بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- فلسفه حج- درباره فلسفه حج بحثهای زیادی مطرح است وبرادران اهل سنت هم دربعضی موارد بحث های جالبی دارند وبه نظر حقیر دربعضی موارد اشتباه میکنند—حج دوقسمت است از ابتدا تا عرفات ازمبدا تا انتها یک روش مثبت را نشان میدهد که بعدا بحث خواهم که عرفات به منزله محشر است- بعد قسمت دوم است که وارد دنیا میشود نه وارد برزخ شود به سرزمین منی اروزهای میرسد که توحید وشیطان باهم هستند این مرحله گذشت وارد دنیا ملکوتی میشوند اگر طواف مرحله با طواف مرحله دوم مقایسه کنیم تغیرات مهمی دیده میش.ود که انسانها به یک طمانیه وارامش وبدون عجله وهمکاری باهم ویک گردش بسیارمنظم تر ونورانیت دیده میشود- انسان چند نکته دارد اول نیت وفکر- دوم حرکت وسوم سکون- تمام موجودات بخصوص صاحب شعور بالا این سه اصل رادارا هستند همه بجز انسان وجن این سه مرحله خداوندمنان مدیریت کرده است وحال انسان باید این سه اصل خود مدیریت کند براساس خواست الهی ازحضرت علی علیه السلام وبزرگان ما حتی علمای اهل تسنن مهمترین کارا ذکرمیگویند فرشتگان درعرش نورانی میچرخند واز بیانات الهی کهاز درون یک نورانیت خاصی صادر میشود میشنود ودرهمان لحظه ذکر میگویند وحج باید چنین باشد چه خوب بود که کعبه بسیارنورانی باشد وازبلند گو دعا ها بیان شود- از عرفات به سمت مشعر الحرام باید دعا کند وسنگریزه برای شیطان فراهم کند هرانسان دردنیا بایدچنین کند درمنی دنیا است گرچه در حرکت صفا ومروه اجازه دعای هم بیشتر معنوی وجمعی میتواندانجام دهد ولی در منی محل دعا است دو اصل مهم یکی قربانی کردن ودوم به دیگران اجر عظیم داردفرد مسئول کاروان ما درمن میفرمودند من چائی میریزیم برای فلانی دست بدست شود تاهمه اجر بزرگی بدست اورند وحتی در فلاکش چائی میریختند که دربیرون چادربه هرکس بالیوان بدهند بجز وهابیت افرادرا بادبزنید وغیره خیلی جالب است مسجد درمنی اسم اش مسجد تخیف است یعنی کار کم ولی پرارزش کافی است که حضرت امام الراحل رحمت الله فرمودند- وبعد ایشان به دنیا واقعی برمیگیردد ومیبایست مطابق دستورالهی بخوبی عمل کند درروایت است کههرروز محشر پنجاه سال است- مواقف متعددی است یعنی ایستگاه های خاص که برادران سنی انر به پل تعبیر میکنند برای هر نقطه ضعف مثلا میگویند شما هزارسال اینجا بایستید وتواب باشید وذکربگوید انچنان گریه ای میکنند که رودخانه ازانها جاری میشود گهای تاسیصدهزار سال مجازات انها این است وبعد اجازه پیدا میکنند کهاز صراط بگذرند ویا بعضی معتقدهستنداولاز صراط میگذرند وسپس درمحشر میمانند حضرت علی علیه السلام سختی حج را همبرای ازمایش وبهانه ای بدست شیطانکه چراخداوند جای زیبا وفلان وفلان برای شما اماده نکرده است ودیگر شما ابدیده شوید تاع این دنیا پرخطر بخوبی بتوانید تحمل گکنید بخصوص کهنفس انسانی بدنبال تکبر وغرور وجاه طلبی وخودنمائی .برتری طلبی است وچون در این سیر سلوک پاک میشود درک دقیقی از اخلاق اسلامی والهی را پیدا میکند وانزمان خداوندمنان به اونزدیک میشود وان حلاوترا میچشد