بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-تفسیر جلالین—که منظور- العلامه جالال الدین-محلی والعلامه جلال الدین- سیوطی رحممها الله میباشد این کتاب توسط استادمعزز اقا مسعود قادر مرزی ترجمه شده است بسیارخوب وبودمقدمه ای که براین کتاب نوشته است- ترجمه میکردند—این کتاب در عمان- اردن به انگلیسی ترجمه شده است- من یک نظر گذری بر بخشی از مقدمه این تفسیر داشتم- اینتفسیر بسیار ساده براساس متن مقدمه است وهیچگاه تفسیر رسمی حکومت ها نبوده است وبسیار اسان وکم حجم است وبخاطر اسان بودن ان مورد توجهعمومو واقع شده است- اصلا قابل قیاس با تفسیر المیزان نیست- درزمان گذشته درک عمیق از قران دربخش برادران اهل سنت وجودندارد بیشتربحث ادبی است که نکات جالب دارد- نتواستند ازاین نکات پی به معانی بزرگی راببرنند-دلیل اش ان است که-درزمان پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم- عقل علمی وفلسفی بسیار ضعیف بوده است- عقل نکات ادبی قوی بوده است- درقرون وسطی اروپا کلیسا دارای همین وضع بوده است- بعنوان مثال قویترین- قانون درمورد اب و است- لذا ایشان شریعت برابر قانون میداند یعنی از چشمه چگونه اب بردارند-نکته مهم که ایشان سخت بها ان توجه کرده است –مسئل- تفسیر به رای است- که اختصارا- رای گفته میشود- هرکس تفیر به رای کند جایگاه اش درجهنم است- ایشان بیان میکند –رای یعنی انتخاب معنی لغات خارج از واقعیت وحقیقت جمله است- هم درتضاد کمعنای جمله است وهم تضاد باجملات دیگرپیدا میکند- این مطلب جالب است اگردرتفسیری به دین نحو شد- هیچکس نمی تواندبگوید این یک استنباط است ولو متعلق به شخصیتی چون خلیفه دوم باشد کیش شحصیت مطرح نیست- ایشان به درستی اسباب نزول را شرایط نزول گرفته است باین شرط که از پیش سازمان یافته نباشد به اصطلاح فرصتی باشد- ایشان بدرستی میفرماید اگر دلیل تفسیر- مطالعات دقیق نباشد به اصطلاح- بقول ایشان – ال نقل والسماع- ئیعنی ایشان گفت وماهم اطاعت کردیم این تفسیر ارزشی ندارد وتفسیر به رای است- ایشان درمورد اعجاز- رابرلربر بلاغت گرفته است به انگلیسی (کونس ایز) یعنی با کمترین لغت معنارابرساند- حال زمانی میرسدکه معنا مستتر درجمله میشود- اینجا است که مشکل است درک دقیق داشته باشیم برای این استتار- عرب لغت بیضی دارد والقطع هم گفته میشود- درایه ولایت خداوند منان میفرمایدانکسی ودرنماز زکات داد اوولی است- اعجاز این جمله کدام است اگر کسی بگوید این شتر سواری که برنده میشود دراینده فیزیک دان برجسته است- اینجا مشخص میشود که یک علم غیب وجود دارد دوم تا انز مان وبلکه درسراسر دوران رسول اکرم صلواته الله علیه کسی نمی توانست درحین نماز کاریدیگربکند ولی بعدا در زمان ائمه اطهار علیهم السلامفرمودند اگر کسی خواست پول قرضی خودراازکسی بگیرد وان فرد در نماز بود میتواند به زیر سجاده اشاره کند- ویا ازجیب خود دراورد ویانماز رابشکند- چطور حضرت علی علیه السلام چنین دستوری نیامده بود ولی انجام داد ومورد خطاب مثبت واقع شد درک میشود که علم فقه فراوان دارد- علم فراوان بادوستی اعجازندارد- زیرا عده ای زیادی علم فقه فراوانی ندارند ولی دوستان خوبی هستند ارتباط منطقی زیادندارد تنها فقط بگوئیم که چنین کسی رهبر خوبی است