدهید- وایشان جریان به ابوسعید گفت وابوسعید گفت دیگر راه خودبلدمیشوی—سوم امام علیه السلام یک خودشناسی از طریق درک جزئیات ازبدو تولد تا کمال جسمی وروحی وازهمه مهمتر درک معنوی که انهم برای انسان فراهم میشود درکمال ان که امام علیه السلامهرگاه به سمت الهی می اید مانند کسی است چیزی ندارد سرتا پا فقیر ودرطلب دست اوردن ان فقط ازطریق خداوندمنان است میفرمایدهرچقدر شکرالهی بکنم برای یک چشم کافی نیست ولی برای معنویت ومعرفت منتی عظیم خداوندمنان برمن گذاشته است که شکران راهم هرگزنمیتوانم-ادا کنم با استفاده از دعای عرفه بنگارضش استادعارف ومجاهد وعالم چناب حضرت ایت الله حسین انصاریان دامت برکاته- :" خدای را سپاس که برای حکمش برگردانندهاثی (نیست)- وبرای بخشش بازدارنده ای ( نیست)- وهمانند ساخته ای (مخلوق)- ساخته هیچ سازنده ای نیست( ماننداو خلق کند)- واو سخاوتمند و وسعت بخش – است انواع مخلوقات را پدید اورده – وساخته ها را باحکمتش محکم نموده- طلیعه ها( دراغاز ساختن موجود) براو پوشیده نمی ماند- ودر ودیعه ها( زمانی که استقرار پیدا کرد ودرهستی رها شد) نزد او ضایع نمیشود- پاداش دهنده هر سازنده( عمل ذکننده) وبی نیاز کننده هر قناعت گر- ورحم کننده برهر نالان وفرو فرستنده- سود ها ونازل کننده کتاب های جامع با نور درخشان است( معنای دقیق وعلمی دارد)- او شنوده دعا ها- و- دور کننده بلاها وبلا برندها درجات است- امام علیه السلام میفرماید ما ازدشمنان خود انتقام گرفتیم او مارابه درجات بالابرد وما اور به درجات پائین جهنم بردیم-) (خداوندمنان) کوبنده گردکشان است( بیشتر بدست مومنین ودیگران)پس معبودی جز اونیست- وچیزی با اوبرابری نمی کند- وچیزی (موجودات) با او برابری نمیکند وچیز ی همانندش نیست- واوست شنوا وبینا ولطیف واگاه وبرهمه چیز توانا است- تا دعامیرسد به اینجا- اللهم اجعلنی اخشاک- خدایا چنانم کن که از توبترسم- گویا تورامیبینم وبا پرهیز گاری مرا خوشبخت-گردان وبه نافرمانیت بدبختم مکن- وخیر درقضایت را برای من اختیار کن – یعنی سرنوشت منرا درخیر وکمال قراربده-= وبه من درتقدیرت برکت بده یعنی انچه برای من تندازه گیری کرده که به من برسد داریا برکت باشد – نه تنها برایامامحسین علیه السلام برکت دارد بلکه برای بشریت برکت دارد= تا- تعجیل انچه راتو به تاخیر انداختی نخواهم یعنی کاری که خداوند میخواهد اخر( دیرتر) به من برسد زود عجله نکنم چون زمان شرایط حکمت است-= وتاخیر انچه تو پیش انداختی میل نکنم این برعکس قبلی است- یعنی انچه خداوند منان میخوا هد زود به فرد برسد دیر طلب نکند- خدایا قرار بده- بی نیازی در ذاتم( ذات نسبت به غیرالهی کامل وغنی باشد) ویقین را دردلم- واخلاص درعملم- ونور در دیدهام بیشترنوربصیرت- منظور است- وبصیرت در دین ام ومرا به اعضایم بهره مند کن- وگوش وچشمم را دو وارث من گردان ومرا بران(کس) که به من ستم رواداشته است پیروز فرما-(گردان) ودر رابطه با او انتقفام وهدف ام رانشانم دهد وچشمم را بدین سبب روشن گردان-خدایا گرفتاری ام برطرف کن- وزشتی ام را بپوشان- وخطایم را- بیامرز- وشیطان را(ازمن) بران- ودینم( قرص ام) را اداکن- وبرایم معبودا دراخرت ( مهم تر است) ودنیا درجهای برتر قرار دهد سلام الله علی الحسین علیه السلام