بسم الله الرحمن الرحیم- بخش چهارم- احادیث- رسول الله صلواته الله علیه واله والسلم-ازخدا بترسید بین فرزندان خود-به عدالت رفتار کنید-2—خدا رحمت کند کسی فرزنداَ را به نیکی کردن- برخودیاری رساند-بدین گونه که از گناه وخطای او بگذرد- ودر درگاه خداوندمنان برایش دعا کند—هرکس کودک خردسالی را از نسل خود راضی کند تا خشنود شود- خداوند در روز قیامت درپی خشنودی او باشد تا که خشنود شود—هرکس کودکی دارد – باید با او کودکانه رفتار کند(حضرت امام صادق علیه السلام درخانه شاگردان خاصرا داشتند تعلیم میدادند فردی در زد وارد اطاق شد-به امام علیه السلام صلواته الله علیه واله والسلم –گفت من بسیار فکر کردم به این نتجه رسیدم- که خودستاره خداوندمنان نمیتواندباشدبلکه خداوند منان دریکی از این ستاره گان نشسته است- حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند انخدا همان خدای الله است که همه هستی خلق کرده است وما را خلق کرده است وانبیا رافرستاده است!!؟؟ گفت بله- ایشان فرمودند اشکالی ندارد- بعدکه ان فرد رفت- شاگردان بسیارمتعجب شدند که شما به ما توحید خاصی یاد دادید اجازه میدادید که ما توی دهان ایشان بزنیم- ایشان صلواته الله علیه واله والسلم- فرمودند کن تشخیص دادم راست میگوید بیشاز این قدرت وکششعقلانی ندارد اگرتوی دهانش میزدید مسلما دین رارها میکرد- ولی دراینده متوجه ایراد خود خواهد شد-= دربحث درک- دونظر است یک درک عقلانی بوسیله معیار عقلانیاگر معیار عقلانی نداشته باشد درک نمیکند-به این میگویند درک متصل که بیشتر دانشمندان امریکائی به این تئوری معتقد هستند- وروش دوم اشراق است ناگهان نور میزند ودرک میکند که بیشتر دانشمندان روسی به این روش معتقد هستند که روش گسسته نامیده میشود تجربه شخص امروزه اشراق راقبول دارد زیرا کدام معیار بیاورد اشراق است البته درعادت واسان شدن اشراق سریعاتر عمل میکند- درمورد عقل یا انسان یک معیارمیسازد وانرا بکار میبرد- ویا اشراق حاصل میشودسپس ازدرون ان اگرتوانست معیاربیرون میکشد درموردخداوند که بینهایت معیاردارد این امکتنپذیر نیست مگرهروقت خواست معیارمیسازد اینهم براساس اشراق است