بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-دراینترنت بدنبال این ایده بودم- که غرب بخصوص امریکا سیاست- ایران را چگونه تلقی میکند- چند سال پیش هم دنبال همین موضوع بودم- انز مان فقط دومقاله وجود اشت که یکی متعلق به دانشگاه استانفورد امریکابود ودیگری از یک محقق هلندی وبیشترروابط زمان شاه را رامطرح کرده بود وبانگاهی مبهم وتاریک واندک بها نقلاب توجه داشتند- ولی امروزه تغیر فاحش کرده است تعدادمقالا ت بسیار زیادتراز تصورمن بود-ویک مقاله باعنوان-امریکا وایران=بامهار کردن ایران به سمت همزیستی وهمکاری-که بسیارمفصل هم است توسط خانم سوزانه-مالونی-معاون-مرکزسازمانسایت خارجی وهم چنین دانشجوی فوق تخصص درسطح تدریس وتحقیق- وتخصص ایشان-امنیت انرژی- وعلتهای مهم شناخت اب وهوا می میباشد—د.ومین مقاله-ا زپرفوسور- اقای ورونی کا- وگا-از هاوانا استاد اسطورشناسی وشناخت مذاهب کهن دردنیا وکوبا واسطور شناس وسازنده موزیک ائینی است که سوار اشعار اسطورهای ایئنی میکند-وبرخورد ان با ایدههای غرب-درتحت عنوانی عادت کنیم تاثیرات متبت انها را بشناسیم وبانها نجگینم وهمچنین معایب انهارادرضمن بحث روشن میکند- سوم مبحث عقل درشیعه وجهان سنی دکتر وحجت السلام محسن کدیوراز کتاب دفترعقل-پرفسورکوبائی که مختصراایشان را وگا- مینامنم-میفرماید انسان دراغاز روشن استولی وارد یک تونل میشود که اخراش تاریکی استم منافع ونژادبرا وچیره میشود وبسوی ا فرادی کهساده لوح هستندمتمایل میشود وانهارا مسحور میکند-تابهمنافه وایدهای تاریک خود دست پیدا کنند ابتذال بوجود می اید-مذهبی انتخاب میکند کهاز عظمت اش را تغیر میدهدودرکناراندرحققت بتی میسازد که امروزتکنولوژی نام دارد-هنر ادبیات وموزیک وغیره همه تابع این بت هستند- واز درون ان بیرون میایدندگرچه ممکن است دم از ازاد ی بزند ولی د یگران را کافر میشمارد-حال من برای شمااثبات میکند این دیگران کافربه مراتب بهتراز انها وعقلانی ترازانها هستند-رکتاب جناب استادااق دکتر محسن کدیور رحمت الله علیه- معتزله رابراساس عقل گرائی- واشاعره رابراساس ظاهزایات قران وحدیث عقل معرفی میفرمایدامام صادق علیه اللام براساس وحی وعقل جبرواختیار روشن کردندولی اگر دقت کنیم بنابرگفته عالمی هرسه اینها میخواستند خداوندمنان را از گناه مبرابدانندودرقدرت کامل بودن الهی رااثبات کنند وهرسه ازعقل-و- وحی کمک گرفتندولی اندونفربراساس درک انزمان که حقیقت یاسفیداست ویاسیاه است ویاصفراست ویاصداست تفکر میکردند ونمیتوانستندپیچیده درک کنند-معتزله میفرمودندخداوندمنان انسانراازاد ورها کرده است ولی دستورات داده است-پس خداوندمنان درگناه کسی شریک نیست ودر قیامت قدرت خودرا نشان خواهد وقضاوت خواهد کرد وانجا جبر است واشاعر فرمودندکه اگرخداوند منان ازادی به کسی دهد کهبرخلافمیلاوعمل کند قدرت الهی رابه هیچ گرفتهدرنتجه قدرت متطلق بودن خداوندمنان خدشه پیدامیکند پس همه چیزجبری ومطابق خواست الهی عمل میشود-امام صادق علیه السلام فرمودند هردو باهم است همجبر وهم اختیار این رانمیتواتستند هضم کنندواز طرفی بعضی احادیث وایات به بفع دیگریبود وبعضی ایات واحادیث هم نفع فرد دیگری بود ونمتواتستندبین ایندوضد جمع کنند ویکنتجه معقول بدست اورند -ادامهدارد